Tyto barvy nosí většinou hloupí lidé, říkají nejnovější průzkumy. Stačí jeden pohled a je jasno
Barvy zásadním způsobem ovlivňují to, jak nás vnímají ostatní. Existují odstíny, díky kterým vypadáme profesionálně, i tóny, ve kterých nás naopak nikdo nebere vážně. Jsme zkrátka nejen to, co jíme, ale také to, co nosíme. Dokazují to i výzkumy.
Britská studie, která pracovala se vzorkem 1000 lidí, ukázala, že v černé barvě působíme přitažlivěji a často také inteligentněji. Mít celočerný šatník tak není žádná ostuda. Různí módní guruové sice tvrdí, že bychom měli do šatníku pustit i světlé barvy, nicméně výzkumy mluví jasně a významně hrají do karet všem milovníkům tmavých tónů.

Černá působí sofistikovaně a seriózně
Zajímavé je, že podle této studie působí lidé oblečení do černé zároveň nejvíce důvěryhodně a takzvaně „při zemi“. Na své okolí nepůsobí arogantně. Mezi další výhody nošení černé patří samozřejmě i to, že opticky zeštíhluje. Černá pohlcuje světlo, pamatujte ale na to, že efekt platí hlavně pro matné kousky oblečení. Naopak černé šaty s flitry mohou i rozšířit, to protože barevné částečky světlo odrazí a opticky tak přitáhnou pozornost na problematické partie.
Tmavé barvy navíc působí elegantně, čistě a luxusněji. Černé outfity má naše okolí tendenci hodnotit jako dražší, i když neobsahuje viditelná loga značek. Nestárnoucí klasikou jsou například „malé černé“ šaty, které by neměly chybět v šatníku žádné ženy. Jaké barvy ale působí na naše okolí naopak negativně? Samozřejmě, odpověď můžeme hledat v psychologii barev, kterou se řídí například i mnozí státníci.
Co ovlivňuje naše vnímání barev
Například modrá kravata je spojována s klidem a důvěrou, zatímco rudá působí agresivně a průbojně. Tuto barvu měl v době kampaně v oblibě třeba americký prezident Donald Trump. A že tato teorie funguje, potvrzuje i fakt, že mnozí bytoví designéři varují před divokými rudě vymalovanými ložnicemi a naopak doporučují vymalovat ložnice spíše uklidňující modrou, která má navodit klid a pohodu.
Jakou roli hrají genderové normy
V našem vnímání ostatních hrají částečně roli i genderové normy. Od útlého věku obklopujeme holčičky růžovými nebo pastelovými barvami, zatímco chlapce spíše modrými, možná zelenými či oranžovými. Dodnes se tak někteří muži vyhýbají nošení růžové, to aby nepůsobili příliš zženštile. Svou roli ovšem hraje i kultura. Zatímco u nás je tak například bílá považována za barvu panenské čistoty, kterou nosí nevěsty, v mnohých asijských kulturách je barvou smuteční a nosí se na třeba na pohřby.
Každá barva má svou symboliku
Podle barevné psychologie si na nás dělají lidé prvotní úsudek z 90 % podle barev, které máme na sobě. V šedé můžeme vypadat vyspělejší nebo starší, tlumené a neutrální tóny jsou však spojovány i s melancholií. Naopak teplejší barvy jako žlutá nebo broskvová působí optimisticky. Výrazné a syté barvy nám pak dodávají energii, například tyrkysová nebo neonově zelená. Červená může působit nejen agresivně, ale také vášnivě, zatímco fialová je odpradávna spojována s duchovnem a moudrostí.

Na tyto barvy si dejte pozor
Naopak příliš výrazné a křiklavé barvy, třeba už zmíněné neonové, mohou působit také poněkud výstředně, infantilně a v některých situacích až hloupě. Lidé nás v nich často neberou vážně a zatímco se hodí třeba na letní dovolenou nebo hudební festival, do práce nejsou tou správnou volbou. Stejně tak může působit outfit složený od hlavy až po paty ze světlých pastelových barev dětinsky a naivně.
Například letecká společnost EasyJet zjistila, že její zaměstnanci nebyli bráni vážně kvůli barvě svých uniforem. Ty byly oranžové a působily tak neprofesionálním dojmem. S barvami to tedy nepřehánějte. Namísto toho, abyste outfit složili pouze z výrazných barev, volte raději neutrální jednobarevný základ, na který pak implementujte pár akcentních detailů.
Zdroje: whowhatwear.com, frekvence1.cz, 99designs.com, learning-mind.com