Půl milionu Čechů v průšvihu: Pokud to neuděláte do konce června, zaplatíte až 10 000 Kč navíc
Blíží se důležitý termín pro statisíce domácností v České republice. Změna pravidel pro rozhlasové a televizní poplatky přináší novou povinnost pro přibližně šest set tisíc subjektů. Do konce května se z nich zaregistrovala sotva pětina. Půl milionu obyvatel tak stále riskuje nemalé finanční dopady.
Týká se to i těch, kteří doma nemají klasickou televizi nebo rádio. Nově se mezi poplatníky řadí majitelé chytrých telefonů, tabletů, počítačů s internetovým připojením nebo automobilů vybavených rádiem. Kdo svou registrační povinnost nesplní do konce června, čelí kromě úhrady dlužných částek také citelným přirážkám.
Jak se vyhnout pokutám? Tohle si pohlídejte
Mluvčí České televize Radek Konečný potvrdil, že každá osoba nebo subjekt musí zaplatit poplatek okamžikem, kdy se podle zákona stala poplatníkem. V květnu se k úhradě televizního poplatku přihlásilo 96 tisíc fyzických osob, oproti třinácti tisícům v dubnu. Celkové platby domácností za květen narostly o 36 milionů korun oproti předchozímu měsíci.
Česká televize následně začne vyhledávat neplatiče. Bude se opírat o data od dodavatelů elektřiny. Pokud poplatník svou oznamovací povinnost zanedbá, vzniká České televizi nárok nejen na dlužné poplatky, ale také na zákonnou přirážku. Ta činí 10 000 Kč pro Českou televizi a 5 000 Kč pro Český rozhlas. Je nutné splnit oznamovací povinnost a uhradit dlužné poplatky dříve, než instituce vyzve k jejich zaplacení.
Přihlásit se lze různými způsoby:
- online přes webové stránky tvpoplatky.cz a poplatek.rozhlas.cz
- zasláním formuláře e-mailem na [email protected]
- prostřednictvím datové schránky (ID y7rjeuf)
- klasickou poštou na adresu Česká televize: Televizní poplatky, Kavčí hory, 140 70 Praha 4
- v případě platby přes SIPO je registrace možná i na pobočkách České pošty

Zvýšené poplatky a noví plátci
Poplatky za rozhlasové a televizní vysílání se od května zvýšily. Televizní poplatek stoupl o 15 korun, na 150 Kč měsíčně. Rozhlasový poplatek se navýšil o deset korun, na 55 Kč za měsíc. Velká část stávajících platících domácností, kterých je 3,3 milionu, již platby upravila.
K platbě rozhlasového poplatku se ke konci května nově přihlásilo 90 571 domácností. Z nich téměř 78 tisíc bude platit přímo, zbývajících 13 tisíc přes SIPO. Český rozhlas očekává, že se mu do budoucna přihlásí ještě zhruba tři sta tisíc domácností.
„Zajišťuje stabilní a předvídatelné financování České televize a Českého rozhlasu, posiluje jejich institucionální nezávislost a zároveň nastavuje jasnější a transparentnější pravidla pro jejich fungování,“ říká ke zvýšení poplatku ministr kultury Martin Baxa.
Stávající plátci a nutnost úpravy plateb
Někteří stávající plátci bohužel zapomněli na automatické navýšení. Rozhlas eviduje přes 2,3 milionu domácností platících přes SIPO. Pro ně se poplatek navýšil automaticky. Dále existuje téměř 700 tisíc domácností platících přímo. Z těchto měsíčních plátců dvě třetiny navýšily platbu na 55 korun, ale zbytek zaplatil jen 45 korun. Asi 30 tisíc z nich do konce května nedoplatek uhradilo. Ostatní skupiny poplatníků, kteří platí kvartálně, pololetně či ročně, zaplatily za květen v plné výši. Musí ovšem upravit výši platby i pro další měsíce, ve kterých jim již může vzniknout dluh. Kontrolu účtu lze provést na webu rozhlasovypoplatek.cz.

Nová pravidla pro firmy a cíl změn
Podniky a OSVČ nově hradí poplatky v závislosti na počtu zaměstnanců. Subjekty s méně než 25 pracovníky jsou od této povinnosti osvobozeny. Dvouměsíční přechodné období pro nahlášení počtu zaměstnanců a pronajímaných vozidel končí na konci června. Dosud tak učinilo zhruba 85 tisíc firem, očekává se dalších 17 tisíc. České televizi se nově přihlásilo sedm tisíc právnických osob a podnikatelů.
Pro firmy a fyzické osoby s přímým kontaktem rozhlas rozeslal datovou zprávu s oznámením o změně zákona a personalizovaným odkazem, díky kterému mohli rychle a bezpečně zákonnou povinnost nahlášení provést.
Vláda usiluje o stabilní financování veřejnoprávních médií a posílení jejich nezávislosti. Díky zvýšení poplatků a novým plátcům by Česká televize měla letos získat z výběru o 420 milionů korun více, celkově 6,15 miliardy korun. Český rozhlas očekává nárůst o 166 milionů korun, s celkovým výnosem 2,068 miliardy korun. Novela zákona zároveň omezila sponzoring ve vysílání České televize na 260 hodin ročně, přičemž čtvrtina těchto příjmů poputuje do Státního fondu kultury. Oběma veřejnoprávním médiím právní úprava zapovídá umisťování obchodních sdělení na jejich internetových stránkách.