Tohle musí mít nově v autě každý řidič. Pokud vám to chybí, hrozí mastná pokuta a problémy na místě
Mnoho řidičů věří, že mají ve svém voze vše, co jim předpisy nařizují. Je však stále potřeba sledovat změny v evropské legislativě a nové bezpečnostní trendy. Jedna konkrétní změna, která vejde brzy v platnost, může znamenat problém nejen u nás, ale hlavně při cestách do zahraničí.
Od 1. ledna 2026 bude ve Španělsku povinná nová součást výbavy vozidel, která postupně nahrazuje tradiční výstražný trojúhelník. Jde o takzvaný výstražný maják typu V16. Tento bezpečnostní prvek přináší zásadní výhody zejména v oblasti viditelnosti a rychlé reakce záchranných složek při nehodách či poruchách na silnicích. I když se tato novinka zatím týká především západní Evropy, není vyloučeno, že ji v budoucnu převezmou i další státy včetně České republiky.

Výstražný maják má zajistit lepší bezpečnost
Výstražný maják V16 je přenosné zařízení, které se při poruše nebo nehodě umisťuje na střechu auta. Díky vestavěnému magnetu jej lze upevnit během několika vteřin bez nutnosti opustit vozidlo. To je docela zásadní rozdíl oproti výstražnému trojúhelníku, s nímž se musíte pohybovat po krajnici a vystavovat se tak nebezpečí.
Viditelnost majáku je navíc výrazně lepší než je tomu u trojúhelníku. LED světlo je viditelné až na kilometr a funguje i za nepříznivého počasí, v dešti či mlze. Podle španělského dopravního úřadu DGT je tento způsob označení vozidla až sedmkrát účinnější než klasický trojúhelník.
Aby toho nebylo málo, některé výstražné majáky V16 obsahují i integrovanou SIM kartu, díky které mohou automaticky vysílat polohu vozidla do systému eCall a tím zrychlit zásah záchranářů. Tato zařízení budou přitom od roku 2026 ve Španělsku jediná povolená pro označení nepojízdného vozidla.
Co vám v autě nesmí chybět?
V Česku zatím výstražný trojúhelník zůstává součástí povinné výbavy, jak potvrzuje i Ministerstvo dopravy. Každý řidič by jej měl mít v autě, a v případě nehody má povinnost ho umístit nejméně 50 metrů za vozidlo mimo obec i v obci. V případě odstavení vozidla na dálnici je minimální vzdálenost stanovena na 100 metrů.
V praxi se bohužel ukazuje, že většina řidičů s výstražným trojúhelníkem manipuluje špatně nebo ho vůbec nepoužije. Vystupování z vozidla na dálnici či frekventované silnici je navíc velmi rizikové. I to je důvod, proč se některé státy rozhodly tradiční prvky nahradit novějšími, bezpečnějšími alternativami, jako je právě zmiňovaný výstražný maják.

Je tedy otázkou času, kdy podobná legislativní úprava přijde i do České republiky. Podle některých odborníků by mohla být součástí širší revize vyhlášky o povinné výbavě, která je u nás platná od roku 2011 a od té doby prošla jen drobnými úpravami.
Jak je to v dalších státech EU?
Nejen Španělsko, ale i další evropské státy diskutují o zavedení výstražného majáku. Například Portugalsko či Francie už maják řidičům také doporučují. Německo a Rakousko sice zůstávají u tradičních pravidel, ale tlak Evropské unie směřuje ke sjednocení výbavy pro všechny členské státy.
Vhodné je tedy sledovat aktuální informace, které vydává nejen Ministerstvo dopravy ČR, ale také zprávy od organizací, jako jsou ÚAMK nebo evropské autokluby. Některé e-shopy přitom již prodávají majáky schválené pro španělský trh, které splňují i očekávané evropské normy.
Zdroje: klik.cz, autosalon.tv, udalosti247.cz