Bývalý zaměstnanec supermarketu přiznal: Takhle skrytě nás učí manipulovat s cenami zboží a regály
Zákazníci si myslí, že mají nad nákupem kontrolu. Ale to je velký omyl. Supermarkety přesně vědí, jak vás přimět utratit víc, než jste původně chtěli. Od „výhodných“ akcí až po záludné rozmístění zboží – vše je promyšlené do posledního detailu. A bývalý zaměstnanec jednoho z řetězců teď prozradil, jak to celé funguje.
Jestli chodíte do obchodu jen pro pečivo a mléko, ale vracíte se s plnou taškou, rozhodně v tom nejste sami. Jen málokdo odolá všem nástrahám, které obchody promyšleně chystají na každého zákazníka. Vy si možná ani při nákupu nevšimnete, že po cestě k regálu se sýry jste se už několikrát neplánovaně zastavili a možná i přihodili do košíku něco, co původně nebylo v plánu.
Rozmístění potřebných věcí
Není náhoda, že potraviny běžné denní potřeby, jako je právě sýr, pečivo, mléko nebo třeba vejce, bývají až na samém konci prodejny. Supermarkety tak zákazníky nutí projít co největší částí obchodu, čímž zvyšují šanci, že po cestě sáhnou po něčem „navíc“. Pokud se vám tedy zdá, že je někdy zboží uloženo nelogicky, věřte, že je to záměr.

Zaměstnance učí, jak má být co rozmístěné, aby to zákazníka zpomalilo, zaujalo a přimělo zastavit. Často jsou pro vás navíc po cestě „nastraženy“ výrobky ve slevové akci, kterým nelze odolat. Cílem přemisťování zboží je zkrátka to, abyste prošli co nejvíc uličkami a co nejvíc toho nakoupili.
Malý klam hned u vchodu
Kromě strategické pozice pro nejkupovanější potraviny pro vás mají obchody ještě jeden podobný trik. Napadlo vás někdy přemýšlet nad tím, proč je zelenina a ovoce umístěna hned u vchodu? Není to totiž náhoda, ale zkouška pro vaše smysly. Tahle čerstvá barevná přehlídka ve vás má vzbudit dojem, že vše v obchodě bude podobně čerstvé a kvalitní.
Jedná se o psychologickou fintu, kdy vám obchod navodí pozitivní první dojem a vy se pak snadněji necháte zlákat k nákupu dalších potravin. Podvědomě si totiž do hlavy uložíte tu čerstvost a lákavost a u jiných výrobků pak tak moc nezkoumáte jejich kvalitu. To, že bývají některé kousky zeleniny přikrášlené vhodným osvětlením nebo přestříknutím vodou, už většinu zákazníků vůbec nenapadne.

Pozor na to, co je v úrovni očí
Dalším trikem je umístění nejdražšího zboží tam, kam se dívá nejvíce lidí. V supermarketech totiž moc dobře ví, že pokud chtějí něco prodat, musí to být v úrovni očí. Zaměstnance jasně instruují, že právě tam patří drahé značkové produkty. Počítají s ověřeným nákupním chováním – a to, že do obchodu chodí často nakupovat unavení lidi po práci, kteří vezmou to, co vidí „na první dobrou“. Kdyby se přitom sklonili do spodních regálů, našli by tam stejnou věc od jiného výrobce za nižší cenu. Pokud tedy budete hledat levnější alternativu, zkuste prozkoumat právě nejnižší regály.
Podobně to funguje i se zbožím, jehož trvanlivost se blíží ke konci. O pravidle „nový dozadu, starý dopředu“ stále hodně lidí netuší. Možná i vám se někdy stalo, že jste spěchali, vzali první jogurt v řadě a až doma zjistili, že vám vydrží už jen dva dny. Přitom kdybyste sáhli dozadu, měl by datum spotřeby i dva týdny.
Dojem slevy
Fintou, která už obchodům neprochází tak jako dřív, jsou falešné slevy. Dřív supermarkety uměle navyšovaly ceny, aby pak mohly částku přeškrtnout a zahlásit extrémní slevu. Dnes už si ale můžete všimnout, že je na cenovce uvedena i nejnižší cena za posledních 30 dní. Ta vám o výhodnosti aktuální ceny dost napoví.
Nešvarem, který se ale pořád objevuje, je barva cedulek s cenami. Když vidíte žlutou nebo červenou cedulku, řekli byste, že se bude jednat o slevu. Je to ale často zase jen promyšlený reklamní trik, na který si dejte pozor – dost často to na žádnou slevu neukazuje.
Horor u pokladen
U pokladny to celé vrcholí. Fronty jsou schválně lemované regály s čokoládami, žvýkačkami a lízátky. Důvod? Člověk je v napětí, často s dětmi, a únava z nakupování vede k impulzivním rozhodnutím. Právě tady pro vás nastražili velkou past. Regály jsou opět strategicky promyšlené – tentokrát však cílí především na děti. V úrovni jejich očí je spousta laskomin, které si při nekonečném čekání vydupou a obchodu to pěkně zvyšuje zisky. Tahle ulička je zkrátka poslední možností supermarketu ještě vás zlákat k utracení dalších peněz.
Množství nástrah je při nakupování velké. Mějte proto oči otevřené a vzpomeňte si při dalším nákupu na tyto informace. Pokud si na tyhle zapeklitosti dáte pozor, vaše peněženka vám poděkuje a vy budete mít skvělý pocit z toho, že jste pro jednou vyzráli vy na ně.
Zdroje: dtest.cz, dtest.cz, thesun.co.uk, tn.nova.cz, alik.cz