Tenhle trik dělají hospody už roky: A Češi platí jak mourovatí. Stačí se jen ozvat
Když si jdete po práci sednout do hospody, očekáváte klasiku – pivo, něco dobrého k tomu, a pohodu. Jenže právě tahle pohoda vás může stát peníze, které zaplatíte navíc za nic. A co hůř – většina lidí si toho ani nevšimne. Nebo všimne, ale radši mlčí.
V hospodách jsou dnes často mistři triků, které fungují právě proto, že zákazník nechce být za „toho nepříjemného“. Jenže i drobnosti, které si neobjednáte, se vám tiše připíšou na účet. A najednou platíte víc, než jste měli. Nemluvě o situacích, kdy zaplatíte běžnou částku, ale dostanete za ni míň, než vám naslibovali. A málokdy je to jen nezáměrné nedopatření – triky jsou totiž často promyšlené tak, aby z vás vytáhly víc peněz.
Na tomhle se šidí nejčastěji
Když číšník položí orosený půllitr na stůl, málokdo opravdu pečlivě zkontroluje, jestli je to míra, kterou si objednal. Jenže zkontrolovat pěnu a hladinu piva by mělo být samozřejmé. Z průzkumů minulých let totiž vychází alarmující zpráva – skoro polovina hospodských vám dá pivo pod míru. Ale jen malá část Čechů se ozve. Více než 80 % z nich se totiž prý „nechce hádat“ a pivo raději zaplatí celé, i když dostali menší objem než nápojový lístek garantoval.

Pokud je pivo chutné a jen decentně pod ryskou, většina lidí si „podmírák“ vychutná a ani je to nenaštve. Pak je tu ale ještě další trik, který se objevuje v některých hospodách. Při vymývání skla v nich schválně nechávají trochu vody a do té potom dočepují vaše pivo. Myslí si, že si toho nikdo nevšimne a oni tak na každém půllitru ušetří – to by ale nesměli mít stálé štamgasty. Ti totiž poznají i drobný rozdíl v chuti a „řízlé“ pivo je dokáže naštvat tak, že začnou chodit radši do jiné hospody.
Pozor, tohle vám účtují navíc
Problém však nebývá jen čepování piva. Stále aktuální nešvar českých hospod je naúčtovat vám něco, co jste si neobjednali. Klasický trik: Objednáte si guláš, a aniž byste řekli slovo, přistane před vámi k němu pečivo. Nebo k masu „zdarma“ dostanete malou mističku omáčky. Jenže při placení si na účtence můžete všimnout, že byly tyto položky zpoplatněny – 10 Kč za chléb, 15 Kč za omáčku. A vy se divíte, protože jste to buď nechtěli, nebo jste netušili, že se za to platí. Vždyť vám nikdo nic neřekl. Hádáte se? Většina lidí ne. Platí. A přesně na to podniky sází.
Často tyto „drobnosti“ pak při placení naúčtují jako tzv. „kuvér“. Někdy je to jen desetikoruna, jindy se částka vyšplhá až třeba na padesát korun. V zahraničí si něco podobného sice také účtují, ale tam už jsou na to zvyklí. U nás se to plíživě dostane na účet schováno za různé přílohy, které si nikdo neobjednal. Typické je to především pro hospody a restaurace, které nemají moc vysokou úroveň. U těch „lepších“ podniků máte totiž většinou cenu za tyto položky už zahrnutou v ceně pokrmu a nic navíc vás nepřekvapí.

Proč mlčíme, i když víme, že nás šidí?
V hospodách jsou zvyklí, že si na tyto nenápadné triky jen tak někdo nestěžuje. Jak je to možné? Odpověď je jednoduchá – nechceme být za „rejpaly“. Češi jsou spíš národ „klidně zaplatím, hlavně ať je klid“. A v hospodách to vědí. Málokdo si dovolí říct: „Tahle míra není poctivá.“ Je nám to trapné, jsme s kamarády, nechceme kazit atmosféru. Jenže hospodský, který si toho všimne, si příště dovolí ještě víc.
Když už seberete odvahu a ozvete se, hospodský vás přehluší neadekvátním „argumentem“: „Tak si příště dejte lahváče doma.“ Jenže tímto způsobem se kvalita a férovost neposouvají. Pokud se ozveme, poctivé podniky to ocení – a nepoctiví si příště dvakrát rozmyslí, jestli nalít příště pod míru.
Jak se ozvat?
Nejde o to hádat se nebo být nepříjemný. Stačí jednoduchá věta: „Promiňte, ale zdá se mi, že to pivo není do míry – mohl byste ho dotočit?“ Pokud to byl opravdu omyl, pivo vám klidně dotočí, a dokonce i s omluvou a úsměvem. A v tom horším případě si alespoň příště rozmyslíte, komu dáte svoje peníze.
A pokud jde o položky účtované navíc jako „kuvér“, tak tam se ozvat můžete stejně tak. Někdo už se naučil dopředu zeptat, jestli je u pokrmu pečivo nebo omáčka součástí. Tím můžete i vy předcházet nedorozumění. Pokud ale vidíte, že na účtence opakovaně přibývají nechtěné položky, zvažte raději příště zvolit jiný podnik.
Je jasné, že jediná omáčka nebo jeden „podmírák“ vás asi nezruinuje. Ale v součtu zbytečně necháváte stovky korun za něco, co nedostanete. A co je horší – podporujete tím nepoctivost. Pamatujte, že vy jste platící zákazník, kterého hospoda potřebuje. Máte pevně v rukou to, komu dáte své peníze a za co.