Přeskočilo jim? Tesco spustilo tichý experiment: V tomto časovém slotu si lidé odnášejí jídlo úplně zdarma
V některých prodejnách Tesco se v posledních týdnech odehrává něco neobvyklého. Zákazníci si odnášejí plné tašky jídla, aniž by prošli pokladnou, a to bez jakéhokoliv placení. Nejedná se o marketingovou akci, ani o chybu v systému, ale o zcela novou strategii.
Zatímco jiné řetězce investují miliony do různých technologií pro usnadnění nákupu, Tesco vsadilo na úplně jiný přístup. Jde o nenápadný krok, který může změnit způsob, jak přemýšlíme o roli supermarketů ve společnosti. Nejedná se tedy o technologickou inovaci, ale o něco mnohem přínosnějšího.
Pilotní projekt běží ve Velké Británii
Pilotní projekt, který spustilo Tesco, se týká vybraných prodejen ve Velké Británii, konkrétně formátu Tesco Express. Jedná se o večerní výdej potravin, které již nejsou prodejné kvůli prošlému datu, ale stále jsou bezpečné ke konzumaci.

Zákazníci si tyto potraviny mohou zdarma odnést v čase po 21:30, a to v případě, že o ně nemají zájem charitativní organizace ani zaměstnanci prodejny. Produkty určené k bezplatnému odběru jsou jasně označeny speciální žlutou nálepkou a většinou se jedná o čerstvé zboží, jako je pečivo nebo chlazené potraviny.
Cílem tohoto tichého experimentu je jednak snížit množství potravinového odpadu, a jednak i nabídnout pomoc těm, kteří si běžné nákupy nemohou dovolit. Tesco však zdůrazňuje, že se zatím jedná pouze o testování v několika málo prodejnách a nikoliv o plošné zavedení napříč celou sítí.
Potravinový odpad jako globální problém
Plýtvání potravinami je dlouhodobý problém nejen ve Velké Británii, ale i v České republice. Podle statistik se v Česku vyhodí zhruba 830 tisíc tun potravin ročně. Značnou část tvoří jídlo z domácností, ale nemalý podíl připadá i na maloobchodní řetězce.
Tesco jako jeden z prvních řetězců v ČR začalo aktivně zveřejňovat data o množství potravinového odpadu. Od roků 2016/17 snížilo množství vyhozeného jídla o 80 %. V loňském roce darovalo přes 1 600 tun neprodaných potravin potravinovým bankám, což odpovídá přibližně 3,8 milionu porcí jídla.
Vedle darování se v Česku také uplatňuje strategie snižování cen u zboží s blížícím se datem spotřeby. Tímto způsobem se snaží řetězec prodat maximum potravin ještě předtím, než by musely být staženy z regálů.

Poboček v Česku se to zatím netýká
Zatímco britské Tesco testuje model, ve kterém si zákazníci mohou jídlo zdarma odnést přímo z regálu, v České republice tento formát zatím nefunguje. Tuzemské prodejny zůstávají u osvědčené spolupráce s potravinovými bankami a neziskovými organizacemi.
Darování potravin probíhá systematicky. Každý den zaměstnanci prodejen vytřídí vhodné zboží, které je následně předáváno partnerům, jež jej distribuují mezi potřebné. Využívá se také digitální platforma Foodiverse.
Inspirace i pro ostatní řetězce
Tichý britský experiment může být začátkem většího trendu. Pokud se projekt osvědčí, Tesco nevylučuje jeho rozšíření. Vzhledem k pozitivním ohlasům ze strany zákazníků i charitativních organizací by mohl tento model najít uplatnění i v dalších zemích.
Ačkoliv kritici varují před možným zneužitím systému, zastánci zase upozorňují na jeho obrovský přínos, kterým je omezení odpadu, pomoc potřebným a posílení společenské odpovědnosti firem. A i když je český trh zatím opatrnější, není vyloučeno, že podobné iniciativy se v budoucnu objeví i u nás.