Pokud v telefonu uslyšíte tato dvě slova, měli byste okamžitě zavěsit. Tento podvod teď otřásá Českem
Dnes a denně na nás vyskakují upozornění s tím, jak se chovat obezřetně a nenaletět stále prohnanějším podvodníkům. Přes veškeré osvětové kampaně se i nadále dokážou zloději dostat k vašemu účtu, pod tlakem totiž spousta lidí podlehne psychologickým trikům. Vycítí-li útočníci vaši slabinu, jste většinou ztraceni, a proto jednejte tvrdě a nekompromisně.
Pokud v telefonu uslyšíte tato dvě slova, okamžitě zavěste. Tento typ podvodu v posledních týdnech otřásá Českem. Naštěstí existuje několik ukazatelů, které vám pomohou odhalit, že si podvodníci dnes vybrali právě vás. Kdo je připraven, není překvapen. Pokud budete dopředu seznámeni s tím, co vás může čekat, snadněji případný útok ustojíte.

Pokud uslyšíte tyto dvě slova, zpozorněte
Formulací, kterou si podvodníci v nedávné době oblíbili, je „bezpečný převod“. V případě takového podvodného telefonátu se podvodníci vydávají za osobu pracující pro známou a bezpečnou instituci z bankovního sektoru. Velmi důvěryhodně a přesvědčivě se vás snaží přitlačit ke zdi informací, že je váš účet zablokovaný a jedinou možností, jak si zachránit peníze, je převést je na záložní konto. Pokud tak skutečně uděláte, své peníze už nikdy neuvidíte.
Pomůcka, která seniorům pomůže s orientací v online světě
Nejohroženější skupině se snaží pomoci i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Stojí za zrodem výukové pomůcky zaměřené na prevenci s názvem SENIOR. Tento program má pomoci seniorům s tím, aby snadněji a rychleji dokázali odhalit internetový podvod. Ukazuje se, že je to potřeba, protože každý třetí starší člověk dnes internet v menší či větší míře využívá. O podvodných e-mailech a jejich rizicích informuje i ředitel NÚKIB Lukáš Kintr.
„Prioritou podvodníků je dostat svoji oběť pod tlak a znejistit ji, pak je mnohem větší šance, že poškozená osoba otevře přílohu obsahující vir. Tím se útočníkům otevřenou dveře k ovládnutí cizích zařízení, z nichž mohou ukrást data a také finanční prostředky.“
Název výukové pomůcky je sestaven z počátečních písmen názvů nejčastějších oblastí, s nimiž podvodníci operují. Jde o soubory, emoce, nátlak, instrukce, odkazy a reputaci.

Co patrně uslyšíte ve falešném telefonátu?
Ačkoliv se podvodníci snaží měnit své strategie a taktiky, v jejich podvodných telefonátech se neustále opakuje několik základních principů. V první řadě jde o útok pomocí spoofingu neboli falešného telefonního čísla. Útočníci vám dnes mohou jednoduše volat z čísla vaší banky, takže máte pocit, že skutečně mluvíte se svým bankéřem. Zaznamenáte-li jakýkoliv nátlak v podobě nutnosti rychlé reakce na to, že na vašem účtu probíhá nějaká podivná aktivita, zbystřete. Takto se důvěryhodné a prověřené banky nechovají. Budete-li požádáni o osobní data, jakými jsou přístupová hesla, ověřovací kódy nebo PIN kód, můžete si být jisti, že mluvíte se zlodějem. Pokud ani v tuto chvíli neukončíte hovor, budete pravděpodobně požádáni o převod peněz na rezervní účet, který je však v rukách podvodníků.
Pokud jste zjistili svůj omyl, jednejte rychle
Odhalíte-li útočníka záhy, urychleně s ním ukončete hovor. Pokud se necháte přesvědčit a nakonec tušíte, že jste se stali obětí podvodu, zachraňte, co se dá. Neprodleně kontaktujte banku a zkuste zjistit, jestli ještě nejde transakce zrušit. Nestyďte se ohlásit celou věc na policii. Nezbytná je změna přihlašovacích údajů a hesel. Buďte solidární a podělte se s ostatními o to, co se stalo. Možná tím pomůžete dalším lidem, aby nepřišli o své peníze.
Nikdy nemůžete vědět, kdy se právě vy stanete obětí podvodu. Neexistuje univerzální skupina obětí, ani podvodníků. Nástrahy čekají na kohokoliv. Buďte obezřetní a hlavně se nikdy nenechte dostat pod tlak.