V supermarketech visí teď tahle cedulka. Kdo si ji přečte, znechuceně vrací nákup zpátky do regálu
Nakupování potravin patří mezi běžné denní činnosti většiny z nás. I když roste objem online nákupů, což vyplývá i z údajů Centra pro výzkum veřejného mínění, které zjistilo, že v období od roku 2018 do roku 2024 se množství online nákupů zvýšilo o 10 procentních bodů, přesto lidé nejčastěji využívají kamenné prodejny. Několikrát za týden do obchodu zavítají až dvě třetiny obyvatel, desetina lidí pak nakupuje pravidelně každý den.
Statistiky ukazují, že čeští zákazníci nejčastěji nakupují v hypermarketech a supermarketech. Podle dat využívá služby supermarketů, ať už pravidelně, nebo občas, až 99 % Čechů. A právě v supermarketech občas zákazníci mohou narazit na zboží, u kterého visí tahle cedulka. Kdo si ji přečte, často trochu znechuceně vrací nákup zpátky do regálu a do košíku si dá raději něco jiného. A možná, že to dělají někteří zákazníci úplně zbytečně.
Češi stále častěji preferují čerstvé výrobky
Zákazníci si v posledních letech zvykli nakupovat lepší a kvalitnější potraviny. Více se zajímají o zdravé stravování, a proto dávají spíše přednost čerstvým výrobkům. A právě proto častěji nechávají v regálech obchodů výrobky, u nichž je napsáno „rozmrazeno“, týká se to v drtivé většině pečiva prodávaného v obchodních řetězcích. Velmi často je takové pečivo předem zmrazený polotovar, který zaměstnanci připravují k prodeji přímo na místě. A ačkoliv už u vstupu cítíte vůni jako z pekařství, nemůže to být dál od pravdy. Vyhláška o tom, že zboží pocházející ze zmrazených polotovarů musí být pro zákazníky jasně označeno, vstoupila v platnost už v roce 2012, od té doby se však sortiment rozšířil a označení je k vidění u stále většího množství výrobků a do popředí se tak dostává otázka, jak vysoce je vůbec takové pečivo kvalitní.

Rozpékané není to samé jako dopékané
Všeobecně rozšířeným omylem je, že rozpékané je to samé jako dopékané, ovšem není to pravda. Rozpékané pečivo se pouze lehce zahřívá proto, aby vypadalo čerstvější delší dobu. Oproti tomu dopékané pečivo je takové, které pochází ze zmrazených polotovarů, které se na prodejně musí finálně dopéct. Tento rozdíl vysvětluje i analytik působící v potravinářství Petr Havel.
„Čerstvý rohlík kyne při teplotách až 40 °C zhruba 40 minut. Dopékané pečivo, jakým jsou hlavně kaiserky, se před zmrazením nechává kynout až 2 hodiny, a to pouze při pokojové teplotě.“
To však nemusí být vždy na škodu, protože dlouhé kynutí zajišťuje lepší výživové hodnoty takového pečiva. V dopékaném pečivu také zůstává vyšší podíl vody, což vede k celkové jemnosti a vláčnosti výrobku.

Dopékané pečivo má své výhody
Mezi jednoznačné plusy dopékaného pečiva patří čerstvost. Zatímco z pekáren se přiváží zboží třeba jen jednou denně a na odpolední a večerní zákazníky by tak čekaly jen oschlé kůrky a tvrdé housky, dopékané pečivo umí vyřešit celodenní požadavky kupujících. Tím, že mohou obchody dopékat přímo na místě, reagují na aktuální stav zásob a nestává se tak, že by pečivo v regálech tvrdlo. Lepší hygienické podmínky jsou dalším pozitivem dopékaného pečiva. Zatímco běžný pekárenský sortiment je většinou převážený v otevřených bednách uvnitř přepravních dodávek, dopékané pečivo jezdí zabalené, splňuje hygienické normy a z obalu jde pouze do pece a rovnou do regálu. Složení bývá stejné jak u čerstvého, tak dopékaného pečiva. Rozdíl je pouze v procesu výroby. Pochybnosti o kvalitě výrobků se tedy zdají být liché.
Ať už vás cedulka s nápisem „rozmrazeno, znovu nezmrazujte“ odrazuje, či nikoliv, je důležité hlídat si složení jednotlivých výrobků, abyste vždy věděli, co přesně kupujete. Pečivo nemusí být strašákem, kvalitní a nutričně vyvážené výrobky mohou bez obav být součástí zdravého jídelníčku.