Tohle jméno ovládlo ve velkém školky i hřiště. Podle psychologů navíc přitahuje úspěch a kamarády
Vědci a sociologové se už léta snaží zjistit, zda na nás jméno, které nosíme, nějak působí. Odpověď zní ano, a možná více, než si myslíme. V posledních letech se pak jedno konkrétní jméno začalo objevovat častěji než ostatní. A má to svůj důvod.
Jména si sice nevybíráme, ale neseme je celý svůj život. Výzkumy přitom ukazují, že i jméno může ovlivnit, jak nás vnímají ostatní, a to výrazněji, než by se mohlo zdát. Odborníci se shodují na tom, že existují i taková, která dokonce evokují úspěch a silné charisma. Jedno z nich momentálně dominuje i českým statistikám.
Jde o jméno Viktor, v ženské variantě pak Viktorie. Významově je spojené s vítězstvím, foneticky příjemné, jazykově univerzální a podle odborníků také překvapivě silné, pokud jde o vnímání osobnosti.

Proč právě tato jména?
Obě varianty jmen vycházejí z latinského slova victoria, tedy vítězství. Už samo jméno tak nese pozitivní konotaci a lidská psychika na to reaguje. Výzkum publikovaný v časopise Journal of Experimental Psychology ukázal, že lidé mají tendenci hodnotit nositele jmen s pozitivním významem jako kompetentnější.
Jméno Viktor navíc vyniká i foneticky, jelikož je znělé, snadno zapamatovatelné a mezinárodně srozumitelné. Stejně tak ale i Viktorie rezonuje napříč kulturami. Obě jména se používají v mnoha jazycích bez nutnosti překladu, což je ve stále více globalizovaném světě výhodou. Člověk s tímto jménem si snadněji získá důvěru, lépe obstojí v mezinárodním prostředí a už při prvním setkání zaujme.
Jejich obliba v ČR roste
Český statistický úřad dlouhodobě sleduje, jaká jména rodiče dávají svým dětem. Podle dat z roku 2024 se Viktorie drží mezi deseti nejčastějšími dívčími jmény. U chlapců je Viktor o něco méně častý, ale i jeho obliba stoupá. Za posledních pět let jeho frekvence vzrostla o 30 %.
Sociologové tento vzestup vysvětlují několika faktory. V prvé řadě jde o touhu rodičů dát dítěti silné a jedinečné jméno, které ale zároveň není příliš extravagantní. Viktor a Viktorie přesně splňují tenkou hranici mezi klasickým a moderním pojetím.
Rodiče dnes mimo to kladou důraz jednak na význam, a jednak i na to, jak jméno zní. Viktor či Viktorie patří k těm, která mají příjemnou rytmiku a znělost. A právě to se podle psychologických výzkumů promítá i do vnímání nositele jména v dospělosti. Příjemně znějící jméno totiž údajně znamená vyšší šanci na úspěch v životě.
Jak jméno ovlivňuje kariéru a společenské vnímání?
V jedné ze studií, kterou publikovala University of California, bylo respondentům předloženo několik fiktivních životopisů. Ty byly přitom zcela identické, lišily se pouze jménem uchazeče. Výsledky ukázaly, že účastníci s mezinárodně znějícími, silnými jmény, jako právě například Viktor, získali o 20 % více pozitivních reakcí. Vnímání jména tak ovlivnilo očekávání ohledně inteligence a schopností.

Kromě toho existuje i fenomén zvaný implicitní egoismus. To znamená, že lidé mají tendenci preferovat věci, které jim připomínají je samotné. Například šéf jménem Viktor bude, byť nevědomě, sympatizovat s kandidátem, který nese stejné jméno. Podobně funguje i výběr partnerů nebo přátel.
Trendy, které formují budoucnost jmen
Kromě významu a zvukomalebnosti jmen začínají rodiče čím dál více zohledňovat i jejich mezinárodní použitelnost. Viktor a Viktorie se výborně vyslovují v angličtině, němčině i dalších evropských jazycích. Nejsou zatíženy kulturními nebo historickými stereotypy, zároveň ale nesou pozitivní emoční náboj.
Jde také o jména neutrálního statutu, tedy taková, která nenaznačují příslušnost k určité sociální třídě, náboženství nebo regionu. V době, kdy se společnost snaží být inkluzivnější a otevřenější, to představuje výhodu. Rodiče tak nevědomky volí jména, která svým dětem otevírají širší možnosti.