EU píchla do vosího hnízda: Nové kontroly mají řidiče dusit víc než radar u přechodu. Češi vytočeni doběla
Evropská komise představila návrh, který může výrazně zasáhnout životy milionů řidičů napříč členskými státy. Co má na papíře zvýšit bezpečnost a sjednotit pravidla, v praxi budí odpor, obavy i zlost.
Terčem Evropské unie a jejích novinek se stali řidiči. Nový návrh, který by měl zajistit větší bezpečnost na silnicích, bude pro mnoho z nich znamenat peklo, mnohdy i velmi drahou noční můru. To, co odborníci považují za nové bezpečnostní opatření, řada Čechů považuje za zbytečnost a šikanu řidičů. Diskuze ohledně tohoto tématu nenechávají chladným ani toho nejklidnějšího řidiče.
Brusel vytáhl do boje
Pokud bychom se zeptali náhodného řidiče, co je jeho noční můrou, často bychom se setkali s odpovědí, že pravidelná kontrola automobilu. Servisní technická kontrola je pro mnoho lidí synonymem dlouhé fronty, naštvaného mechanika a komplikací života kvůli maličkosti, která dříve byla přehlížena. Drobná závada, která by v minulosti na STK v klidu prošla, se nyní řeší do detailů a není výjimkou, že řidič je z kontroly několikrát vyloučen, aby své vozidlo opravil. A situace se má ještě zhoršit.
Nový návrh, který se Brusel rozhodl ohledně technických kontrol stavů vozidel na silnicích zavést, se netýká jen rozsahu této kontroly, ale i její frekvence. Zahrnovat by měl osobní automobily, motocykly a elektrokoloběžky. V současné době je zapotřebí technickou kontrolu s automobilem absolvovat po 4 letech od registrace vozidla, následně každé dva roky. U motocyklů je tato lhůta prodloužena, první kontrolu je zapotřebí absolvovat po 6 letech od registrace, následně každé čtyři roky. To chce ale Brusel zásadně změnit.

Cílem nového návrhu je nejen vyšší bezpečnost, ale také sjednocení pravidel mezi jednotlivými státy. Nejméně by se tato změna dotkla osobních automobilů, frekvence i četnost návštěv technické kontroly by zůstala stejná, přísnější pravidla by ale platila pro starší vozidla. Automobily, které jsou starší 10 let, by technickou kontrolu měly podstupovat každý rok. Díky tomu by měla být zajištěna větší bezpečnost na českých silnicích, řidiči ale tento názor nesdílejí.
Domácnosti se starším vozem si budou muset připravit peněženky
V diskuzích se objevují ohlasy nejen na to, že procento nehod, které jsou způsobeny technickou závadou vozu, je minimální, ale také na skutečnost, že mnoho domácností si nemůže dovolit nové modely automobilů. A právě těchto rodin by se tato změna dotkla nejvíce. Podle Radka, který se do jedné z diskuzí zapojil, se jedná dokonce až o šikanu řidičů:
„Máme rodinný kombík, který projde technickou bez problémů. Ale podle nových pravidel bych ho musel co rok tahat na kontrolu. To je šikana, ne bezpečnost.“
Změna se ale nedotkne jen automobilů. Jednotná pravidla chce Evropská komise zavést i pro motocykly. Povinná technická kontrola by se týkala i strojů s objemem motoru do 125 cm³, ty jsou zatím v některých zemích z kontrol vyjmuty. Jednotné technické standardy ale Evropská komise navrhuje zavést i pro elektrokoloběžky. U nich by se nové omezení nemělo týkat přímo technických kontrol, ale omezení nejvyšší povolené rychlosti a povinného vybavení těchto strojů.
Češi se bouří, kontroly jsou přísné už nyní
Na sociálních sítích ale tato opatření vyvolala diskuze. Mnoho lidí na internetu se bouří, že kontroly jsou již nyní velmi přísné a mnohé stanice často vyžadují i nesmyslné opravy drobných závad. V diskuzích se objevují i názory lidí, co stanice technické kontroly provozují. Podle nich tato změna nemyslí ani na ně. To dokazuje komentář Petra z Jeseníků:
„Návrh Komise má být technologicky neutrální. Ale co si počne malá STK v Jeseníkách s kontrolou softwaru Tesly?“

Ministerstvo dopravy České republiky se zatím k návrhu oficiálně nevyjádřilo. K návrhu je možno podat připomínky, což je něco, čeho ostatní státy začínají využívat. Odezvy na evropský návrh jsou vlažné, například Polsko a Slovensko se obává velké finanční zátěže, kterou s sebou tato změna přinese. Kromě toho také upozorňují na neproveditelnost některých nových postupů, které chce Brusel zavést.
O tom, co bude dál, se ještě rozhodne. Jedno je ale jisté, více kontrol znamená více peněz pro provozovatele stanic a vyšší náklady pro řidiče a majitele aut. Lidé se dle diskuzí přiklánějí k názoru, že se jedná o první krok k tomu, aby řidiči postupně přešli na elektrické automobily. To si myslí i Tomáš, který uvedl:
„Celé to smrdí lobbingem automobilek. Chtějí, abych si co tři roky koupil nové auto, jinak mě zlikvidují papírově. Starší diesel? Odsouzen k smrti.“
Nyní tedy nezbývá než čekat, jak se k novele postaví ministerstvo dopravy.
Zdroj: iDnes.cz, HospodářskéNoviny.cz, Novinky.cz