Tisíce zákazníků si stěžují na nové ceny v supermarketech: Přišli jsme na skrytý trik, jak nás nutí utrácet víc
Každý obchodník pochopitelně touží po tom, aby jeho zisk byl co možná největší. Na tom není nic špatného, trochu problematické ovšem je, pokud se za tím účelem uchýlí k různým trikům. Pokud nebudeme v obchodě dostatečně pozorní, může se snadno stát, že se dáme nachytat. Na co si dát pozor?
Ceny surovin pro výrobu potravin se pochopitelně vyvíjí, stejně jako hodnota lidské práce. Není proto neobvyklé, že pro výrobu mnoha produktů firmám stoupnou náklady. Reagovat se na to dá mnoha způsoby.
První možností, která se nabízí, je pochopitelně zvýšit cenu. To ovšem bude většinou zákazníků přijímáno s nelibostí. Proto se mnoho obchodníků uchyluje k triku, pomocí kterého docílí téhož, ovšem spotřebitelé si toho ve většině případů nevšimnou.

Ceny zůstanou stejné, gramáž se zmenší
Jedná se o marketingový trik, kdy cena výrobku zůstane stejná, zmenší se ale gramáž balíčku. Toho si ale řada lidí v obchodě nevšimne, a tak ani netuší, že za stejnou cenu dostanou méně.
Tohoto jevu si povšiml také Český statistický úřad, který potvrdil, že v loňském roce se takto „smrskla“ zhruba stovka výrobků na českém trhu. „Musíme říct, že se nejedná o nic masivního, ale skutečností je, že zejména v oblasti drogistického zboží a některých potravin, například sladkostí nebo pekárenských výrobků, k tomu skutečně dochází,“ uvedl mluvčí Českého statistického úřadu Jan Cieslar.
Tento jev se týká například některých čokolád, které se u nás běžně prodávají. Původní balení čokolády Milka vážilo 100 gramů a stálo 66 korun. V současnosti ovšem toto balení má již jen 90 gramů, cena ale zůstala stejná. Z toho vyplývá, že v přepočtu na kilogram tato čokoláda zdražila o 73 korun.
Prodejci argumentují zvýšením nákladů
„Ingredience, jako je zejména kakao, ale i další, stojí výrazně více než v minulosti. V důsledku tohoto obtížného prostředí jsme se museli rozhodnout upravit váhu některých našich tyčinek. A to jak v segmentu standardních, tak velkých, abychom zůstali konkurenceschopní a neslevili z chuti a kvality naší čokolády,“ argumentuje například firma Mondelez, která zmíněné čokolády vyrábí.
Cílem tohoto triku je skrýt inflaci a vyvolat v zákaznících dojem, že výrobek nezdražil. Jednotková cena za balení se sice skutečně nezmění, ale při přepočtu na cenu za 100 gramů je tento rozdíl patrný.

Zákon je na takové triky krátký
Pokud ke snížení gramáže dojde, často tento údaj přestane být viditelně uvedený na přední straně balení. Prodejce doufá, že si toho klienti zkrátka nevšimnou. Z hlediska práva je ovšem takový postup sice morálně pochybný, nicméně není nezákonný. Prodejce je totiž podle zákona povinen zajistit, aby zboží bylo viditelně a srozumitelně označeno. Uvedeny musí být údaje o hmotnosti, množství a velikosti. Legislativa už ovšem neříká nic o tom, kde přesně se tento údaj musí na balíčku nacházet.
„Jedním z nejlepších způsobů, jak si všimnout, že výrobce snížil množství potravin v balení je sledovat cenu přepočtenou na 100 gramů, nebo například 100 mililitrů, kterou obchodníci uvádějí na regálových cenách. Problém je, že písmo je mnohdy malé a tím pádem i hůře čitelné. Zpozornět by spotřebitelé měli, pokud uvidí úpravu designu balení, nebo třeba nový slogan. Může jít o signál, že společnost provedla změnu, jejíž součástí může být i množství,“ uvedl Libor Márton, jednatel potravinářské společnosti LA Food. Ta prodává především trvanlivé potraviny, jako například rýži nebo luštěniny.
Zdroje: E15.cz, Kupi.cz, Česká televize