Tohle po příletu na letiště nikdy nesundávejte. Podvodníci se vám vysmějí a vydělají na vás tisíce
Podvodníci na letištích našli nový způsob jak zneužít vaše osobní informace. Ani nebudete vědět jak, a připraví vás o údaje i nárok na odškodnění. Přitom stačí jednoduchý trik, aby na vás nemohli.
Po dlouhé cestě a letu jste konečně na zemi. Spěcháte, jste unavení, a sundáváte z kufru ten malý papírek, jako by se nechumelilo. Tenhle moment může ale způsobit rozdíl mezi klidným odchodem a tím, že se stanete kořistí neviditelných podvodníků. Něco, co vypadá úplně banálně, může otevřít dveře k podvodům, které by vás možná ani nenapadly.
Jak a co mohou zneužít?
Podle pracovníka letecké společnosti, který veřejně varuje na zahraničních stránkách, roste počet zcela nových podvodů. Zloději při nich sbírají odhozené štítky z odbavených kufrů a využívají je k fiktivním reklamacím zavazadel. Pokud vám to přijde jako nějaká vybájená fantazie, věřte, že tohle se opravdu děje. A není to ojedinělá záležitost – zaměstnanec letecké společnosti Delta Air Lines, který má funkci manažera reklamací zavazadel, mluví doslova o „přílivu podvodů“.

A co všechno vůbec mohou zloději ze štítku vyčíst? Čísla z letu, jméno a identifikační kód. To vše jim může pomoci získat kompenzaci za věci, které jste nikdy neztratili. Letištní štítek totiž obsahuje dostatek údajů k podání žádosti o vyplacení peněz za to, co se ze zavazadla „vypařilo“.
A nejenže díky tomu někdo podvodně dostane odškodnění za vaše věci, ale ještě k tomu ztratíte nárok na případnou kompenzaci vy. Pokud totiž přijdete na to, že vám z kufru něco zmizelo, budete mít s podáním žádosti o náhradu a proplacením problémy.
Raději až doma
Pracovník zmíněných aerolinek vybízí cestující k pozornosti a k jednoduchému řešení. Štítky z vašich zavazadel nesundávejte hned na letišti, ale až doma. Nejde přitom jen o to, že tím znesnadníte život podvodníkům – zároveň tím chráníte i své osobní údaje. Na letišti není problém, aby si někdo nenápadně vzal váš odložený štítek z koše nebo z vozíku a okamžitě s ním začal jednat.

Navíc je třeba myslet na to, že v příletové hale často panuje chaos – cestující spěchají, kontrolují si doklady a osobní věci, hledají taxi nebo východ. Právě v takovém prostředí se podvodníci cítí jako ryby ve vodě. Nikdo si nevšimne, když jeden „zapomenutý“ papírek zmizí v jejich kapse.
Vyhazovat cestovní štítky byste ale neměli ani v hotelu. Pod varovným příspěvkem se totiž k situaci vyjádřil i bývalý zaměstnanec jednoho z hotelů. Přidal informaci, že i tam se objevují případy podobných podvodů. Sám se během doby, kdy zde pracoval, se stejným zneužitím informací setkal hned několikrát. Jedinou bezpečnou cestou je tak štítek uchovat a vyhodit ho až doma – a to nejlépe až po jeho roztrhání nebo rozstříhání.
Kreativní řešení
Cestující v diskuzích už tento nový typ podvodu vášnivě probírají ze všech stran. Řada z nich nepříjemnou situaci obrací dokonce ve vtipkování. Několik z nich se například směje tomu, že je konečně jejich „zapomnětlivost“ k něčemu dobrá. Často totiž prý na štítek na zavazadle zapomenou, a objeví ho tak až při další cestě.
Existuje ale ještě jedno kreativní řešení problému se štítky – a to není jen o náhodě a štěstí, že někdo zapomněl visačku oddělat. V Japonsku na to šli trochu víc prakticky. Na jejich letištích totiž existují zabezpečené nádoby, které slouží vyloženě k likvidaci zavazadlových štítků. Cestující je najdou přímo u výdeje zavazadel, a své štítky tak mohou bezpečně odstranit bez rizika zneužití jejich osobních informací.
Vytvořte si raději malý „popříletový“ rituál. Zavazadlo si zkontrolujte hned po převzetí, ale štítek na něm nechejte až do chvíle, než budete v bezpečí domova. Předejdete tak nepříjemnostem a obelstíte novodobé „štítkové podvodníky“.