Za socíku odpad, dnes poklad. Kdo si to nechal, má slušnou šanci vydělat miliony
V době socialismu nebyly některé vyráběné věci mezi širokou veřejností dvakrát oblíbené. Jenže co tehdy moc dobře nesloužilo prakticky, může mít dnes zajímavou sběratelskou hodnotu. Lze na tom tedy vydělat pěkné peníze.
První škodovka s motorem vzadu a pohonem zadních kol, statisíce vyrobených kusů a obliba u široké veřejnosti. O jaký vůz šlo? Ještě strpení. Nejprve další indicie. Jednalo se o jedno z nejkrásnějších aut, které v tehdejším Československu vzniklo. Jedna z jeho variant ovšem byla „na štíru“. Mnozí Čechoslováci ji dokonce považovali za odpad a vraceli ji. Přesto se dnes prodává za sedmimístné částky. Vraťme se ale nejdříve o 60 let do minulosti.
Populární vůz vloni oslavil šedesátiny
Toto auto existuje už šest desítek let. Vyráběno totiž bylo v letech 1964 až 1969, a to československou firmou Automobilové závody v Mladé Boleslavi. Ano, dnešní společností Škoda Auto. Vozidlo nižší střední třídy neslo původně v intencích doby označení „lidový vůz“. Nakonec ale bylo pojmenováno Škoda 1000 MB. Šlo o velmi pěkné a prostorné vozidlo. Nakonec se ho také vyrobilo přes 400 tisíc kusů. Embéčko tedy na československých silnicích rozhodně nebylo vzácné.

Škoda 1000 MB se vyráběla rychle, takže pořadníky nebyly tak dlouhé, přesto mohlo trvat roky, než jste svůj vysněný vůz dostali. Jeho cena? 44 tisíc korun. V polovině 60. let byl přitom průměrný plat zhruba 1 500 korun hrubého. Převedeno na dnešní peníze tedy stál hodně přes milion. Embéčka přitom nebyla oblíbená jen v ČSSR. Vyvážela se do zemí východního bloku, ale jistou popularitu získala i v západoevropských zemích. Občas je ostatně můžeme spatřit v nějakém francouzském filmu z 60. let.
Odpad za miliony
Tisícovka ve své době rozhodně nebyla vzácností, byť dnes už je, zvlášť v původním stavu. Jenže vyráběly se i další varianty, které byly poměrně raritní již v době svého vzniku. Existovaly verze 1100 MB a 1000 MBG. Za zmínku však stojí především modely 1000 MBX a 1100 MBX, což nebyly sedany, ale tudory (měly jiný typ karoserie). Tyto vozy se vyráběly výrazně méně. Mohla za to skutečnost, že právě karoserie nebyla dostatečně pevná, takže lidé svá vysněná auta dokonce vraceli. Za socíku tedy odpad. Ale dnes?
Pokud byste měli jeden z těchto vozů stále v garáži, a to v dobrém stavu, šlo by o poklad. Podle všeho je dnes v České republice zhruba 50 „ixek“. Tato auta se u nás v posledních letech několikrát prodávala, a to za cenu v rozmezí 1,5 až 2 miliony korun! Lze na nich tedy skutečně vydělat. Ostatně za zajímavé peníze se prodávají i další varianty embéčka. Jeden z majitelů nabízel před lety verzi 1100 MB za 600 tisíc korun. Za vysoké částky jsou dnes navíc prodávány už i klasické škodovky 1000 MB.

Embéčko na rallye a Škoda Winnetou
V Československu se hojně vyráběla klasická embéčka. Některé varianty přitom byly už v době svého vzniku velmi atypické. Jedná se třeba o závodní verzi Škoda 1000 MB Rallye. Ta se účastnila domácích i zahraničních závodů a soutěží. Kromě toho musíme upozornit ještě na jeden vůz, který má dosti netradiční název. Nebo byste se chtěli po československých či českých silnicích prohánět Škodou Winnetou? I v případě, že by byla vaše odpověď kladná, měli byste smůlu.
Tento dvoumístný roadster na podvozku škodovky 1000 MBX byl představen v roce 1967 na ženevské Motor Show. Škoda Winnetou byl nádherný sporťák, který se měl prodávat i v západní Evropě. Jeho hlavní devizou měla být nižší cena oproti konkurenci („pouhých“ 7 900 švýcarských franků). Testy však nakonec odhalily špatné konstrukční řešení a k výrobě tak nikdy nedošlo. Světlo světa proto spatřil jediný prototyp. Ten by měl být dle všeho v majetku jednoho Nizozemce. V tomhle v případě jde o skutečně raritní kousek, na němž by šlo vydělat „majlant“.