Toto je nejbezpečnější místo v autobuse. Pokud si můžete vybrat, sedněte si sem
Autobus se rozjíždí a vy hledáte své místo. Nejen kvůli pohodlí nebo výhledu, ale i kvůli něčemu, o čem většina cestujících vůbec nepřemýšlí. Existuje sedadlo, které vám v krizové situaci může dát o něco větší šanci na bezpečný návrat domů.
Možná si vybíráte místo podle toho, jestli chcete vidět na cestu, být blízko řidiče, nebo naopak v klidu vzadu. Ale při dálkových cestách existuje ještě jedno kritérium, které stojí za to zvážit, bezpečnost. Odborníci i statistiky naznačují, že některá místa v autobuse jsou z hlediska rizika nehody výhodnější než jiná. A pokud víte, kam si sednout, můžete si pomoci víc, než si myslíte.
Místo, které chrání
Podle dopravních expertů se při kolizích hraje o každý metr vzdálenosti od místa nárazu. Čelní střety jsou nejnebezpečnější, a proto nejsou první řady tou nejlepší volbou. Stejně tak zadní část vozu bývá zranitelnější při nárazu zezadu. Když k tomu přidáme riziko bočních střetů, začíná být jasné, proč se doporučuje hledat zlatou střední cestu, doslova. Sedadla umístěná poblíž středu autobusu jsou od nejpravděpodobnějších míst nárazu dostatečně daleko a nabízejí tak o něco větší bezpečí.

Další tip se týká výběru strany. V zemích, kde se jezdí vpravo, což platí i u nás, je vhodné sedět na pravé straně vozu, tedy dál od protijedoucího provozu. Pokud by se stalo, že vůz v protisměru ztratí kontrolu, pravá strana je zkrátka o kousek chráněnější. A protože v krizových situacích často rozhodují vteřiny a centimetry, má i tento detail svůj význam.
Uličkové sedadlo má navrch
Nejde ale jen o polohu v autobuse. Bezpečnost zvyšuje i volba uličkového sedadla. Nejenže jste dál od skla, které by se při nárazu mohlo rozbít, ale máte také snazší možnost se v případě potřeby rychle dostat ven. Při dálkových cestách navíc oceníte, že se k vám snáz dostane palubní personál.
Přestože se nehody autobusů objevují v médiích a působí dramaticky, reálné riziko je velmi nízké. A správně zvolené sedadlo dokáže tuto už tak nízkou míru rizika ještě o něco snížit.
Pás je základ
Od roku 2004 musí být všechny nově vyrobené dálkové autobusy v EU vybaveny bezpečnostními pásy. Přesto se řada cestujících nepřipoutává, často z neznalosti nebo pocitu, že to „není potřeba“. Podle BESIPu však použití pásu snižuje riziko těžkého zranění až o 50 %. U krátkých tras to mnozí podceňují, ale i na dálnici mezi dvěma městy může prudké zabrzdění či náraz znamenat vážné následky.
Při jízdě autobusem se připoutejte vždy, když je to možné. Pokud cestujete s dětmi, ujistěte se, že sedí na místě s pásem a že je správně připnutý. V případě nehody rozhodují vteřiny, a připoutání je nejjednodušší a nejúčinnější ochrana.

Malý detail, velký rozdíl
Takže až příště nastoupíte do autobusu a rozhlédnete se po volných místech, vzpomeňte si, že nejde jen o výhled z okna nebo blízkost toalety. Jde i o to, kde se budete cítit jistě, i kdyby se na cestě stalo něco nečekaného. Protože i na obyčejné dálkové trase platí, že připraveným štěstí přeje, a dobře zvolené sedadlo je malým, ale důležitým krokem k tomu, aby se vaše cesta domů odvíjela podle plánu.