Klepete si na čelo, ale za totáče se bez toho Češi nehnuli z parkoviště. Teď na to kašlou a brečí v servisu
Některé věci jsme dělali, protože dávaly smysl. Automaticky, bez přemýšlení. Dnes už je děláme ale míň. Nebo vůbec. Možná proto, že nám technika našeptává, že ví líp. Jenže ne vždy to takhle funguje.
Ve městech ubývá prostoru, přibývá provoz a každý centimetr se počítá. Zvyky, které kdysi auta chránily, dnes naopak přispívají k jejich opotřebení. Ne všechny, jen některé. A právě ty si dnes rozebereme.

Starý dobrý zvyk
Pamatujete? Zaparkovat, vypnout motor, natáhnout ruku a zrcátko sklopit ke dveřím. V osmdesátkách a devadesátkách to dělal úplně každý. Ulice byly úzké, sídliště přecpaná. Popeláři projížděli těsně kolem aut a děti si hrály s míčem mezi škodovkami. Sklopené zrcátko znamenalo menší riziko, že vám ho někdo urazí nebo odře. V zimě navíc méně namrzalo. A v létě se tolik nerozpálilo. Dávalo to smysl.
Dnes stačí zmáčknout tlačítko nebo zamknout auto. Zrcátka se sklopí sama. Vypadá to elegantně. Ale ne všechno, co je pohodlné pro nás, je dobré i pro naše auto. Každý pohyb zrcátka totiž zajišťuje malý elektrický motorek. A ten má své limity. Pokaždé, když auto zamknete, musí se hnout. I když to není potřeba. Denně dvakrát, celý rok? Není divu, že se opotřebuje.
Zrcátko dělá víc, než si myslíme
Zrcátko je jedna z těch věcí, které bereme jako samozřejmost. Funguje, díváme se do něj, dál neřešíme. Všimneme si ho, až když něco praskne, visí, nebo se vůbec nehýbe. Přitom ho používáme pořád. Když ráno vyjíždíme z parkoviště, když se snažíme zařadit do pruhu, kam nás nikdo nechce pustit. Nebo když koukáme, jestli nás někdo nebere zprava na dálnici.
V zimě od něj čekáme, že nebude zamrzlé. V létě že vydrží horko, prach i hmyz. Že se nebude klepat, drží úhel a ještě bude vypadat k světu. A pak ho sklápíme dvakrát denně, jen proto, že to auto umí. I když kolem nic nehrozí. Práce navíc, kterou si nikdo neobjednal.

Oprava bolí
Možná si řeknete, že až se něco stane, tak se vymění. Jenže dnes to není tak jednoduché. V moderním zrcátku je vyhřívání, často kamera nebo senzor mrtvého úhlu. Nejde jen o sklíčko, ale o celou jednotku. A oprava? V lepším případě pár tisíc. V horším deset i víc. Pokud navíc výrobce usoudí, že jste motorek opotřebovali běžným používáním, může vám odmítnout záruku.
Některá auta vám umožní funkci sklápění vypnout v nastavení. U jiných to jde jen přes servis. Ale pokud máte možnost, vypněte ji alespoň v zimě nebo když parkujete doma. Zrcátka sklápějte jen tehdy, když je to třeba, na úzké ulici, u školy nebo když víte, že kolem auta chodí hodně lidí. Naopak v garáži, na vlastním pozemku nebo na klidném parkovišti nechte zrcátka klidně rozložená. Motor si odpočine a vy ušetříte nervy i peníze.
Když funkce nejde vypnout
Co dělat, když se zrcátka sklápějí automaticky a nejde to změnit? U některých modelů existuje neoficiální postup přes diagnostiku v servisu. Ale i bez toho můžete systém trochu „oklamat“, třeba zamykat jen pomocí klíče, ne přes dotykové senzory, které sklápění aktivují. Hlavně je nesklápějte ručně, pokud to není výslovně povoleno. Můžete tím mechaniku poškodit.
Dřív jsme sklápěli zrcátka, protože to pomáhalo. Dnes tím autu spíš přiděláváme práci. Není důvod držet se zvyku, když už v dnešní době není potřeba. Auto není stroj, který všechno vydrží. Když mu dáme trochu ohledu, odmění se nám spolehlivostí.