Kvůli jedné účtence dostal zpět 4 200 Kč. Většina Čechů přitom neví, že na to má taky nárok
Někdy stačí jediný pohled na účtenku, aby se zákazník dozvěděl, že něco není v pořádku. Přestože to někdy vypadá jako drobná nesrovnalost, může jít ve skutečnosti o porušení zákona. A pokud se spotřebitel rozhodne bránit, výsledek ho může překvapit.
Stížnosti na špatně účtované ceny nejsou v českých obchodech nijak výjimečné. Spotřebitelé si často všimnou, že zboží, které mělo být ve slevě, bylo na pokladně naúčtováno za plnou cenu. Pokud obchodník chybu neuzná nebo neřeší ochotně, má zákazník právo obrátit se na Českou obchodní inspekci. V některých případech může být výše kompenzace i v řádu tisíců korun, pokud byly nesrovnalosti rozsáhlejší a zákazník postupoval v souladu se zákonem.
Nesprávné účtování cen je běžná praxe
Zákon o ochraně spotřebitele jasně stanoví, že prodávající musí prodávat zboží za cenu, kterou uvádí, nejde-li o prokazatelný omyl. Pokud se tak nestane, má spotřebitel právo požadovat nápravu. Některé obchody tuto situaci řeší promptně, jinde však může být potřeba trvat na svém nebo se obrátit na kontrolní orgány.

Zkušenosti zákazníků i inspektorů ukazují, že problém se netýká jen malých prodejců. Často dochází k pochybením i u velkých řetězců, a to zejména v případech, kdy dochází k častým změnám cen, akčním nabídkám nebo chybám při zadávání údajů do systému. Spotřebitel má právo být informován a trvat na ceně, kterou obchod deklaroval.
Jaká práva má zákazník podle zákona
Občanský zákoník v § 2169 říká, že pokud má zboží vadu, má zákazník několik možností, jak situaci řešit. V případě špatně účtované ceny se sice nejedná o klasickou vadu výrobku, ale o porušení podmínek prodeje. I tak má spotřebitel plné právo žádat nápravu, a to v podobě vrácení rozdílu v ceně, případně může od koupě odstoupit, pokud byla chyba závažná a obchodník nechtěl situaci napravit.
Zákon o ochraně spotřebitele pak v § 5a vymezuje klamavé obchodní praktiky, mezi které patří i účtování jiné ceny, než je cena prezentovaná. Pokud zákazník na chybu upozorní a obchod ji neřeší, může se obrátit na Českou obchodní inspekci. Ta má pravomoc obchod prověřit a v případě prokázaného pochybení uložit pokutu, případně nařídit nápravu. V extrémních případech může být sankce udělena až do výše pěti milionů korun.
Je důležité zmínit, že pokud k pochybení došlo opakovaně nebo systematicky, má zákazník nárok i na kompenzaci v plné výši rozdílu. A pokud se během nákupu nasčítalo více takových položek, může se částka vyšplhat až do tisícikorunových hodnot. To se stalo i v případě, kdy zákazník reklamoval více než deset položek nesprávně zaúčtovaných ve slevě, přičemž rozdíl v cenách přesáhl čtyři tisíce korun.

Jak správně postupovat při reklamaci ceny
Zákazník by měl být po každém nákupu obezřetný a účtenku si pečlivě zkontrolovat, zejména v případech, kdy nakupuje zboží ve slevě. Pokud zjistí nesrovnalost, měl by ihned upozornit pokladní nebo personál obchodu. V mnoha případech se chyba opraví bez komplikací. Pokud však obchodník nápravu odmítne, má zákazník právo na reklamaci, kterou je vhodné podat písemně a doložit účtenkou a případně fotografií cenovky.
Obchod má pak zákonnou lhůtu 30 dnů na vyřízení reklamace. Pokud ji v této době nevyřídí nebo ji bezdůvodně zamítne, může zákazník kontaktovat Českou obchodní inspekci. Ta následně prošetří situaci a může přikročit k nápravným opatřením nebo sankcím vůči obchodníkovi.
Pro obchodníky tak může být nesrovnalost v účtování cen nejen nepříjemná, ale i velmi nákladná. Kromě rizika ztráty důvěry zákazníků a poškození reputace hrozí i pokuty od kontrolních orgánů. Pokud se navíc ukáže, že se chyba týkala většího množství zákazníků, mohou být následky i právní.