Připravujete auto na zimu? Tato drobnost vás může stát na pokutách tisíce
Zamrzlé zámky, strašák smyku na zledovatělé vozovce, případně „vyhladovělá“ baterka, která při otočení klíčem v zapalování ani neškytne. Noční můry všech řidičů se s nadcházejícími zimními měsíci znovu přiblížily. Na zimní přípravě vozu by se podle odborníků nemělo šetřit ani časem, ani penězi. Na co si dát pozor a co před zimou důkladně zkontrolovat a prověřit?
V prvé řadě nezapomeňte v těchto dnech přezout. V České republice jsou zimní pneumatiky povinné, pokud se na vozovce vyskytuje souvislá vrstva sněhu, námraza, nebo led nebo pokud lze takové podmínky očekávat, v období od 1. listopadu do 31. března. Pneumatiky by měly být nepoškozené, v zimě jsou totiž vystaveny mnohem větším nárokům. Hloubka dezénu by měla být dostatečná, tedy minimálně 4 mm.

Pozor! Na Slovensku a v Německu hrozí pokuty
Pozor by si měli dát zejména řidiči, kteří se chystají vycestovat v zimě na Slovensko nebo do Německa. Evropské předpisy zavádějí totiž nově přísnější pravidla pro výrobce pneumatik, na což některé státy reagují vyřazením určitých gum z povolené zimní výbavy. Jedná se o pneumatiky s označením M+S. Na zimním obutí je totiž nutné mít alpský symbol vločky v horském masivu, jinak právě v těchto dvou sousedních státech hrozí za špatné obutí poměrně vysoké pokuty. Například v Německu mohou dosáhnout až 2 500 korun. V Česku mohou být řidiči zatím klidní, k žádné legislativní změně tady totiž zatím nedošlo.
„Informace se týkají nařízení EU, které ukládá výrobcům povinnost označovat zimní a univerzální pneumatiky symbolem alpského štítu. Toto nařízení platí už od roku 2018, ale až letos končí přechodné období, během kterého byly pneumatiky s označením M+S považovány za zimní,“ vysvětlil pro TV Nova Roman Moško ze společnosti Continental pro. Povolené pneumatiky byly podle něho testovány záběrovými zkouškami a jsou navrženy tak, aby si zachovaly svou přilnavost i při nízkých teplotách a poskytovaly maximální záběr, ovladatelnost a bezpečnost na sněhu a ledu.

Zkontrolujte brzdové destičky i kotouče
Vedle kontroly a výměny pneumatik věnujte pro bezpečnou jízdu na silnicích před zimou dostatečný prostor kontrole brzdového systému, včetně brzdových destiček a kotoučů. Opotřebené brzdové součásti je třeba okamžitě opravit či vyměnit. Prověřte stav baterie. Ta by měla být na zimu nabitá na plnou kapacitu. Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny a případně ji vyměňte. Aby se zabránilo poškození motoru při extrémních teplotách, měla by chladící kapalina obsahovat dostatek ochranných přísad proti zamrznutí. Doplňte kapaliny motorového oleje a stěračů i brzdový olej a ujistěte se, že správně fungují všechna světla a topení. Nezapomeňte ani na stěrače a gumičky. Po oškrábnutí námrazy z čelního skla funkční gumičky pomohou se zbytky sněhu a ledovými krystaly, které se nepodařilo očisti mechanicky.
Přibalte do kufru řetězy a teplou deku
Startovací kabely, sněhové řetězy, lopata či rýč-to vše byste měli nyní doplnit do kufru svého automobilu či dodávky, pokud se chcete vyhnout nesnázím na silnici. Připravte si také odmrazovač zámků, pořádnou zimní stěrku na okna a také deku pro případ, že uvíznete například na dálnici či ve sněhové vánici. Samozřejmostí by měla být reflexní vesta, výstražný trojúhelník, nouzová sada první pomoci a svítilna.
A rozhodně nezapomínejte ani na tuto drobnost: ochranu laku a hliníkových kol. Právě ta totiž v zimě velmi trpí, protože docházejí velmi intenzivně do styku s mokrou či namrzlou vozovkou a tedy se solí a špínou, která v kombinaci s brzdovým prachem může kola nenávratně poškodit. Proto se doporučuje aplikace ochrany laku hliníkových kol. Odpudí vodu i nečistoty a usnadní mytí a údržbu.

Ani v zimních měsících nevynechávejte pravidelnou údržbu, zejména výměnu oleje. Ten je dobré měnit vždy po 10 až 15 tisících ujetých kilometrech. Cena výměny oleje se pohybuje kolem 2 tisíc korun.