Stála desetikorunu a měl ji každý kluk. Za tuhle hračku teď sběratelé platí jako za zlaté hodinky
Na první pohled obyčejná stará hračka, kterou mívali doma skoro všichni. Malá, barevná, často i dřevěná věc, která jezdila po koberci, padala ze stolu a mizela pod gaučem. Má ale hodnotu, jakou by dřív nikdo nečekal. Najde se i u vás doma?
Před pár desítkami let byly samozřejmostí. Měly své kouzlo a nechyběly v žádné klučičí výbavě. Možná právě proto se k nim dnes dospělí vracejí, ale už ne jako ke kratochvíli, spíš v nich vidí sběratelský poklad.
Staré hračky bodují v aukcích
Původně levná a snadno dostupná zábava pro děti se mění v předmět zájmu. Zatímco tehdy stála zhruba desetikorunu, dnes se za ni na aukčních webech platí i desítky tisíc. Záleží ale na stavu, vzácnosti a samozřejmě i konkrétním exempláři. Stará autíčka se tak stávají i zajímavým investičním tipem.

Vzácné kousky za desetitisíce
V Československu se vyráběly zhruba od 50. do 90. let minulého století. Nejslavnější výrobce plechových hraček, a tedy i autíček, firma Husch, sídlil v Litvínově. Její výroba byla v chodu už od roku 1864. Plechové mechanické hračky se tam ale začaly vyrábět až od roku 1938. A právě autíčka této značky jsou dnes v aukcích vysoce ceněná.
Například designové cirkusové auto HUSH s názvem „Zvěřinec se zvířátky“ z let 1936–1937 se momentálně na Aukru draží za 89 000 Kč. Jedná se však spíš o raritu, která stála pěknou sumu už v době svého vzniku. Tenkrát se prodávala za neskutečných 320 až 360 korun. Svou dnešní hodnotu má z několika důvodů: Dochovalo se jen několik kusů, jde o opravdu starou hračku a její stav je přitom výborný, což je i zásluhou restaurátorů z Muzea technických hraček.
Vzácné kousky, které vznikly v malém množství, vám v aukcích vynesou nejvíc. Jedná se třeba o limitky nebo zajímavé barevné varianty. Barevných kombinací totiž bývalo málo a když se vyrobilo několik kusů s odlišnou barvou, byla to vzácnost. Právě takové dnes mají šanci na úspěch.
Světové aukce
Pokud byste si chtěli sáhnout na ty nejvyšší částky, soustřeďte se na mezinárodní trh, kde mezi autíčky nejvíc frčí značka Matchbox. V Británii se nedávno vydražila obří sbírka téměř tří tisíc kousků za víc než 9 milionů korun, a některé modely, jako třeba zelený sklápěč ERF, se vyšplhaly až ke 200 tisícům. Na tomto trhu zkrátka platí, že kdo vlastní něco jedinečného, může to dobře zpeněžit.
Jak poznat, že má hračka cenu?
Opotřebované autíčko nikdy nebude mít takovou hodnotu jako to zachovalé. Ideální jsou vozy, které k sobě mají ještě původní obal. Originální krabička totiž hodnotu skoro vždy zvyšuje. Čeští sběratelé asi z nostalgie nejvíc milují tuzemské kousky. Nejvíc letí škodovky, ale i tatrovky 613 by se měly bez problémů hezky prodat.
U sbírek se zase cení, když jsou ucelené. Vozy mohou pocházet třeba od jednoho výrobce, nebo být společného typu, jako jsou policejní nebo záchranářské vozy. Limitované edice, neobvyklé barvy nebo unikátní technické řešení také mají větší šanci na zhodnocení.

Možná se vám ve sklepě válí malé jmění
Mezi vyhledávanější kousky patří také následující typy autíček. Nejste náhodou jejich majiteli?
Praga S5T
Bakelitový exemplář ve verzi cisterny na mléko s plastovými kolečky, pryžovými pneumatikami a setrvačníkem, mechanismem, díky kterému auto chvíli jede samo. Vyrábělo ho družstvo IGRA Praha kolem roku 1960. Původní cena byla 7,50 Kčs.
Tatra 138
Na zádi otevíratelná skříňová Tatra ČSAD z Kovodružstva Náchod se vyráběla v mnoha typech, ať už jako cisterna na mléko nebo benzin, vyklápěčka, domíchávač betonu a podobně. Jde o kombinaci plechu, plastu a gumy. Starší verze je s plechovými koly, novější má už plastová s pneumatikou. V hračkářství tehdy stála 45 Kčs. Dnes jde o nejvyhledávanější a nejcennější kousek z celé série Tater 138.
Škoda 120 L
Sběratelsky atraktivní je dodnes plastový model škodovky 120 ze začátku 80. let s otevírací kapotou. Existovala i verze Požární ochrana, Rychlá pomoc, Spoje nebo málo zastoupená varianta v barvách Veřejné bezpečnosti. Není divu, že právě poslední zmíněná je díky své nedostupnosti mezi sběrateli ceněná.
Zkuste tedy projít staré krabice, půdy nebo sklepy. Nikdy nevíte, jestli se pod vrstvou prachu neskrývá zachovalé dřevěné auto v obalu, ze kterého se dnešním sběratelům rozbuší srdce.
A kam pro inspiraci?
Jestli vás autíčka zajímají i za hranici investic, udělejte si výlet do Muzea autíček a starých hraček v Přísece u Jihlavy. Najdete tam snad všechny zástupce autíček, které Československo za celé 20. století vyrobilo. Zajímavá podívaná je i v Muzeu technických hraček ve Velvarech.