Překročíte tento věk a jste v očích úřadů „riziko“. Nikdo to lidem neřekl, ale důsledky jsou velké
Jakmile překročíte určitý věk, dostanete se najednou pod drobnohled úředníků. Pro společnost totiž od určitého věku představujete tak trochu riziko, kterému je potřeba předcházet. Problém budete mít třeba v bance, pokud si budete chtít požádat o hypotéku, stejně jako v případě, že budete chtít k zubaři místo veřejnou dopravou vlastním autem jako dosud. A co teprve, pokud budete chtít letět letadlem na dovolenou?
I když o tom, co všechno je potřeba si od určitého věku pohlídat, lidé většinou nevědí, důsledky neřešení mohou být vážné. Hrozí totiž i pokuty. Tou kritickou hranicí je 70 let.
Chcete žádat o hypotéku? Může nastat problém
Zatímco dolní hranice pro schválení úvěru na bydlení je striktně daná na 18 let, s tou horní už je to poněkud složitější. Záleží vždy na metodice dané banky. Obecně ale platí, že na hypotéku mají šanci dosáhnout lidé v aktivním věku. Pokud už jste tedy v důchodu, vaše šance nejsou moc velké. Přemýšlíte třeba nad koupí chaty nebo zahrádky a nějaké peníze vám ještě chybí? Orientujte se i podle doby, do kdy musíte hypotéku splatit. Obvykle to bývá do 67 let věku, výjimečně i do 70 či více let. Pokud tedy o hypoteční úvěr požádáte okolo šedesátky, připravte se na rychlé splácení kvůli kratší splatnosti hypotéky.

Řidiči nad 70 let pod drobnohledem doktorů
Jakmile překročíte věkovou hranici 70 let, čeká vás další omezení. To se týká řízení auta, přesněji řečeno pravidelných lékařských kontrol, díky nimž se rozhodne, zda můžete ještě bez problémů řídit svůj vůz, nebo už vám to zdravotní stav pořádně komplikuje. Alespoň tedy podle lékařů. Starší řidiči využívají automobil k běžnému každodennímu fungování stejně jako mladší ročníky. Třeba k cestě na úřady, na nákupy, k lékaři, anebo k příbuzným a známým. Podle statistik se věková hranice pro lékařské prohlídky řidičů-seniorů ale nově mění. Pokud budou chtít dál řídit, musejí se po sedmdesátce nechat bezpodmínečně prohlédnout lékařem, a to každé dva roky. Poslanci totiž schválili novelu zákona. I když je to pro starší šoféry spíše starost navíc, přesto jde o určitou úlevu. Až dosud se totiž pod drobnohledem lékařů ocitali již v 65 letech. Jenže tím, jak se zvyšuje věk dožití, jsou lidé i déle zdraví a aktivní.
Posudek vydá praktik
Změnu musí ještě posoudit senát. Pokud horní komorou parlamentu projde, mělo by k ní dojít v příštím roce. Řidiče nejprve proklepne praktický lékař, který vydá Posudek o zdravotní způsobilosti. Pokud řidič nad 70 let neprojde „základním kolem“, pošle praktik případně seniora na další vyšetření ke specialistovi. Kromě posunutí věkové hranice o pět let mění novela například povinnost mít s sebou při řízení auta doklad o zdravotní způsobilosti. Stejně jako například posudky na žadatele o řidičské oprávnění by dokumenty byly dostupné v registru.

Úmrtnost řidičů nad 75 let je alarmující
Podle praktických lékařů je posun hranice o 5 let žádoucí a myslí si to i ministerstvo zdravotnictví. Jejich míra zranění je ve finále dvakrát vyšší a úmrtnost řidičů starších 75 let je dokonce více než pětkrát vyšší než průměr. S pravidelnými kontrolami se v sedmdesáti letech začíná například ve Velké Británii, kde se ale řidiči musí nechávat znovu prozkoumat lékařem každé tři roky.
Omezení platí i při létání letadlem
Starším osobám hrozí totiž při létání letadlem vyšší riziko krevních sraženin a trombózy. I když to největší je u lidí obézních, vysokých, s poruchou srážlivosti krve nebo s křečovými žílami, u kuřáků či v těhotenství, další kritickou skupinou jsou právě cestující starší 65 let. Jestliže přece jen upřednostňují let letadlem namísto zdlouhavé cesty autem, rady jsou podobné jako u jiných případů. Dlouhé hodiny sezení v pidiprostoru v letadle alespoň částečně vyřeší protáhnutí, pohyb, pitný režim, volný oděv a pohodlí při sezení.
Zdroje: www.kondice.cz, www.portalridice.cz, www.banky.cz