Je to oficiální: Po 20 letech oblíbený vyhledávač Google.cz v Česku končí
Společnost Google ukončuje jednu kapitolu své „české historie“. Po téměř dvaceti letech provozu se totiž rozhodla zrušit českou doménu. Důvodem je sjednocení značky.
Ještě před několika lety by si Češi ani neuměli představit zadávat nějakou webovou stránku s jinou koncovkou než „.cz“. Podobně na tom byly s tou svojí i jiné státy, a tak i nadnárodní společnosti jako Google přistoupily k tomu, že pro každou zemi byla k dispozici vlastní doména. Ta v začínajících internetových uživatelích vzbuzovala nejen větší důvěru, ale i lokalizaci a přizpůsobení vyhledávání. Časy se však mění a dnes už nejsou podobné kroky potřeba. Google tak oficiálně oznámil, že doménu Google.cz trvale přesměruje na Google.com.
Společnost totiž celosvětově uzavírá svou éru podpory regionálních domén a snaží se o větší sjednocení. Uživatelé ze všech států tak budou automaticky přesměrování na univerzální adresu, která jim již na základě polohy a zvoleného jazyka přizpůsobí další obsah.

Proč se to děje? Jednoduchost, efektivita a kontrola
Za tímto rozhodnutím stojí především snaha o sjednocení digitální identity, přičemž Google tímto krokem stírá pomyslnou hranici mezi trhy a snaží se o jednoduché řešení pro všechny. Dle Google už totiž v dnešní době nejsou lokální adresy potřeba. Nové technologie si velmi dobře poradí s lokalizací uživatelů. Nepotřebují k tomu ani přesnou polohu, údajně pracují také s nastavením jazyka nebo s vyplněnými údaji v přihlášeném účtu Google.
Firma si od tohoto kroku slibuje i usnadnění infrastruktury, správy obsahu nebo větší bezpečnost. Místo správy desítek různých domén bude vše pod „jednou střechou“, což znamená nižší náklady, jednodušší otestování nových funkcí i rychlejší reakce na případné potíže s užíváním. S plynulejším fungováním pomůže i stále více využívaná umělá inteligence.
Čeští uživatelé nepřijdou zkrátka
Ačkoliv může toto rozhodnutí Google znít dramaticky, pravdou je, že běžný český uživatel změnu příliš nepocítí. Pokud napíšete do prohlížeče Google.cz, budete automaticky přesměrováni na společnou doménu, která bude samozřejmě nastavena do češtiny. Zobrazovat se budou výsledky v češtině (samozřejmě dle preferencí a konkrétního vyhledávání), české zprávy a lokální informace.
Změny se dotknou spíše technické sféry. Webové stránky s odkazy na Google.cz bude nutné revidovat, protože některé služby a odkazy s českou koncovkou mohou být v budoucnu nefunkční. Vývojáři a administrátoři by tak měli včas zkontrolovat veškeré odkazy na webech, v e-mailech i v aplikacích. Asi nejdůležitější pak bude napojení na různé služby od Google, mezi které patří například Google Ads, Google Search Console nebo Google Shopping. Tyto služby navíc pravděpodobně projdou dalšími úpravami, aby se co nejlépe přizpůsobily novému způsobu lokalizace. Uživatelé se tak mohou setkat se změnou algoritmů i datových modelů.

Symbolický konec jedné éry
Zrušení domény Google.cz sice v konečném důsledku nepřinese žádné radikální změny, jde však i o jakousi symboliku. Obrovské firmy, jakou Google je, určují trendy. A tento dává jasně najevo, že lokální trhy ustupují globálním řešením. Lidé tak mohou mít pocit, že pro tyto korporáty trh jejich země není důležitý. Podobný vývoj ale můžeme sledovat i u jiných digitálních gigantů, například u Amazonu, Microsoftu nebo Facebooku. Všechny tyto firmy postupně sjednocují své platformy, design, adresy a další položky, díky kterým působí nejen uceleněji, ale také ušetří spoustu financí.
Internet je zkrátka čím dál více globální a doba, kdy byl rozdělen podle států, jazyků nebo třeba trhů, je již dávno pryč. Pro některé uživatele jde o skvělou příležitost, jiní mohou tyto změny vnímat jako trochu chladné a neosobní. Pravdou je, že bychom si na ně měli zvyknout, protože pro podobné kroky se rozhoduje stále více firem.
Zdroje: Zive.cz, Lupa.cz, Svetandroida.cz