Češi přicházejí o peníze, na které mají nárok. Stačí si o ně říct. Tady je návod
Život zkrátka občas nejde podle plánu a často nám postaví do cesty překážku ve chvíli, kdy se to nejméně hodí. Jsou věci, které dokážeme ovlivnit svým jednáním a dostatečnou prozíravostí, ovšem někdy prostě nezmůžeme nic a musíme se smířit s aktuální situací. To ovšem neznamená, že se nesmíme pokusit žádat kompenzaci, která nám právem náleží. Nutno říct, že Češi si často neumějí říct o finanční náhradu, na kterou mají právo.
Ať už jde o odškodnění za zpožděný vlak, náhradu za poničený kufr, s nímž bylo na letišti hrubě nakládáno, a další situace, v nichž jste se ocitli úplně omylem a bez vlastního přičinění. V takových chvílích nezbývá nic jiného, než hájit své zájmy a žádat odškodnění, které si zasloužíte. Ovšem i přesto Češi často přicházejí o peníze, na které mají nárok. A přitom si o ně stačí jen správně říct. Tady je návod pro všechny, kteří doposud netušili, co všechno jim náleží.
U Českých drah žádejte jednoduše přes online formulář
Ačkoliv je to nepříjemné nejen pro cestující, ale i pro dopravce, občas se prostě stane, že vlak nabere několikahodinové zpoždění a nikdo s tím nic nenadělá. Vás, jako zákazníka, který si zaplatil přepravní službu v konkrétním čase, to však nemusí zajímat a máte právo na finanční kompenzaci. Pakliže jste cestovali vlakem Českých drah, stačí při žádosti o náhradu vyplnit online formulář na webu dopravce, který se zavazuje žádost ať kladně, nebo záporně, vyřídit nejpozději do jednoho měsíce.
Pokud se váš vlak opozdil v časovém úseku mezi 60 a 119 minutami, můžete žádat náhradu ve výši 25 % z ceny jízdného. Jízdenka musí být ve výši nejméně 360 Kč u vnitrostátní dopravy a 16 EUR na mezinárodních spojích. Zpozdil-li se vlak o 120 minut a více, žádat můžete o částku ve výši až 50 %. Opět tu existuje minimální hranice ceny jízdenky, která je u vnitrostátní přepravy 180 korun, u mezinárodních spojů alespoň 8 EUR. Výjimkou jsou časově omezené jízdenky, na něž se uplatňují zvláštní předpisy. Minimální cena lístku také neplatí u vnitrostátních jízdenek eTiket.

Poničený kufr na letišti si nechte zaplatit
Právě jste přiletěli do cílové destinace a místo radosti z toho, že už zase stojíte nohama pevně na zemi, přichází šok. Váš kufr přijel otlučený, otrhaný nebo dokonce úplně děravý a jeho použití pro další cestování je vyloučené. Nezbývá nic jiného, než uplatnit své nároky na odškodnění. Vzniklou situaci nahlaste ideálně hned na letišti, na nic nečekejte, protože každá časová prodleva zde může být klíčová. Zavazadlo si pečlivě nafoťte a zdokumentujte jeho stav, poté ihned vyrazte k přepážce reklamací, kde trvejte na sepsání reklamačního protokolu, přidělení čísla případu a požadujte kopii dokumentu k reklamačnímu řízení.
Nezapomeňte si pečlivě uschovat veškeré dokumenty, lístky a potvrzení související s vaším letem. Nenechte se odradit pasivně jednajícím personálem reklamační přepážky a trvejte na tom, že chcete váš případ předat k posouzení letecké společnosti. Všimnete-li si poškození kufru až doma, neprodleně to nahlaste příslušné letecké společnosti. Některé tolerují lhůtu až 7 dnů, ale rozhodně platí, že čím dříve, tím lépe.

Za zkaženou dovolenou žádejte kompenzaci
Občanský zákoník zná dokonce i náhradu za ztrátu radosti z dovolené. Na jejím základě můžete žádat odškodnění za zničenou dovolenou. Ale pozor, musí k tomu existovat opravdu závažné a relevantní důvody. Kvůli čemu můžete u cestovní kanceláře, která prokazatelně porušila podmínky uvedené ve smlouvě, žádat o náhradu za ztrátu radosti z dovolené? Případů je několik. Může se jednat o otravu způsobenou jídlem, které bylo podáváno v rámci programu all inclusive, dále pak nadměrný noční hluk z blízkého baru s diskotékou, o jehož existenci nebyl klient dopředu informován. Zajímavým případem je i poznávací zájezd, který probíhá v jiném, než předem domluveném jazyce. To potvrzuje i Eduarda Hekšová z organizace dTest.
„Pokud má spotřebitel slíbeného průvodce v českém jazyce, ovšem komentovaný zájezd nakonec probíhá v angličtině, může to být prokazatelný důvod ke ztrátě radosti z dovolené, a za takový nedostatek lze žádat oprávněnou kompenzaci.“
Výše uvedené případy jsou pouze vrcholkem ledovce. V každodenním životě se vám může přihodit spousta věcí, za něž můžete žádat zákonné odškodnění, slevu, případně kompletní náhradu. Je důležité vědět, na co všechno máte právo, a nenechat se zastrašit.
zdroje: cd.cz, levnocestovani.cz, penize.cz