Tahle věc na autě zavání malérem. Mechanici už to ani neopravují, rovnou posílají na vrakáč
Bez auta už se dnes prakticky neobejdeme. I když nám však život v mnohém ulehčuje, je s ním spojena také řada starostí. Některé maléry jsou přitom natolik závažné, že už je mechanici ani neopravují a vozidlo často putuje rovnou na vrakoviště.
Každý automobil, který se pohybuje po českých silnicích, musí být technicky způsobilý k provozu. Jenže ne vždy tomu tak bývá. Jezdit technicky nezpůsobilým vozidlem je ovšem nejen nebezpečné, ale můžete dostat také mastnou pokutu. Jde totiž o závažný přestupek. Pokud vaše vozidlo ohrožuje svým technickým stavem ostatní účastníky silničního provozu, ve hře je pokuta až deset tisíc, pět bodů a roční zákaz řízení. Mezi nebezpečné závady přitom patří i koroze nebo praskliny nosných částí, které zjevně narušují pevnost rámu či karoserie.
Když vidíte rez, dílo zkázy již započalo
Nikdo nechce, aby mu auto začalo korodovat. Mnozí řidiči jsou spokojení, když vidí, že se jejich staršího auta takové rozrušení kovů netýká. Vždyť se zatím objevila jen jedna jediná zanedbatelná tečka. Jenže ouha! Když už je rez vidět, často bývá prorostlá do dutin vozidla. Problémem je, že se koroze auta šíří opravdu rychle, což platí především pro období s nepříznivým počasím. Kde se objevuje nejčastěji? Napadá výfuk, podvozek, blatníky, kapotu, ale také nosné části karoserie, což je obzvlášť nepříjemné.

5 tipů pro účinnou prevenci proti korozi
Koroze obvykle udeří ve vlhkém prostředí. Problémem tedy může být zejména v zimě. Notabene když se na autech zachytává i posypová sůl a rozbředlý sníh. Korozi se asi úplně vyhnout nelze, jak se jí ale co nejefektivněji bránit?
- své auto byste měli pravidelné mýt, a to speciálním přípravky
- pomoci může rovněž ochranný vosk
- vozidlu byste měli věnovat pozornost již v zimě, mytí a voskování nenechávejte na jaro
- zavčasu byste měli ošetřovat škrábance
- i když se to tak nemusí jevit, vyplatí se pravidelně navštěvovat autoservis
Co dělat, když už se koroze objevila?
Především byste měli jednat okamžitě. Viditelná rez je totiž obvykle skutečně jen vrcholem ledovce a šíří se opravdu rychle. Na nic tedy nečekejte. Pod vrstvou laku se může skrývat nepěkné překvapení. Nejprve byste tedy měli zjistit rozsah škod. Následně se lze pokusit zbavit koroze svépomocí. To nezvládne ani zdaleka každý, ale někteří šikovnější jedinci to mohou vyzkoušet.
Použijte brusný papír. Tím odstraníte lak i rez až na kovový podklad. Potom na tuto plochu naneste technický benzín. V dalším kroku „ránu“ zakryjte a nechte ztvrdnout. Následně místo obruste jemným brusným papírem. Na závěr použijte základovou barvu a poté ještě lak. Pokud si na takovouto akci netroufáte, měli byste se vydat do autoservisu. Ani to však nemusí vždy pomoci.

Kdy auto poslat přímo na vrakoviště?
Návštěva autoservisu nebývá levnou záležitostí. Oprava koroze auta stojí kolem 4 až 6 tisíc korun za jeden díl. Pokud je tedy opravdu rozsáhlá, především u starších aut se nemusí vyplatit. Jde především o případy, kdy jsou zkorodované nosné díly karoserie. Pak asi skutečně nemá cenu investovat peníze do oprav a lepším řešením je poslat auto na vrakoviště. Za ušetřené finance si můžete koupit auto jiné. Nebude-li však nové, měli byste při nákupu zkontrolovat, zda nekoroduje.
„Z míst, kde už se rez zažrala do hloubky, ji nedostaneme úplně, dokážeme jen zabránit dalšímu šíření. A jen když budete nástřik dál pravidelně obnovovat, můžete rezavění výrazně zpomalit. Pokud byste korozi chtěli odstranit úplně, auto by se muselo ošetřit jako se dělají veterány – opískovat, obrousit. Celé by to vyšlo tak na 70 až 100 tisíc korun, což je u auta v ceně i 200 tisíc nesmysl,“ uvedl Vladimír Trendl, jeden z největších českých expertů na antikorozní ochranu.