Češi zuří: Létání už nikdy nebude jako dřív. Tahle změna rozpálí doběla každého cestujícího
Na první pohled nevinná úprava legislativy, která se odehrává na úrovni Evropské unie, může změnit způsob, jakým budou miliony cestujících vnímat svá práva. Změna se už dostala přes jednu z důležitých překážek, ačkoliv většina lidí o ní zatím nemá tušení.
Evropská unie je často kritizována za přebujelou byrokracii, ale v některých případech její zásahy přinášejí konkrétní a dlouhodobě prospěšné výsledky. Tak tomu bylo i u pravidel na ochranu cestujících v letecké dopravě. Konkrétně šlo o nařízení EU 261/2004, které zavedlo jasná pravidla pro odškodnění za zpožděné nebo zrušené lety. Jenže právě tento pilíř cestovatelských práv se nyní mění.
Ve snaze zjednodušit systém a snížit zátěž na letecké společnosti Rada EU nedávno odhlasovala nový návrh, který prodlužuje minimální dobu zpoždění, po níž má cestující nárok na finanční kompenzaci. Podle stávajících pravidel má pasažér nárok na odškodnění už při tříhodinovém zpoždění. Nově by však tato lhůta měla být prodloužena na 4 hodiny u letů do 3 500 km a na 6 hodin u delších tras. Tato změna zásadně omezí množství situací, kdy bude možné uplatnit nárok na finanční náhradu.

Ztráta, která se dotkne milionů lidí
Podle statistik největší část zpoždění v evropském letectví spadá právě do intervalu mezi třemi a čtyřmi hodinami. To znamená, že miliony cestujících, kteří by dnes měli nárok na 250 euro, budou podle nové úpravy zcela bez náhrady. Pokud se podíváme na čísla Eurocontrolu nebo evropských agentur pro civilní letectví, zjistíme, že jen v roce 2023 mělo v EU zpoždění mezi tří až čtyřhodinovým rozmezím více než 10 milionů pasažérů. Všichni tito lidé by podle nových pravidel už kompenzaci nedostali.
Změna se dotkne především cestujících na kratších linkách. Letíte-li například z Prahy do Barcelony, z Vídně do Kodaně nebo z Paříže do Milána a váš let bude mít tříhodinové zpoždění, dnešní pravidla vás chrání. Po zavedení nových podmínek však zůstane váš nárok v prachu letištní haly.
Proč se pravidla mění právě teď?
Evropská komise pracovala na úpravě pravidel více než deset let. Diskuze probíhají od roku 2013 a byly motivovány především tlakem leteckých společností, které dlouhodobě tvrdí, že systém je pro ně finančně neudržitelný. Ačkoliv nároky cestujících v letech po pandemii prudce vzrostly, aerolinky zároveň čelí rostoucím nákladům a provozní nejistotě. Chtějí proto přehlednější a předvídatelnější systém, který by je tolik nezatěžoval.
Podle Rady EU je nová právní úprava spravedlivým kompromisem. Jenže pro běžného cestujícího to znamená, že bude muset čekat déle, aby vůbec získal nárok na kompenzaci. Neplyne mu z toho tedy vůbec žádná výhoda. Naopak ztrácí jednu z nejsilnějších zbraní, kterou v rukou dosud měl.
Řada organizací a někteří europoslanci návrh kritizují
Není překvapením, že změna vyvolala ostrou kritiku ze strany spotřebitelských sdružení i některých europoslanců. Například německá organizace VZBV (Federální svaz spotřebitelských organizací) označila změnu za skandální oslabení práv. Podobně reagovala i evropská asociace BEUC, která tvrdí, že návrh podkopává důvěru občanů v instituce EU. Někteří významní zástupci Evropského parlamentu už avizovali, že se proti schválení návrhu postaví.

Proces však ještě není u konce. Ačkoliv Rada EU návrh schválila, musí jej ještě projednat Evropský parlament. Pokud by návrh odmítl nebo požadoval zásadní úpravy, může se finální podoba pravidel ještě změnit. Čas na reakci je ale omezený a podle dosavadního vývoje to vypadá, že změna projde spíše v původní podobě.
Co to znamená pro cestující?
Dopad na běžného občana bude citelný. I když část služeb dnes zajišťují externí firmy, které kompenzace vyřizují za poplatek, při nových pravidlech bude celkově méně případů, kdy se vůbec vyplatí žádat. Pokud se tedy návrh skutečně schválí, budou cestující stát v letištních halách déle, ale s menší šancí, že se jim čekání jakkoli vyplatí.
Mnoho lidí se o této změně dozví až ve chvíli, kdy jejich let nabere zpoždění. A právě tehdy přijde rozčarování. Po letech, kdy byla EU vnímána jako garant práv cestujících, přichází výrazný krok zpět. Otázkou je, zda tím Unie skutečně získá efektivnější letecký trh, nebo jen cestující ztratí jednu z mála jistot, na kterou se mohli spolehnout.