Globální krize se dotýká i Česka. Tuto oblíbenou pochoutku už brzy vůbec neseženete
Kolem jednoho z největších globálních fenoménů posledních let v oblasti zdravé výživy se rozhořela panika. Některým prodejcům této tradiční gurmánské pochoutky totiž začíná docházet základní surovina na její přípravu. Příčinou je až přílišná popularita. Kvůli ní už ani některé známé společnosti nejsou schopné uspokojit rostoucí poptávku a počet objednávek. Nepomáhá ani, že v zemi původu se spotřeba tohoto nápoje dlouhodobě snižuje.
Tak tohle je sen všech prodejců čehokoli, od hrnců až po makové buchty nebo třeba čaje: Popularita výrobku už je tak obrovská, že dodavatelé nestíhají vykrývat objednávky. Podobný „modus operandi“ se teď dotknul jednoho fenoménu, který už pár let válcuje celý svět. Totiž původem japonského čaje, charakteristického svou typickou hráškově zelenou barvou. Připravuje se při speciálním obřadu z prášku za pomoci bambusového štětečku a tření. Jeho spotřeba stoupla jen mezi lety 2010 až 2013 díky obrovskému boomu téměř třikrát. Zájem letí prudce vzhůru především za hranicemi této východní ostrovní země, odkud čaj pochází. V čem vlastně tkví tajemství této suroviny? Má povzbudivé účinky, dodává energii a zvyšuje koncentraci.

Fenomén zvaný matcha
Že vám to stále nic neříká? Řeč je o čaji zvaném matcha. Ten se v posledních letech stal na celosvětovém trhu tak žádaným a tak prudce vzrostla poptávka po něm, že ani tradiční dodavatelé této suroviny z Japonska nestíhají a hrozí její akutní nedostatek. Krize celosvětového trhu s touto populární komoditou se tak dotkne i Česka. Pokud si tedy chcete tento specifický nápoj vychutnávat i sál, udělejte si rychle alespoň menší zásobu. Oblíbená gurmánská pochoutka by mohla zmizet z pultů rychleji, než řeknete švec. Renomované japonské čajové společnosti Ippodo a Marukyu Koyamaen už proto dokonce zavedly množstevní limity na nákup své práškové pochutiny. Jinak by vůbec nebyly schopné uspokojit rostoucí kupu objednávek.
Co dělá matchu tak unikátní?
Jde o způsob pěstování a zpracování. Před sklizní se čajové keře přistíní, což způsobuje, že listy se stávají bohatší na chlorofyl a aminokyseliny. Po sklizni se pak listy suší. Historie čaje matcha je navíc stará několik století. Samotné slovo je složeno ze dvou japonských slov. „Mat“ ve významu třít a „cha“, což znamená čaj. Tradice přípravy tohoto čaje je dlouhá a je spojena s buddhismem, tedy jedním z nejrozšířenějších východních náboženství.
Rvačka o first flush matchu
Vysoce žádanou se stává především takzvaná first flush matcha, tedy první sběr této rostliny. Právě ta se totiž tradičně používala při čajových obřadech, takže ji neustále poptávají odběratelé napříč světem. A boj o čajové lístky přiostřuje, a to dokonce už i v samotném Japonsku. Možná to zní až překvapivě, ale právě v zemi původu se spotřeba zeleného včetně tohoto čaje dlouhodobě snižuje. Více než polovina této suroviny na přípravu čaje se zázračnými zdravotními účinky totiž končí v zahraničí. Suroviny je zkrátka méně a méně. Matcha se totiž používá nejen na přípravu tradičního nápoje, ale třeba i nepečených dezertů, zákusků a smoothie.

Kdo nepije matchu, ten jako by nebyl
Existuje mnoho způsobů, jak si tento zelený prášek na přípravu čaje opravdu vychutnat. Tradičně se smíchají zhruba 2 lžičky matcha prášku s horkou vodou a bambusovou metličkou vyšlehají do pěny. Další gurmánskou pochoutkou je matcha latte. Matcha se při jeho přípravě přidává do teplého mléka, a to buď kravského, nebo rostlinného, čímž vznikne alternativa k ranní kávě. Nápoj se dle chuti ještě sladí. Výtečné je také matcha smoothie. Jestli si chcete dopřát extra dávku energie a antioxidantů, přidejte lžičku prášku matcha do svého oblíbeného smoothie.
Zdroje: medium.seznam.cz, www.zelenycajmatcha.cz, harpersbazaar.cz, www.antiyoutuber.cz