Oznámení: Známý módní řetězec to vzdává. Zavírá všech 30 obchodů a zahajuje výprodeje
Oděvní průmysl je v současnosti na svém vrcholu. Obchodní centra se plní stále novými značkami a jejich butiky, fast fashion doslova válcuje kvalitní klasiku, která musí často ustoupit do pozadí. Konkurence je obrovská, a kdo se rychle nepřizpůsobí, ten se ztrátou skončí. Svůj podíl na neúspěchu nenesou jen vysoké ceny, ale hlavně neschopnost se přizpůsobit stále dychtivějšímu trhu.
Zejména ženy doslova hltají trendy a je opravdu náročné s nimi udržet krok. Vzhled tak často ustupuje kvalitě a řetězce chrlí jeden polyesterový kousek za druhým. Značky, které se snaží jít jinou cestou, mají na současném trhu opravdu nevýhodnou pozici. Kvalitní materiály doplní nadčasové a elegantní střihy, které navíc musí umět značka dobře prodat. Souhra těchto faktorů pak umí vyřadit ze hry i oblíbené značky, a že jich v posledních letech nebylo málo. Mnoho z nich také zavírá své butiky a orientuje se spíše na on-line prodej, který je mezi zákazníky stále oblíbenější.

Padesát let módy končí – a přichází výprodeje
Jednou ze značek, které končí, je rakouský brand Jones Fashion. Jedná se o dámskou konfekci, která je na trhu více než padesát let. Společnost nyní uzavírá všech třicet poboček a zahajuje velké výprodeje. Podle informací webu Merkur.de je odchod značky důsledkem insolvenčního řízení. Společnost se dostala do potíží již dříve, v roce 2023 pak požádala již o druhé insolvenční řízení za posledních deset let. V návaznosti na stále se nelepšící finanční situaci firma oznámila, že nejpozději do léta 2025 tak odejde z trhu a zavře všechny své pobočky. Pro zákazníky to mimo jiné znamená i velké slevy.
Jones Fashion zahájili výprodej veškerého zboží v kamenných prodejnách i na e-shopech. Firma také údajně zvažuje odprodej veškerého vybavení prodejen, přičemž některé z nich i s tímto příslušenstvím převezmou jiné módní značky. Značka Jones byla založena v roce 1972 a jejím původním zaměřením byla klasická a elegantní móda. Od roku 1997 provozovala několik vlastních prodejen a budovala si pověst řetězce, který klade důraz na vysokou kvalitu, nadčasový design a evropskou výrobu. A možná právě to ji stálo konkurenceschopnost.
Česko se obešlo bez poboček, značka však byla k dostání
V České republice firma Jones Fashion samostatnou pobočku nikdy neprovozovala. I přesto však byla k dostání, většinou prostřednictvím menších multibrandových butiků, které se snaží nabízet kvalitní kousky z prvotřídních materiálů. Oděvy od Jones Fashion byly pro český trh k mání i na e-shopech. Obecně šlo pro české zákaznice spíše o méně známou značku, i v tuzemsku ale narazíme na celou řadu řetězců, které u nás zavírají pobočky ze stejných či podobných důvodů.
Jednou z firem, které opustily český trh, je například Debenhams, britský řetězec, který uzavřel svou vlajkovou pobočku na Václavském náměstí v Praze již v roce 2021. Důvodem byly opět finanční potíže společnosti, které se ještě prohloubily během pandemie. Značka tak po dlouhých letech skončila nejen u nás, ale i na „domácím“ trhu. Také poměrně známý řetězec Next se rozhodl odejít z českých měst a nákupních center. K tomuto kroku oficiálně došlo již v roce 2020, některé franšízy (zejména ty s oblíbeným dětským zbožím) však najdeme v obchodních centrech dodnes. Kvůli restrukturalizaci z finančních důvodů zavřela v Česku 26 poboček také francouzská značka Camaïeu. Z dalších brandů můžeme jmenovat Promod, Forever 21, Tous nebo Carpisa. Tyto firmy prozatím svou činnost ukončily jen v některých zemích.

Trh se mění, přežijí jen přizpůsobiví
Zánik Jones Fashion i mnohem větších mezinárodních značek ukazuje na stále sílící tlak, kterému módní průmysl čelí. Zákazníci upřednostňují především cenovou dostupnost a aktuální trendy, velkým plusem je však i možnost on-line nákupů a rychlého dodání či vrácení zboží zdarma. Kamenné obchody i e-shopy se tak musí buďto velmi svižně měnit dle aktuálních návyků a preferencí většiny zákazníků, nebo zavírat.
Zdroje: Merkur.de, e15.cz, Mediaguru.cz