Lopraisova dakarská tragédie zastiňuje skvělé výsledky Macíka a Prokopa

Přidat na Seznam.cz

Jsou situace, kdy sportovní radost jde stranou. Týká se to i právě skončeného motoristického závodu Paříž – Dakar. Za jiných okolností by Martin Macík, který řídil kamion, mohutně slavil druhé místo a Martin Prokop v automobilové kategorii (která je vždy nejnabitější) by byl šťasten za šesté místo, jenže vše překrývá stín tragické události, která se stala Aleši Lopraisovi. V deváté etapě nezaviněným způsobem srazil italského diváka, který po převozu do nemocnice zemřel.

Tato tragédie donutila Aleš Lopraise odstoupit ze závodu. „Vyhasl lidský život a de facto mým přičiněním, protože já jsem točil kolečkem. Musím ale říct, že jsem o tom vůbec nevěděl. Stejně tak nikdo v posádce. Máme onboardy i externí videa, která to dokazují. Nicméně nic to nezmění na tom, že vyhasnul lidský život,“ uvedl Loprais na videu, které pak zveřejnil na svých sociálních sítích.

Pro Aleše Lopraise to bylo o to těžší, že v tu chvíli vedl a mohl se tak případně celkovým vítězstvím přidat ke svému strýci Karlu Lopraisovi, který slavný Dakar vyhrál šestkrát. Ale jak už bylo na začátku řečeno, sportovní stránka šla v tu chvíli stranou… „Strašně mě to mrzí a potáhne se to se mnou v životě,“ uvedl Loprais. V tuto chvíli je těžké odhadovat, zda bude mít tento 43letý závodník sílu se někdy do Afriky vrátit…

Ale přesto se ještě vraťme ke zmiňovaným úspěchům, kterých dosáhli Macík a Prokop. „Jsme v cíli, šestka je potvrzená, což je úžasné,“ řekl Prokop na svém facebooku. „Byl to dlouhý Dakar, nejdelší v Saúdské Arábii a rozhodně nejtěžší. Etapy byly krásně namixované a žádná z nich nebyla jednoduchá. Super zážitek.“

Martin Macík brál své druhé místo velmi střízlivě a s vidinou zabojování o vítězství v příštím roce. „V poslední etapě jsme se klouzali na bahně doleva a doprava. Byl to nejtěžší Dakar v Saúdské Arábii. Příští rok to zkusíme zase zlepšit,“ řekl Macík.

Rallye Dakar – závěrečná 14. etapa

Hufuf – Dammám (416 km celkově/136 km rychlostní zkouška):

Automobily: 1. Chicherit, Winocq (Fr./Prodrive) 1:09:24, 2. Ekström, Bergkvist (Švéd./Audi) -1:36, 3. Halpern, Graue (Arg./Mini) -1:53, …12. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -7:12.

Konečné pořadí: 1. N. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 45:03:15, 2. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -1:20:49, 3. Moraes, Gottschalk (Braz., Něm./Toyota) -1:38:31, …6. Prokop, Chytka -3:40:44.

SSV (buggy): 1. Sanchéz, Moreno (Šp./Can-Am) 1:21:54.

Konečné pořadí: 1. E. Goczal, Mena (Pol., Šp./Can-Am) 53:10:14.

Lehké prototypy: 1. Gutiérrezová, Moreno (Šp./Can-Am) 1:18:01, …25. Macháček, Schovánek (ČR/Can-Am) -16:34.

Konečné pořadí: 1. Jones, Gugelmin (USA, Braz./Can-Am) 51:55:53, …11. Macháček, Schovánek -10:06:01.

Motocykly: 1. K. Benavides (Arg./KTM) 1:15:17, 2. Price (Austr./KTM) -55, 3. Quintanilla (Chile/Honda) -3:15, …11. Michek -7:27, 35. Brabec -23:49, 49. Pabiška (všichni ČR/KTM) -30:58.

Konečné pořadí: 1. K. Benavides 44:27:20, 2. Price -43, 3. Howes (USA/Husqvarna) -5:04, …11. Michek -1:42:24, 31. Brabec -8:35:58, 36. Pabiška -11:17:36.

Origina by Motul (bez asistence):

Konečné pořadí: 1. Moore (JAR/Husqvarna) 52:24:42, …4. Pabiška -3:20:14.

Čtyřkolky: 1. Kancius (Lit./Yamaha) 1:36:16.

Konečné pořadí: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 56:44:30.

Kamiony: 1. Paškevičius (Lit./Tatra) 1:18:34, 2. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -7, 3. Valtr (ČR/Tatra) -1:46, …6. Macík (ČR/Iveco) -3:53, 9. Vrátný -12:33, 10. Šoltys (oba ČR/Tatra) -13:22.

Konečné pořadí: 1. J. van Kasteren (Niz./Iveco) 54:03:33, 2. Macík -1:14:34, 3. Martin van den Brink (Niz./Iveco) -2:40:22, …5. Valtr -5:06:09, 6. Šoltys -9:08:43, 9. Vrátný -14:23:52.

Klasik – konečné pořadí: 1. Morera, Rubaová (Šp./Toyota) 428 trestných bodů, …37. Martinec, Zubor (ČR/Toyota Land Cruiser) 13.043, 51. Roučková, Kopřiva (ČR/Suzuki Samurai) 32.831, 55. Klymčiw, Conger (ČR, USA/Škoda 130 LR) 43.322, 58. Vávra, Vála (ČR/Nissan Patrol) 53.685.

Zdroj: sport.ceskatelevize.cz, Twitter, dakar.live.worldrallyraidchampionship.com