Oznámení: Tohle jedno tlačítko v autě vám na STK zavaří víc než děravý výfuk. Přehlíží ho 8/10 lidí
Absolvovat s vozidlem „estékáčko“ je povinností každého řidiče. To je všeobecně známý fakt. Méně už se ovšem ví, že někdy vám při technické kontrole mohou nehezky zavařit zdánlivě malicherné problémy.
Technickou prohlídku silničního vozidla je s novým vozem nutné absolvovat po čtyřech letech a následně každé další dva roky. Osvědčení o způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích ovšem nemusíte dostat. Někdy mohou být důvody zjevné, jindy ovšem naopak nenápadné. Brzdy brzdí, výfuk zatím nedělá kravál a kola jsou v perfektním stavu. Přesto vás na STK bez milosti vyhodí. Kvůli jedinému tlačítku, které si většina řidičů mnohdy ani neuvědomuje.
Na tohle jsou kontrolní technici opravdu hákliví
Plynulá jízda, soustředěnost, myšlení dopředu. To je několik základních pokynů pro bezpečné řízení. Jenže taky byste měli dobře vidět na cestu. Proto je důležité správné fungování světel, které je notabene součástí pravidelné kontroly STK. Budou-li nastavená dobře, zajistíte si ideální osvětlení vozovky i viditelnost dalších účastníků silničního provozu. Navíc nebudete oslňovat ostatní řidiče a sami budete mít vizuální komfort, což je podstatné pro celkovou soustředěnost za volantem.
U světlometů si je nutné dát pozor na jejich zašlost, protože pak může nastat komplikace právě při STK. Poměrně častým problémem jsou ale i nesprávně nastavené přední světlomety, na což může mít vliv i špatně fungující senzor náklonu. Automatická světla tak mohou mířit příliš vysoko, nebo naopak příliš nízko. Jak zkontrolovat, zda směřují správně? Stačí se postavit před zeď. Světlomety by pak měly svítit kolmo na zeď pod pravým úhlem, přičemž světelný paprsek musí být rovný.

Co dělat, když světlomety nemíří správně
Senzor náklonu světlometů umožňuje upravit jejich sklon v závislosti na jízdní situaci. Je to tedy prvek praktický. Co když ale nefunguje? Můžete zkontrolovat snímače, případně lze zkusit seřídit světla ručně pomocí přepínače na palubní desce. Průběžně je ale potřeba světla seřizovat i mechanicky. Pro komplexnější nastavení je vhodné navštívit autoservis. Zde se ke kontrole používá zařízení zvané regloskop, které ostatně využívají i kontrolní technici na STK.
Další záludnosti na STK
Na STK mohou způsobit problémy i stěrače či stav pneumatik, jejichž dezén musí mít minimálně 1,6 milimetru u letních variant a 4 mm u zimních. Negativní roli mohou sehrát rovněž unikající provozní kapaliny jako motorový olej nebo brzdová kapalina, případně příliš hlučný výfuk. Pokud si auto rádi „tuníte“, měli byste si dát pozor rovněž na nelegální úpravy. Konkrétně se může jednat o tónovaná skla bez homologace nebo neschválené světelné úpravy.

Co se stane, když neprodejte?
Nejedná-li se o zásadní problémy, můžete vozidlo i nadále používat s „dočasným osvědčením“. Do 30 dnů je ovšem nutné absolvovat opakovanou prohlídku, a to na stejné stanici, která prováděla prohlídku předchozí. V této časové lhůtě byste tedy měli odstranit všechny případné nedostatky. Při opakované revizi budou kontrolovány jen závady, které byly zjištěné při předešlé kontrole.
Pozor! Pokuta může být i pětimístná
Pokud vám „technická“ propadne, nebo jsou na vozidle závady bezprostředně neohrožující bezpečnost silničního provozu, hrozí vám pokuta 1 500 korun a až 5 000 korun ve správním řízení. Ovšem pozor! Ohrožuje-li váš vůz kvůli technickému stavu bezpečnost silničního provozu, lze dostat na místě „flastr“ v podobě až 3 500 korun a ve správním řízení i více než 10 000 korun. Navíc dostanete šest bodů a nebudete moct tímto vozidlem jezdit.