Velký průšvih pro majitele aut: Od roku 2026 už neprojdou technickou, pokud mají tuto závadu
Platná „technická“ je v Česku podstatná pro legální provoz motorového vozidla. Pravidla se přitom neustále zpřísňují. Od příštího roku tak už nemusí projít závady, kvůli nimž jste doposud nemuseli mít žádné větší problémy.
Evropská komise letos navrhla zásadní revizi pravidel pro technické prohlídky a registraci vozidel. Cílem tohoto kroku má být vyšší bezpečnost silničního provozu a zlepšení kvality životního prostředí v zemích EU. Jde ostatně o kroky, které mají chránit i naše děti. Pravidla už ovšem nezávisle na tom nějakou dobu zpřísňuje i vláda ČR. Od příštího roku tak u technické kontroly mohou mít problémy i řidiči, kteří doposud žádné potíže se stavem vozidla neměli.
Stát si chce víc posvítit na řidiče
Od letošního července u nás funguje Inspekce silniční dopravy (INSID), jejímž cílem je zvýšení bezpečnosti na českých silnicích a dálnicích. Zároveň se neustále zpřísňují technické kontroly a fungování stanic měření emisí (SME). Už vloni ostatně ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že jeho ministerstvo není spokojeno s fungováním některých stanic měření emisí a stanic technické kontroly. Čeká nás tedy další zpřísňování, které se s největší pravděpodobností projeví už napřesrok.

Co všechno je třeba mít v pořádku?
Není toho málo. Proto je doporučováno navštívit před STK autoservis, kde by mělo dojít k preventivní prohlídce vozidla. Může zde dojít k odstranění závad, které by mohly vést k tomu, že byste následnou kontrolou neprošli. Co všechno je vhodné zkontrolovat? Samozřejmě základní součásti vozu. Patří sem světla, pneumatiky, karoserie, podvozek, brzdy či bezpečnostní prvky. Od mechanika také můžete dostat „feedback“ na případné úpravy. Ne všechny jsou totiž legální. Někdy se jedná o tónovaná skla bez homologace, jindy o neschválené úpravy světel.
Na „technické“ však nejprve nedochází k samotné technické kontrole, ale k měření emisí. Zde se zjišťuje, jestli konkrétní vozidlo splňuje předepsané limity. Tenhle krok se hodně zpřísňuje, a za to, co bylo dříve normou, vám dnes po absolvování technické kontroly mohou zbýt oči pro pláč.

Za co se na STK nejčastěji vyhazuje?
Obvykle za rozsáhlou korozi různých částí auta. Na silnicích však bývá přece jen nebezpečnější hloubková koroze. Od technické se ostatně často vyhazuje také za nadměrně zkorodovaný brzdový kotouč. Dysfunkční brzdy jsou opravdu nebezpečné. Mezi nepříjemné závady patří i koroze nosných částí karoserie a podvozku. Na tenhle problém často může přijít až několikátý majitel vozidla, protože se jedná o na první pohled neviditelný problém. Ve skutečnosti však jde o nebezpečnou závadu.
Problém ovšem může nastat už u měření emisí. Komplikací bývá třeba chybějící katalyzátor. Měření navíc odhalí i nefunkčnost či absenci filtru pevných částic (DPF) u dieselových aut. Dnes to ještě někteří jejich majitelé „obchází“, ale od příštího roku to může jít opět o něco hůře. Podle jedné studie ostatně znečištěné ovzduší z dopravy může výrazně vyřešit právě to, že ze silnic zmizí auta s nefunkčním filtrem pevných částic. Proto není divu, že řidiče takových automobilů budou čekat stále větší problémy nejen na STK, ale zároveň i stále přísnější postihy. Může se to tedy nemile prodražit.
Co se stane, neprojdete-li technickou kontrolou, a přesto budete jezdit? Bez platné technické byste skutečně neměli vyjet na silnici. Takové vozidlo totiž není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Pokud tak učiníte a zastaví vás policie, můžete zaplatit až 10 000 korun. Navíc často ohrožujete bezpečnost svou, svých blízkých i ostatních účastníků silničního provozu.
zdroje: garaz.cz, novinky.cz, insid.gov.cz, denik.cz, dtest.cz, businessinfo.cz, portalridice.cz. zpravy.aktualne.cz