Velká změna přichází: Nakupování jak ho známe se brzy stane minulostí. Češi ztrácejí trpělivost
Nakupování, pravidelná aktivita, kterou denně podniká řada z nás. Po práci spěcháme rychle nakoupit a většinou nás tlačí čas. Supermarkety jdou trendu zrychlování naproti a dobře vědí, že několikametrové fronty jsou věc, která dokáže zkazit náladu leckterému zákazníkovi. Modernizačními procesy se snaží celý proces nákupu a placení urychlit.
Dnes je již běžným standardem umístění samoobslužných pokladen, jejichž používání vede v ideálním případě k rychlejšímu zaplacení, a tedy zkrácení celkové doby v obchodě. Jak to tak bývá, samoobslužné pokladny nemají jen pozitiva, ale i velkou řadu nedostatků, kterými dokážou nakupujícím zkazit náladu.
Češi platí na samoobslužných pokladnách rádi
Většina Čechů si už za roky používání na samoobslužné pokladny zvykla. Především mladí lidé, který si s technickým pokrokem všeobecně lépe rozumí, je využívají velmi často. Jsou však běžně používané i lidmi střední generace. Zákazníci nad 60 let samoobslužné pokladny příliš nevyhledávají a když si mohou vybrat, raději rovnou zamíří na klasickou pokladnu s odbavovacím pásem a obsluhou.
Lidé se poměrně rychle naučili vnímat kdy a za jakých podmínek je samoobslužná pokladna výhodnější. Ve chvíli, kdy na ní není fronta, v košíku máte jen pár věcí a ideálně takové, které na sobě mají čárové kódy a vy tak nemusíte nic vážit nebo vybírat podle seznamu, je tento odbavovací systém opravdu časové úsporný.
Velkým minusem je však častá technická porucha způsobená systémem, nebo nesprávnou manipulací. Vzhledem k neustále se ztenčujícímu množství personálu se v supermarketech často stává, že obsluha k samoobslužným pokladnám je vytížená jinou činností, a celý proces se dokáže značně časově protáhnout. Češi jsou všeobecně neradi stavěni do situace, kdy si nemohou vybrat. Proto prodejny s výhradním samoobslužným systémem u nás nejsou vyhledávané. Lidé chtějí mít možnost volby a vyhodnotit, jestli je pro ně výhodnější jít na pokladu s obsluhou, nebo na samoobslužný pult.

Samoobslužných pokladen v Evropě ubývá
Zatímco u nás se tyto technologické výdobytky poměrně ujímají a postupně jich v obchodech přibývá, v Evropě je trend opačný. V některých zemích od nich upouštějí kvůli jejich častým technickým problémům a také zvyšujícímu se počtu krádeží. Problém se týká především zahraničních maloobchodních prodejen ve Velké Británii a Spojených státech amerických, v nichž je podíl odcizeného zboží nejvyšší. To potvrzuje i Pavel Kozler ze společnosti Knowinstore: „Celkové společenské nastavení se velmi zhoršilo a lidé si dovolí víc než kdy dřív. Přibývá krádeží a objem odcizeného zboží se neustále zvětšuje.“
Jak se dá obejít samoobslužný systém?
Možná si říkáte, že díky technologické vyspělosti samoobslužných prodejen je nelze tak snadno obejít, ale opak je pravdou. Zloději nejčastěji obcházejí integrovanou váhu, která po zvážení vypočítá cenu potravin. Vychytralí nepoctivci často zváží jen určitou část nákupu, přičemž další produkty mají schované v tašce nebo batohu. Dle obchodníků si zloději dokážou poradit i tak, že do připravených obalů vloží dražší zboží, které následně namarkují jako něco jiného a levnějšího. Lidský dohled je prozatím nezbytný, a proto je na úseku samoobslužných pokladen běžná přítomnost fyzické obsluhy, která dohlíží na bezproblémový provoz.

I když technologický vývoj neustále postupuje kupředu mílovými kroky, nemusíme se jako zákazníci bát, že by z obchodů v dohledné době zmizela lidská obsluha. Lidé jsou společenští tvorové a sociální interakce je pro většinu z nich nezbytně důležitá. Obchodníci dobře vědí, že pokud se má zákazník v obchodě cítit dobře, laskavá a ochotná obsluha je klíčovým faktorem.