Zákazníci si stěžují, ale Lidl mlčí. Kdo zná trik, nakoupí za polovic. Ostatní platí plnou pálku
Zatímco některým zákazníkům v Lidlu stačí vzít do ruky zboží a jít rovnou k pokladně, ti, kdo chtějí nakoupit levněji, musí být o něco pozornější. Lidl totiž stále častěji nabízí výrazné slevy jen těm, kdo vlastní mobilní aplikaci Lidl Plus a ještě ke všemu mají příslušnou prodejnu nastavenou jako oblíbenou. Jinak máte smůlu a zaplatíte za stejný výrobek klidně dvojnásobek.
Toho, že je vybrané zboží v akci, si všimneme hned, ale to, že se na slevu vztahují speciální podmínky, přitom spousta z nás zjistí až při placení, nebo ještě později doma, když nám bude vrtat v hlavě, proč jsme zaplatili za nákup tolik. Drobná upozornění o podmínkách jsou uvedena na cenovkách tak, že je snadno přehlédneme, a jsou tedy i důvodem stížností nespokojených zákazníků.

„Už poněkolikáté jsem se nechal nachytat. Sleva psaná velkými čísly, a pak na pokladně zjistím, že je to jen s aplikací. Jsem důchodce, aplikaci nemám a nechci. Tohle mi přijde opravdu nefér,“ říká pan Jaroslav, jeden z nakupujících, který se rozčiloval přímo na pražské prodejně.
Podobně mluví i mladší zákazníci.
„Všimla jsem si toho až teď, když jsem platila. Přijdu si trochu hloupě. Jsem celkem mladá, ale i mně vadí, že mě řetězec nutí stáhnout si aplikaci, jinak nezískám cenu, kterou propaguje,“ říká Kristýna, která běžně nakupuje v Lidlu v centru Prahy.
Lidl brání svůj systém: Pomáhá nám neplýtvat
Řetězec tvrdí, že slevy navázané na konkrétní prodejny a mobilní aplikace pomáhají optimalizovat zásoby a zamezit plýtvání potravinami. Přestože Lidl ujišťuje, že systém je jednoduchý a dostupný každému, mnozí zákazníci se s tímto vysvětlením neztotožňují. Vadí jim, že řetězec vytváří digitální bariéru, kterou ne všichni mohou nebo chtějí překonat.
Spotřebitelé mluví o diskriminaci, inspekce je klidná
Sdružení obrany spotřebitelů poukazuje na problematickou stránku tohoto řešení.
„Nutí lidi k instalaci aplikace a předávání osobních dat jen proto, aby mohli využít slevu, která je veřejně propagovaná. Digitální exkluze se tu týká starších lidí a těch méně technicky zdatných, kteří se tak cítí znevýhodněni,“ upozorňuje advokát Ondřej Zelenka.
Česká obchodní inspekce však tento postup řetězce Lidl za problematický nepovažuje.
„Přístup k věrnostním programům či aplikacím je pro všechny stejný a je jen na rozhodnutí spotřebitele, zda se programu bude účastnit. Není tedy vymezena žádná skupina spotřebitelů, kteří by byli diskriminováni,“ reagoval mluvčí ČOI František Kotrba.
A zatímco úřady jsou klidné, zákazníci se bouří. Diskuze na internetu jsou plné příběhů, kdy lidé zaplatili víc, než původně čekali. Na tom, že řetězce mohou slevy poskytovat výhradně přes aplikaci, se však v blízké době pravděpodobně nic nezmění. Kdo tedy nechce platit plnou cenu, bude muset buď stáhnout aplikaci, anebo alespoň pozorně číst všechna malá písmenka.

Bez aplikace nedostanete slevu ani v dalších prodejnách
Trend věrnostních aplikací se zdaleka netýká jen Lidlu. Zákaznickou aplikaci dnes nabízí prakticky každý větší obchodní řetězec od Tesca přes Penny, Kaufland až po Alzu nebo drogerie. Podle údajů obchodníků používají například Lidl Plus téměř čtyři miliony zákazníků, Kaufland má tři miliony uživatelů své appky, Penny přes dva miliony. Tesco se svým Clubcard hlásí milion aktivních členů, Alza se také chlubí téměř milionem uživatelů svého klubu. Průměrný Čech má dnes registrováno kolem 14 věrnostních programů, a to nejen v obchodech s potravinami.
Motivace je jasná, bez registrace do věrnostní aplikace vyjdou některé nákupy výrazně dráž. Podle průzkumů zákazníci na slevách ročně ušetří i několik tisíc korun. Systém je ale nastavený tak, že lepší ceny jsou často dostupné pouze po registraci a sdílení osobních údajů. Některé řetězce, jako například Tesco, zatím ponechávají možnost využít slevy i s klasickou plastovou kartou, jiné už vyžadují výhradně aplikaci.
Sběr osobních informací
Právě sběr osobních dat výměnou za slevy se příliš nelíbí úřadům. Úřad pro ochranu osobních údajů proto oznámil, že letos zaměří kontroly na věrnostní programy obchodníků a to, aby zjistil, jak je nakládáno s údaji spotřebitelů. Zákazníci si totiž stěžují nejen na nutnost sdílet data, ale také na nedostatečnou informovanost o tom, jaká data aplikace sbírají a komu je předávají.
Řetězce obvykle tvrdí, že údaje o konkrétních zákaznících neprodávají třetím stranám a že data anonymizují. Uživatelé si ale všímají, že věrnostní aplikace často požadují rozsáhlá oprávnění, sledují polohu, typ telefonu nebo další instalované aplikace. Některé z nich dokonce, jak přiznává Lidl v podmínkách Lidl Plus, předávají získaná data společnostem Google, Meta nebo dalším reklamním partnerům pro účely cílené reklamy.