Poslala jsem dítě do obchodu. Za hodinu telefon, pláč a totální ponížení. Šla jsem si to tam s nimi vyřídit
Život někdy připravuje situace, do kterých se úplně dostat nechcete. Je proto dobré vědět, jak se v nich zachovat, a hlavně jaké jsou kompetence těch, s kterými ošemetné záležitostí řešíte. Obzvláště to platí v případě, že se do nepříjemného sporu dostanou vaše nezletilé děti.
Možná jste se už také dostali do podobně prekérní situace. Na kuchyňském vále doma připravené listové na štrúdl, hodin jako na kostele a do večera ještě plno úkolů kolem domácnosti a dětí. Když vtom si uvědomíte, že jablka, která jste měli na moučník připravená, jste přibalili dětem už ráno k svačině do školy. A protože se váš potomek právě vrátil ze školy, využijete situace a pošlete jej ve snaze ušetřit si trochu času do obchodu pro pár nových plodů. Jenže za pár desítek minut telefonát a v něm zoufalý pláč. Vaše dítě si spletlo druh jablek, a na samoobslužné pokladně označilo omylem o polovinu levnější.
Místo pocitu spokojenosti drama
Zaplatilo a v klidu a s pocitem spokojenosti jak zvládlo obsloužit technickou vymoženost vedle klasických pokladen, si s nákupem ovoce vyšlo před obchod. Jenže to už se za ním rozběhla ven ochranka supermarketu a spustila tak hlasitý povyk, až se všichni nakupující začali zastavovat a celou situaci sledovat. Dítě jeho hartusením a nadávkami o zlodějích a podvodnících pracovníka security tak vyděsil, že se venku strachy rozplakalo. Nepomohlo ani vysvětlování, že šlo pouze o chybu, rozhodně ne o úmysl. Dál už to znáte. Zoufalý telefonát plný totálního ponížení pak v takové situaci přiměje nejednoho rodiče, aby okamžitě nastartoval vůz a vyrazil celou situaci řešit na místo nejen s dítětem, ale i personálem supermarketu.

Hlavně zachovat klidnou hlavu
Jak se v takové situaci jako rodič zachovat? Rozhodně se nenechte unést emocemi a nesahejte k hrubé síle ani k hlasitým nadávkám, radí odborníci. Sedněte si doma v klidu ke stolu a napište stížnost na zákaznický servis obchodu. Nejspíše vám sice odpoví, že pracovník jednal v dobré víře, ovšem to vás asi úplně neuspokojí. Co si ale smí ochranka vůbec dovolit? Podle právníků specializujících se na ochranu osobnosti nemá ochranka pravomoc kohokoli zadržet ani například nutit k prohlídce tašky, a už vůbec ne mimo prostory prodejny. Podobné chování je tedy již na hraně zákona. Pokud vás navíc osočuje z krádeže a nutí k prohlídce tašky, přivolejte vždy k celému incidentu policii. V případě dítěte pak vše probíhá spolu s jeho zákonným zástupcem. Zapište si jméno pracovníka, čas a místo incidentu. Pokud nejste spokojeni s reakcí daného supermarketu, podejte oficiální stížnost i na ČOI, tedy Českou obchodní inspekci.
Stud, bezmoc a pocit křivdy
Podle občanského zákoníku, resp. zákona č. 89/2012 Sb., je v tomto případě namístě i žádost o finanční odškodnění, pokud došlo k veřejnému ponížení nebo neoprávněnému zásahu. Tento zákon totiž chrání důstojnost a soukromí každého člověka. Ochranka má být spíše nenápadná a profesionální, a takto hrubé jednání s dítětem je naprosto neadekvátní situaci. Veřejné obvinění, navíc před „publikem“, je totiž nepříjemné nejen pro dospělého, ale zvláště pro dítě. Stud, bezmoc, vztek a pocit křivdy pak v člověku zůstávají o to déle, pokud se nedostaví satisfakce v podobě omluvy.

Podobné situace se v životě zkrátka stávají
V takové situaci je dobré dítě podpořit a ujistit jej, že na ni není samo. Pokud má bezprostředně po podobném incidentu pocity strachu, nevysvětlujte a pomozte dětem strach bezprostředně zvládnout, obzvláště těm menším. K pocitu bezpečí přispěje především náš kontakt, obejmutí, ujištění, že jsme s nimi: Můžete jim pomoci i tím, když jim řeknete, že podobné situace se zkrátka v životě stávají a lidé se s nimi musí vypořádat.