Tohle tlačítko v autě raději nemačkejte. Servisy potvrzují, že kvůli němu přicházíte o tisíce
Moderní auta mají v kabině opravdu hodně tlačítek. Někteří řidiči dokonce nevědí, které jak funguje, a kdy je dobré ho zapnout, či vypnout. A kvůli jednomu dokonce přicházíte o tisíce korun.
Kdo by neznal situaci, kdy člověk jede za starým náklaďákem, ze kterého jde obrovské množství zapáchajících zplodin. Situaci tak rychle vyřešíme tlačítkem, které omezí přísun vzduchu zvenčí a zajistí cirkulaci vzduchu uvnitř vozidla. Co když ale tento režim nadělá spíše „medvědí službu“? Servisy i odborníci se totiž shodují na tom, že dlouhodobé používání recirkulace může mít vážné následky a připravit tak majitele vozidla o vysokou sumu.

Někdy je účinná, jindy nebezpečná
Tlačítko recirkulace vzduchu (obvykle s ikonou zakřivené šipky uvnitř vozu) zajišťuje, že ventilace nečerpá vzduch zvenčí, ale pouze cirkuluje vnitřním prostorem kabiny vozu. V některých situacích je to výhoda: Když jste v koloně, vedle auto vyfukuje špatné výfukové plyny, prach nebo nepříjemné pachy, recirkulace usnadní ochranu cestujících. Také při startu v chladném počasí pomůže uzavřený okruh rychleji ohřát vzduch uvnitř vozu.
Jenže každý režim má své hranice. Pokud necháte recirkulaci zapnutou příliš dlouho, bez přívodu čerstvého vzduchu začne vlhkost uvnitř kabiny stoupat. Kondenzace se pak usazuje na oknech, přístrojové desce, může pronikat do textilií sedadel a koberců. Přitom vlhkost je pro interiér i klimatizační soustavu nebezpečná. Strojovna klimatizace může rezivět nebo se zanášet plísněmi, zvláště pokud nedojde k dostatečnému vysušení systému. Navíc vlhkost a kondenzace přispívají k tomu, že se v kabinovém filtru hromadí nečistoty, bakterie či plísně.
Kromě toho při dlouhodobé recirkulaci dochází k nahromadění CO₂ a odpadních plynů uvnitř prostoru, což vede k únavě, ospalosti řidiče, sníženým reakcím. V neposlední řadě se výměna vlhkého vzduchu zpomaluje a může dojít k zamlžení skel. Obzvlášť pokud venku panuje vyšší vlhkost nebo teplotní rozdíl.
Servisy potvrzují, že auta přivádějící vlhkost a kondenzaci dovnitř kabiny mívají dříve opotřebované díly v interiéru, častější výměny filtrů a riziko vzniku koroze v skrytých prostorech. Tento servisní účet může v konečném důsledku přijít na stovky až tisíce korun.

Kdy je dobré recirkulaci zapnout, a kdy ji raději nevypínat
Recirkulace není sama o sobě zlý režim, ale její použití vyžaduje cit. Mezi vhodné momenty patří třeba situace, kdy projíždíte místy s výrazným znečištěním vzduchu, v koloně u aut spalujících špatná paliva nebo v momentech, kdy chcete zabránit přímému průniku pachů. V takových případech recirkulace pomůže zpomalit vnikání znečišťujících látek do kabiny a uleví ventilaci.
Také při startu v chladném počasí může být výhodné nejdříve uzavřít okruh, aby se vnitřek rychleji prohřál, ale pozor – po chvilce je dobré přepnout zpět na nasávání čerstvého vzduchu. V opačných situacích (po delší jízdě, v deštivém počasí, při vysoké vlhkosti) byste recirkulaci měli vypnout co nejdříve. V těchto momentech je důležité ventilovat, vyměnit vzduch, odstranit vlhkost a zabránit kondenzaci.
Jak minimalizovat škody aneb Tipy pro správné používání
Aby vás recirkulace nepřipravila o tisíce v servisech, držte se těchto zásad:
- Používejte ji střídmě a jen krátkodobě. Pokud zapnete recirkulaci, udělejte to jen na dobu, kdy chcete zabránit vstupu špatného vzduchu, a potom přepněte na normální režim s přívodem čerstvého vzduchu.
- Před zapnutím klimatizace či po zaparkování otevřete dveře či okna a vyvětrejte auto. Můžete tím snížit teplotu a vlhkost uvnitř.
- Před dojetím do cíle na chvíli přepněte ventilaci zpět na přívod čerstvého vzduchu a vypněte recirkulaci, tím z klimatizační soustavy „odfoukáte“ vlhkost.
- Pravidelně servisujte klimatizaci. Výměna kabinového filtru a čištění výparníku dokáže výrazně snížit riziko poškození a zaručit delší životnost systému.
Sledujte vlhkost a kondenzaci. Pokud vidíte orosená okna, mlžení, nebo cítíte mírný pach vlhkosti, okamžitě přepněte na přívod vzduchu zvenčí.
zdroje: Autozive.cz, Akcniceny.cz, Autojournal.cz