Z Německa přichází první varovný signál. Tahle tvrdá rána zasáhne už brzy každého z nás
Německo je pro Českou republiku klíčový hospodářský partner. Jeho ekonomický vývoj přímo ovlivňuje situaci u nás, a to hlavně v oblasti průmyslu a exportu. Co se děje u našich sousedů, zaznamenáme i my. Naše ekonomiky jsou provázané, takže když se nad Německem prožene vichřice, u nás se také zvedne vítr.
Momentálně čelí Německo nejrůznějším výzvám, ostatně jako všechny evropské státy. Vzdoruje vysokým cenám energií i malým poptávkám. To samozřejmě nedělá radost ani českým firmám, které se musí připravit na tvrdší časy.
Krize německých dodavatelů
Němečtí dodavatelé v oblasti automobilového průmyslu to nemají v roce 2025 lehké. Firmy jako Bosch, Continental nebo Schaeffler už nemohou spoléhat na staré dobré spalovací automobily, protože budoucnost směřuje k těm elektrickým – ty ale zatím nepřinášejí tolik očekávané kýžené zisky. Firmy propouštějí tisíce zaměstnanců a zavírají továrny, a to se podepíše i na českých, které jsou s těmi německými provázané.
Německá krize v číslech: Bosch od roku 2023 zrušil přes 14 tisíc pracovních míst a v propouštění pokračuje. Continental plánuje zrušení více jak 7 tisíc pozic a Schaeffer zhruba 2 800. Elektromobilita je sice lehce na vzestupu, zdaleka ale nedokáže pokrýt prozatímní ztráty.

A jak to ovlivní nás?
To se samozřejmě projeví i na našem trhu. České firmy jsou úzce propojeny s německými výrobci, nejen co se dodávek komponent týče, ale také společnými vývojovými projekty a sdílením know-how. A proto, když firmám u sousedů klesají nabídky a musejí omezit výrobu, ihned to pocítíme i u nás. I tady se zpomalují investice, prodlužují platební lhůty a zhoršuje se likvidita českých podniků, což přesně jako v Německu některé z nich nutí propouštět a omezovat výrobu.
A tak rostou obavy z hromadného propouštění. Za poslední měsíce bylo v automobilovém sektoru a příbuzných odvětvích hlášeno hned několik snižování počtu pracovních míst. Je namístě, že české firmy hledají nová řešení a strategie, jak snížit závislost na německém trhu, a tím zvýšit svou konkurenceschopnost. Odborníci poukazují na fakt, že rychlá a strategická adaptace a plánování jsou klíčové pro stabilitu českého průmyslu, který by pak mohl přežít i náročnější období.
Proč je Německo v krizi?
Situaci zapříčinily dodávky energií, což je aktuálně největší zátěž průmyslu, včetně automobilového. Vysoké ceny energií šponují výrobní náklady, a tím snižují konkurenceschopnost firem. K tomu Německo dlouhodobě omezilo odběr surovin z Ruska. Vliv má také politická nejistota ohledně energetické politiky a změny na globálních trzích. Firmy jsou nejisté ohledně výroby a plánování investic a čelí výzvám spojeným s přechodem na elektromobilitu – a ta zatím nenese očekávané zisky.

A co dál?
Vzhledem k tomu, že je náš trh na tom německém závislý, můžeme očekávat problémy. Klíčovou výzvou pro české firmy je diverzifikace trhů a přímé snížení závislosti na našich sousedech. Firmy jsou nuceny hledat nové exportní destinace a rozvíjet obchodní příležitosti i mimo oblasti, na které jsou zvyklé. Jen tak se mohou zmírnit dopady stagnace německého průmyslu. Pomoci by mohlo i zvýšení investic do inovací, vývoje a technologického rozvoje. Ale kde na to vzít, když financí teď není na rozdávání? Prostředí je čím dál náročnější a české firmy nutně potřebují získat konkurenceschopnost (a peníze).
Zapomínat by se nemělo ani na posilování energetické nezávislosti a udržitelnosti. Složitá situace v Evropě a rostoucí ceny energií vyzývají české firmy k větším investicím do obnovitelných zdrojů i energetické efektivity. Tady by mohla pomoci státní podpora a strategické plánování. Úspěšná reakce českého průmyslu vyžaduje spolupráci mezi firmami, vládou i výzkumnými institucemi. Jen tak se dá vytvořit flexibilní a schopná ekonomika, která podpoří přežití i prosperitu našich firem.