Připravte se na ztrátu účtu. Jedna z největších bank v Česku začne v létě masově rušit účty
Klienti jedné z největších bank v Česku se mohou obávat ztráty účtu. Instituce již v červenci některým svým klientům zruší účty, přičemž další kolo se očekává do konce léta. Netýká se to i vás?
V České republice působí hned několik bankovních institucí s více než jedním milionem klientů. Některé jich dokonce mají výrazně víc. Ačkoliv by se mohlo zdát, že banky stojí o stále nové a nové klienty, jedna z těch největších postupně začíná rušit stávající účty. Na konci léta navíc bude tento trend pokračovat. Celá situace přitom souvisí s přechodem na nový systém.
Váš účet může zmizet
Komerční banka měla podle webu Penize.cz na konci loňského roku 1,727 milionu klientů. To z ní činilo po České spořitelně a ČSOB třetí největší bankovní instituci v Česku. Nyní ovšem o některé klienty přijde, a nebudou poslední. Na celé situaci je zajímavá skutečnost, že účty svých zákazníků zruší sama banka, a to kvůli skutečnosti, že nehodlají přejít na nový systém KB+.
Dvěma stům lidí přišel již v květnu dopis, že pokud na tuto změnu nepřistoupí, jejich účet v červenci zanikne. Nejsou ovšem ani zdaleka poslední. Někteří klienti totiž nereagovali ani na opakované výzvy k přechodu a právě na ně začíná Komerční banka více a více tlačit. Vedení této instituce přitom počítá s tím, že přijde o desítky tisíc klientů, kteří tedy skončí u konkurence. Některým lidem se ovšem její přístup příliš nezamlouvá.
„Proč mi každý den volají z Komerční banky a nutí mě, abych dokončil nějaký převod do nového internetového bankovnictví? Čím víc mě otravují, tím míň se mi chce s nimi spolupracovat. Navíc je to telefonát bez jakékoliv identifikace/autentizace/autorizace, takže si můžu myslet, že mi volá kdokoliv. Proč potřebují nějakou moji součinnost a neudělají to sami?“ uvedl uživatel Pospec4444 již zhruba před rokem na Redditu.

Horké léto pro klienty „Komerčky“
Současné internetové a mobilní bankovnictví bude banka vypínat postupně. Klienti, kteří přijdou o své účty, budou moci učinit na pobočce Komerční banky výběr peněz v hotovosti, případně jim budou odeslány bezhotovostně. Jak uvedli zástupci banky, dopisy na další kolo výpovědí budou odeslány ke konci léta. Bude se přitom jednat o poslední výzvu, po které bude následovat vypnutí.
„S lidmi, kteří nebudou reagovat na výzvy k migraci, se chceme nějak rozumně domluvit. Pragmaticky jim říkáme, že tu starou banku nakonec vypneme, protože ji neumíme nechat zapnutou. Není to o nějakých výjimkách – ani já nemůžu rozhodnout, že tam někdo z dosavadních klientů nakonec zůstane napořád. Takže bohužel – kdo do nového světa nakonec nepřejde, bude si muset najít jinou banku. Často to jsou ale lidé, pro které jsme i dosud byli třetí nebo čtvrtá banka v jejich portfoliu,“ uvedl šéf retailového bankovnictví KB Miroslav Hiršl.

Komunikace, nátlak a zdražování?
Někteří klienti Komerční banky přišli v posledních měsících se stížností na způsob komunikace ze strany této instituce, a dokonce i na jistý způsob nátlaku. Další hovoří o tom, že jim byly v souvislosti se změnou účtu zdraženy služby. Reakce banky? Každý klient si může účet nastavit tak, aby mu stoprocentně vyhovoval, a to i s ohledem na ceny… To ovšem všechny neuspokojuje.
„Rozumím tomu, že inovace jsou potřeba. Nový typ účtu ale nemá stejné parametry a je dražší. Dále jde o pojištění karet, kde místo roční platby 348 korun je nově platba měsíční, ve výši 39, případně 49 korun. Změny se týkají i cestovního připojištění. Opět sice dvě varianty, ale také za další příplatky,“ říká klientka KB, paní Kateřina.
Definitivní vypnutí v nedohlednu
O přechodu na nové bankovnictví Komerční banka informovala už na jaře roku 2023. Důvod změny? Zastaralost aktuálního systému. Původní plán zněl tak, že převody osobních účtů budou dokončeny do poloviny roku 2025. Jenže k tomu určitě nedojde, dosud totiž nebyly rozeslány ani všechny pozvánky k migraci. Definitivní vypnutí starého bankovnictví tedy v nejbližší době nehrozí. Přesto chce mít banka většinu klientů v novém systému do konce letošního roku.