Sbohem nekonečným letům: Tato letadla budou nově lítat tak rychle, že si nestihete ani zapnout pásy
Doba, kdy musí člověk v letadle prosedět i více než osm hodin jen proto, aby se dostal přes Atlantik, se blíží ke konci. Na dlouhé lety tak budeme moct zapomenout, nadzvuková letadla totiž brzy zkrátí cestu z Evropy do USA na méně než 4 hodiny.
Letecká doprava nyní stojí před revolucí, která může zásadně změnit naše vnímání vzdáleností mezi dvěma místy. Na scénu totiž přicházejí nadzvuková letadla, která jsou nejen symbolem rychlosti, ale i technologického pokroku. Nejde ale o nic převratného, protože podobné letouny již mezi Evropou a Amerikou létaly. Tyto linky však byly zrušeny kvůli nedostatkům tehdejších strojů. Nyní to ale vypadá mnohem nadějněji, o dopravu se totiž postarají tiché a spolehlivé letouny.
Concorde měl své kouzlo, ale i limity
Jak již bylo řečeno, krátké lety za oceán si mohli lidé vyzkoušet již dříve. Šlo o nadzvukový letoun Concorde, který létal mezi Londýnem a New Yorkem před více než 20 lety. Tuto dlouhou trasu tenkrát zvládl za přibližně tři a půl hodiny, nicméně v roce 2003 byl Concorde definitivně odstaven. Důvodů k tomu bylo hned několik. Tím prvním byly extrémně vysoké provozní náklady, kvůli kterým se leteckým společnostem zkrátka nevyplatilo toto letadlo ponechávat v provozu.
Panovaly však i obavy o bezpečnost, zejména po tragické nehodě v roce 2000. Dalším negativem byl i velký hluk, který lety provázel. I přesto se aerolinky a výrobci letadel snu o rychlém cestování nevzdali. A zdá se, že roky vývoje nových technologií nyní přinesly ovoce. Společnost Boom Supersonic se totiž rozhodla navázat tam, kde skončil Concorde a vyřešit veškeré jeho původní slabiny. A pravděpodobně se jí to i podařilo.
Návrat nadzvukových letadel: Boom Supersonic i NASA
Mezi nejsledovanější projekty současnosti patří americký startup Boom Supersonic. Tato firma stojí mimo jiné za vývojem nadzvukového letounu Overture, který by v budoucnu mohl přepravit až 80 cestujících rychlostí až dvakrát větší, než mají současná dopravní letadla. Společnost nedávno otestovala i nový model. Jde o menší prototyp s označením XB-1, který má být zjednodušeným „technologickým předchůdcem“ pro budoucí komerční stroj. První ostré lety s letounem Overture jsou naplánovány na rok 2029. A aerolinky se o ně doslova bijí. Zájem o provoz mají například American Airlines nebo United.
Co se týče nadzvukové technologie, o vývoj mimo komerční sféru se zajímá také NASA. Ta ve spolupráci s firmou Lockheed Martin vyvíjí tiché nadzvukové letadlo X-59 QueSST. Cílem celého projektu je především eliminovat typický „sonický třesk“, který byl dříve jedním z důvodů pro vyřazení letounu Concorde. Revoluční design a nejmodernější technologie by měly zajistit, že zvuk při vzletu X-59 nebude hlasitější než prásknutí dveřmi. Firma plánuje testovací lety na tento rok. Pokud uspějí, bude se jednat o další krůček k tomu, aby se nadzvukové lety staly běžnou součástí cestování.

Rychlost, pohodlí a ekologické výzvy
Půjde-li vše podle plánů, zkrátí se některé lety z Evropy do USA na méně než čtyři hodiny. Díky tomu stráví cestující méně času v dopravním prostředku a více v cílové destinaci. Při létání ale nejde jen o čas. Do hry vstupují i další faktory jako je pohodlí nebo ekologie. A právě ta trápí mnoho lidí. Nadzvukové lety jsou totiž energeticky náročnější než ty klasické. Firmy se tak snaží hledat různá řešení, ať už jde o udržitelnější paliva nebo efektivnější konstrukce.
Společnost Boom Supersonic například deklaruje, že jejich letadla budou létat výhradně na udržitelná letecká paliva (známá také jako Sustainable aviation fuel, zkráceně SAF). Využitím „zelených“ paliv se dopady na životní prostředí výrazně sníží, nicméně pořád platí, že cestování letadlem nepatří mezi ta nejekologičtější řešení.
Zdroje: Space.com, Boomsupersonic.com, Novinky.cz, iDnes.cz