Řidiči, zbystřete: EU změnila pravidla pro pneumatiky. Tohle se týká i vás
Evropská unie zavedla v loňském roce nový zákonný test, jehož cílem je zlepšit bezpečnost na silnicích. Jedná se o nařízení, které se týká použitelnosti ojetých pneumatik, přičemž toto nové pravidlo by mělo zamezit jejich předčasnému vyřazení z provozu. Předpokládá se, že s uplatněním nařízení dojde ke snížení celkové poptávky po nových pneumatikách, a tím pádem i k poklesu emisí CO2.
Nařízení Evropské unie R117-04 vzešlo v platnost 1. července 2024. Všichni výrobci pneumatik musí podle něj nově zajistit, aby každá pneumatika, která se prodává v Evropě, splňovala určité limity valivého odporu. K tomuto účelu přitom mají sloužit speciální testy, které ověří, jak obutí vozu ovlivní jeho brzdnou vzdálenost.
Bezpečná hloubka dezénu
Nové letní pneumatiky mají standardně hloubku dezénu 8 milimetrů. Pakliže se opotřebením tento parametr sníží pod zákonem stanovené minimum, ohrožuje řidič nejen svou bezpečnost, ale také život a zdraví ostatních účastníků silničního provozu. Zákonný limit pro minimální hloubku vzorku letních pneumatik je 1,6 milimetrů.
Některé zdroje však uvádějí, že téměř polovina pneumatik je vyřazena z provozu dokonce ještě před tím, než dosáhne hloubky 3 milimetrů. Nové nařízení Evropské unie se tak snaží zajistit, aby pneumatiky prodávané v Evropě byly spolehlivé a bezpečné i při dosažení uvedeného zákonného limitu.

Nařízení podporuje známý výrobce pneumatik
Jeden z největších a nejznámějších výrobců pneumatik na světě, společnost Michelin, nové nařízení EU plně podporuje. V návaznosti na něj se firma rozhodla navrhovat takové pneumatiky, které si udrží svůj výkon v průběhu času, aby byla ušetřena jak spotřebitelova peněženka, tak i naše planeta.
V souvislosti s uvedeným nařízením navíc tento francouzský gigant zveřejnil několik statistických údajů, které ilustrují pozitiva zavedení nového pravidla. Dle interní studie Michelinu by například poptávka po nových pneumatikách v Evropě měla klesnout o 128 milionů kusů ročně, což by vedlo k ročnímu poklesu emisí CO2 přibližně o 6,6 milionů tun.
Přísné testy brždění na mokru
Evropské úřady tedy v rámci zajištění bezpečnosti na silnicích stanovily pro výrobce pneumatik test brzdění na mokru, který měří vzdálenost potřebnou ke zpomalení vozidla z 80 na 20 km/h. Tento test se provádí na standardním povrchu vozovky, přičemž výška vody přítomná na silnici by měla dosahovat jednoho milimetru. Zároveň je během testu zohledněn také koeficient přilnavosti vozovky a okolní teplota.

Společnost Michelin, která je uznávaná mimo jiné pro své vysoké investice do výzkumu a vývoje, je v tomto směru opět o něco napřed, jelikož navrhuje pneumatiky tak, aby si opotřebovaný produkt zachoval své vlastnosti co nejdéle. Díky tomu údajně zvládne brzdit na mokrém povrchu zhruba o 3,4 m dříve než konkurenční typy pneumatik.
Co se děje se starými pneumatikami?
Ve chvíli, kdy opotřebované pneumatiky už nelze použít, jsou zpravidla recyklovány a využity k výrobě dalších produktů. Jedním ze způsobů recyklace je takzvané protektorování, kdy se opotřebovaná část pneu nahradí novou pryžovou vrstvou s dezénem a lze ji opět vrátit do provozu. Tento způsob recyklace ale musí splňovat přísná kritéria, a tak se do oběhu vrací jen malé procento z vyřazených pneumatik.
Většina z nich tak projde drtičkou a nadrcený granulát zbavený kovových a textilních částí se následně roztřídí a dále zpracovává. Z tohoto produktu se vyrábí například gumové předložky do aut, pryžové obrubníky, těsnění či protihlukové stěny. Kovové části pneumatiky jsou poslány zpět do hutí.
Zdroje: michelin.com, autozive.cz, drive.com.au, cebia.cz, az-pneu.cz