Nemá to děda ještě v garáži? Za socíku to byl jen šrot. Dnes vám za tenhle krám zaplatí přes milion
V garážích a ve stodolách po celém Česku dál odpočívají staré stroje, které jejich majitelé kdysi považovali za běžné. V dobách socialismu šlo o nevzhledný, ale funkční dopravní prostředek, který nikoho nijak výrazně nenadchl. Časy se ale změnily. To, co bylo kdysi pouhým silničním posouvadlem, se dnes stává sběratelskou raritou.
V České republice je poměrně častý scénář, že někdo objeví v kůlně na chalupě motorku po dědovi, načež zjistí, že místo starého šrotu vlastní cenný sběratelský artefakt. Stará vozidla z dob socialismu, konkrétně pak některé modely československé značky Jawa, se dnes prodávají za neuvěřitelné ceny.
Ze silnice do sbírky
Zatímco v současnosti za ně sběratelé platí statisíce, v době svého vzniku nebyly tyto motocykly žádným předmětem obdivu. Právě v tom tkví ale jejich dnešní hodnota, jelikož málokterý kus se dochoval ve skvělém stavu. K těm nejžádanějším patří například Jawa 500 OHC, která se vyráběla mezi lety 1952 až 1958. V tehdejším Československu byla považována za luxusní dopravní prostředek. Zároveň ale byla náročná na údržbu, těžká a výrazně dražší než ostatní modely.

V roce 2025 se prodal jeden renovovaný kus Jawy 500 OHC v aukční síni Bonhams v Hamburku v přepočtu za 1,12 milionu korun. Jednalo se o kompletně původní motocykl s doloženou historií, čísly rámu i motoru a s továrním lakem. Kromě toho šlo o model s originálními díly, což je u tak starého stroje naprostá výjimka.
Nejde však jen o model OHC. Velký zájem je také o Jawu 350/354. Za tenhle dvouválec s typickým bočním plechovým krytem a chromovanou nádrží jsou sběratelé ochotni zaplatit i 200–300 tisíc korun, pokud je v dobrém stavu.
Česká značka s globálním renomé
Zatímco v Česku byla Jawa běžnou značkou, v zahraničí dnes budí obdiv. V Indii dodnes funguje pod licencí a vyrábí se nové modely navazující na historický design. V Německu, Rakousku i Itálii je značka Jawa spojována s východoevropskou technickou elegancí a jednoduchostí. Díky tomu jsou tyto stroje žádané zboží na evropských i světových aukcích.
Model Jawa 250 Perák, vyráběný od konce 40. let, patří k těm vůbec nejikoničtějším. Měl neobvyklé řešení zadního odpružení a na svou dobu moderní linie. V roce 2024 se prodal plně renovovaný Perák s originálním štítkem a číslováním za 780 000 korun.
Zajímavé je, že zájem roste nejen mezi staršími sběrateli, ale také u mladších generací. Přitažlivost historické motorky, jejíž jméno znají i za hranicemi, spočívá v její kombinaci jednoduchosti a řemeslné kvality. A i když většina starých Jaw byla zničena, rozebrána nebo upravena, stále tento poklad v některých garážích najdeme.

Hodnota s časem roste
Staré dopravní prostředky jsou jednou z možností, do čeho vložit peníze, aby jejich hodnota v čase stoupala. Některé modely Jawy představují díky své dostupnosti a stále relativně nízké vstupní ceně pro mnoho lidí ideální první krok do světa veteránů.
Důležité je ovšem rozpoznat, které modely mají skutečně potenciál. Ne každá Jawa má opravdu velkou hodnotu. Nezbytným aspektem je originalita, historie a technický stav. Například „panelka“ (Jawa 250/559) z 60. let může mít cenu kolem 100 tisíc korun, ale renovace z ní sběratelský skvost neudělá. Naopak stroje s doloženou službou v armádě, exportní verze nebo dochované originály s dobovými doplňky a štítky mají na trhu hodnotu vyšší.
Mezi lety 2015–2025 přitom vzrostly ceny nejvyhledávanějších modelů Jawy průměrně o 350 %. K tomu přispívá jak omezené množství dochovaných kusů, tak i rostoucí zájem zahraničních sběratelů. Pro mnoho lidí se tak Jawa stává vyhledávaným veteránem a z finančního hlediska velice zajímavou investicí.