Uživatelé bacha! Gmail testuje novou funkci. Uprostřed pošty číhá past, kterou 90 % lidí přehlédne
Gmail patří mezi nejvíce využívané e-mailové schránky v České republice. Denně ho otevřou v práci, doma i na cestách statisíce lidí. Novinka, kterou Google pro tento nástroj tiše zavádí, ale mnohé rozhodně nepotěší.
Podobu své e-mailové služby v posledních letech Google neustále přizpůsobuje. Teď přichází s nevídanou změnou, která se dotkne hlavně těch, kteří využívají třídění pošty přes karty Promoakce a Sociální sítě.
V Gmailu už změna v testovacím režimu funguje
Do těchto složek se automaticky třídí e-maily s charakterem hromadného reklamního sdělení, typicky tedy newslettery a další slevové a akční nabídky firem či sociálních sítí, jejichž obsah pravidelně odebíráte. Funkci třídění e-mailů do těchto karet je ale třeba mít zapnutou, jinak všechna pošta spadá na hlavní kartu.

Pokud to tak už máte, novinkou je, že tam teď může čekat ještě něco navíc. Jedná se o cílenou reklamu, která nenápadně spadne přímo mezi tyto e-maily. V některých účtech se už změna projevila, ale zatím není plošně nasazená. Jejím cílem je vytvořit obchodní prostor přímo v Gmailu.
Na první pohled vypadá jako úplně běžná zpráva, jen doplněná o případný obrázek a drobné označení „Ad“, tedy reklama. Když ale na takovou zprávu kliknete, neotevře se vám obvyklé e-mailové okno, ale Google okamžitě spustí internetový prohlížeč a přesměruje vás na internetovou stránku s konkrétní nabídkou. V tomto prostředí je už navíc dost snadné si třeba i jedním kliknutím nabízený produkt nebo službu koupit, takže opatrnost je namístě.
Nic nového vidět není?
Pokud se vám reklamy zatím nezobrazují, je to pravděpodobně tím, že se vás testovací provoz nedotkl, nebo zatím nevyužíváte třídění a do zmíněných složek vám dosud žádné hromadné e-maily nepadaly.
Tuto možnost si na daných kartách můžete jednoduše zapnout. Velkou výhodou je, že vám od té chvíle budou všechny komerční e-maily padat mimo hlavní složku. Na druhou stranu tímto ale spustíte i tuto novinku a čeká vás práce s filtrováním dalších reklam.
O soukromí se bát nemusíte
Podle prohlášení společnosti Google nemusíte mít strach, že by se obsah vašich zpráv využíval k cílení reklam. Jejich zobrazování se řídí spíš vaší lokalitou a dalšími faktory vypozorovanými Googlem z vašeho chování na internetu, když jste přihlášení ke svému účtu, jako jsou vaše zájmy nebo dříve navštívené stránky. K přesnějšímu cílení se dokonce využívá i historie z YouTube.

Pokud vám nějaká reklama přijde nevhodná, můžete její zobrazování ovlivnit buď nahlášením, nebo blokací. Sice se tím reklam nezbavíte úplně, ale můžete ovlivnit jejich výběr, nebo snížit výskyt těch nejrušivějších. Pokud nechcete, aby Google používal údaje, které o vás k cílení reklam sbírá, můžete si to také vypnout v nastavení reklam.
Zároveň v Gmailu už delší dobu existuje možnost snadného a rychlého odhlášení z newsletterů, které už nechcete odebírat. Přímo ve výpisu e-mailů se v pravé části řádku zobrazuje možnost „Odhlásit se“ nebo anglicky „Unsubscribe“. Na text stačí kliknout a další e-mail od stejného odesílatele už vám nepřijde. Odhlašovací odkaz tedy nemusíte hledat klasicky schovaný někde na konci e-mailu malým, sotva viditelným písmem.
Reklamní sdělení se v Gmailu testovala už dřív
Možná pro vás reklamy v tomto e-mailovém nástroji zase takovou novinkou nejsou. Google je totiž nasazoval už dřív. Mnohé stížnosti a diskuse vznikaly kolem daného tématu například na Twitteru už v roce 2023. Jednalo se ale spíš o nárazový testovací provoz v horní části doručené pošty.
Teď to ale vypadá, že Google přešel do další fáze a místo nenápadného banneru nebo umístění reklamy někam nahoru nás čeká celkem agresivní marketing zabalený do podoby běžného e-mailu. Pro celý obor e-commerce se tím současně otevírají dveře k tomu, jak oslovit uživatele přímo v jejich e-mailových schránkách.