Šla jsem do školy kvůli poznámce, ale reakce učitelky mě překvapila. Ten den jsem dceru přehlásila jinam
Výchova dětí je pro každého rodiče výzvou. Některé momenty však mohou přinést nečekaný zlom, kdy se z každodenního problému stane zásadní rozhodnutí. Právě to zažila Petra, když se její dcera dostala do konfliktu s učitelkou kvůli zdánlivě nevinné otázce.
Vše začalo na první pohled poměrně nevinnou otázkou, kterou položila Petřina dcera uprostřed výuky: „Proč se to musíme učit, když nám to nebude k ničemu?“ Tato otázka, která by mohla být považována za přirozený projev zvědavosti, však vyvolala u učitelky nepřiměrenou reakci a rozhořčení. Místo toho, aby učitelka otázku vysvětlila, označila dceru za drzou a do žákovské knížky jí napsala poznámku.
Pro Petru to byl zásadní moment. Nešlo jen o jeden drobný konflikt. Celá tato situace odhalila širší problém – přístup, který potlačuje kritické myšlení a zvědavost dětí, místo toho, aby je podporoval. V okamžiku, kdy učitelka prohlásila, že „děti tu nejsou od toho, aby se ptaly, ale aby se učily“, si Petra uvědomila, že toto není vzdělávání, které by chtěla pro svou dceru.

Vzdělávání v 21. století
Vzdělávání je proces, který by totiž měl nejen předávat znalosti, ale také podporovat osobní růst a rozvoj dětí. V dnešní době, kdy se neustále mluví o potřebě rozvíjet kritické myšlení, by měla být výuka zaměřena na to, aby děti nejen chápaly, co se učí, ale také měly možnost se ptát a diskutovat o důvodech a smyslu jednotlivých témat.
„Problém je v tom, že na základních školách nemají tolik prostoru na procvičení úplně základních znalostí, které my na středních školách potřebujeme. Tím pádem se celý první ročník snažíme nějak dorovnat žáky na úroveň, na které je potřebujeme mít,“ dodal předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček.
Další potíž tkví v tom, že žáků přibývá, a ne každý se dostane na vysněné gymnázium. Odborníci tedy doporučují, aby se kladl větší důraz na vzdělávání učitelů, na jejich schopnost moderně pojmout hodinu a přizpůsobit výklad reálnému životu. Jenže to vyžaduje čas a více peněz.

Moderní přístupy místo pouhého memorování
Stále víc se mluví o metodách, které zdůrazňují interaktivitu: využití her, projektové vyučování nebo častější práci v malých skupinách. Důraz na moderní výukové formy by měl pomoci nejen ve výuce jazyků, ale i v dalších předmětech. Když totiž děti chápou, k čemu jim je probíraná látka dobrá, rostou jejich dovednosti i ochota učit se.
Petra si to doma ověřila hned několikrát. Dcera se sice na staré škole potýkala s nálepkou „drzé holky“, ale ve skutečnosti potřebovala jen lépe vedenou hodinu. Přestup do nové školy ji nadchnul, protože najednou může pokládat otázky, které jí dříve nikdo nezodpověděl. Díky tomu, že učitelé do výuky zapojují praktické ukázky, cítí, že to, co se učí, dává smysl. A co je nejdůležitější: Přestala se bát zeptat, když něčemu nerozumí.
Zastaralé metody a jejich důsledky
Tento příběh připomíná, že náš školní systém v mnoha ohledech děti vrací zpátky do lavic, kde panuje důraz spíše na zapamatování informací než na otevřenou diskusi nebo praktické využití naučeného. Odborné přehledy o výuce cizích jazyků, například angličtiny, navíc ukazují, jak velký problém může nastat, pokud je dítě systematicky vedeno zastaralými postupy. Podle několika výzkumů se děti naučí špatnou výslovnost mnohem rychleji, než by se mohlo zdát, a odstraňují ji pak s obtížemi. Když je navíc výuka pojatá jen jako mechanické memorování slovíček, mizí přirozená motivace a schopnost aktivně jazyk používat.
Ještě znepokojivější je, že na zastaralé metody upozorňuje i Česká školní inspekce. Podle ní se nedaří zlepšit výuku natolik, aby žáci přicházeli na střední školy dostatečně připraveni. Ředitelé středních škol si stěžují na zažité, nevhodně koncipované učebnice nebo na malý časový prostor k důležitým tématům.
„Voláme po tom už dlouho, protože učebnice jsou opravdu velmi zastaralé a to nejenom pro základní, ale i pro střední školy,” upozornila Renata Schejbalová z Asociace ředitelů gymnázií ČR.
Základní školy naopak tvrdí, že požadavky některých oborů jsou nereálně vysoké, takže je příprava dětí na přechod na střední vzdělávání o to komplikovanější.
Zdroje: tn.nova.cz, anglickyhned.cz, eduin.cz