Je to oficiální: Oblíbený automobilový gigant hromadně propouští. 20 tisíc lidí na dlažbě a 7 továren končí
Masivní propouštění se nemusí vyhnout ani těm největším obrům. Aktuálně bojuje s nepříznivou situací jeden z gigantů automobilového průmyslu. „Na dlažbě“ tak celosvětově skončí tisíce zaměstnanců.
Průmysl a obchod jsou oblasti s neúprosnými pravidly. Své by o tom mohli vyprávět zaměstnanci automobilového giganta ze „země vycházejícího slunce“. Ač bylo aktuálně oznámeno, že o práci přijde 11 tisíc lidí, ve skutečnosti bude vyhozeno téměř dvakrát tolik zaměstnanců. Automobilce Nissan se zkrátka a dobře nedaří. Mohou za to různé faktory, a to včetně velmi zvláštního případu jejího bývalého bosse, který musel z Japonska uprchnout ve futrálu na hudební nástroj.

Nissan propustí tisíce zaměstnanců
Známá japonská automobilka Nissan Motor se nachází v nezáviděníhodné situaci, protože masivně propouští. Reaguje tak na vlastní hospodářskou situaci. Kolik lidí tento stav odnese? Aktuálně hodlá Nissan zavřít sedm ze svých 17 závodů a o místo má přijít 11 tisíc zaměstnanců. Společnost však už dříve informovala o zrušení devíti tisíc pracovních pozic. Celkem se tak ocitne „na dlažbě“ 20 tisíc lidí! V celosvětovém měřítku se propouštění týká zhruba 15 procent zaměstnanců.
„Realita je jasná. Máme velmi vysokou nákladovou strukturu. Situaci komplikuje rovněž skutečnost, že globální tržní prostředí je nestálé a nepředvídatelné, takže plánování a investice jsou stále náročnější,“ uvedl nový šéf podniku Iván Espinosa, jenž je ve své funkci od dubna.
Hlavní důvod masivního propouštění
Nissan nedávno zveřejnil výsledky hospodaření za uplynulý finanční rok končící v březnu, podle nichž hospodařil s čistou ztrátou 670,9 miliardy jenů (cca 101 miliard korun). Předešlý rok naopak vykazovala zisk, a to ve výši 426,6 miliardy jenů. Rozdíl tedy činí propastných 1,1 bilionu jenů! Automobilový průmysl se před časem potýkal s krizí i v souvislosti s koronavirovou pandemií, aktuálně navíc Nissan upozorňuje i na nejistotu související s celní politikou Donalda Trumpa. Automobilka se navíc ještě stále vzpamatovává z průšvihu jménem Carlos Ghosn.
Neuvěřitelný příběh Carlose Ghosna
Společnost Nissan Motor v roce 2018 postihlo zatčení a sesazení bývalého generálního ředitele Carlose Ghosna. Brazilec s libanonskými kořeny sice podnik, který se pohyboval na hranici bankrotu, zachránil, ale později i jeho kroky přispěly k aktuální situaci a on sám padl na samé dno. Už v roce 2017 odstoupil z funkce ředitele, načež byl o rok později obviněn z nedoložení osobních příjmů v Japonsku a Francie usilovala o jeho zadržení v souvislosti se zneužitím majetku. Logicky tak v Nissanu přišel o veškerá výkonná práva.

Zde by mohl příběh končit, ale pokračuje, a to způsobem, který jako by vypadl z hollywoodského bijáku. Ghosn strávil 13 měsíců částečně ve vazbě a částečně v domácím vězení ve svém domě v Tokiu, nakonec ale uprchl ze země ve futrálu na hudební nástroj. Dostal se do Libanonu, který nemá s Japonskem dohodu o předávání osob. Odtud dokonce předloni Nissan zažaloval. Pokud vás tento příběh zaujal, existuje o něm dokumentární snímek Uprchlík: Podivuhodný případ Carlose Ghosna (2022) či seriál Hledaný: Útěk Carlose Ghosna (2023).
Nissan je v krizi po 114 letech existence
Společnost Nissan byla založena v roce 1911, byť se původně honosila jinými názvy (především Datsun). Postupem času se z ní každopádně stala jedna z nejproduktivnějších a zároveň největších značek v Japonsku. Jenže jak ukazuje současný vývoj, ani takoví giganti nejsou imunní vůči potížím. Na konci loňského roku dokonce došlo na rozhovory o spojení s domácím konkurentem Honda. Ty však byly kvůli rozdílným názorům letos v únoru ukončeny. Situace tedy nevypadá příliš růžově.
Zdroje: archiv.hn.cz, e15.cz, idnes.cz, seznamzpravy.cz