Upozornění: Podvodníci vymysleli novou fintu. Tentokrát jim k tomu nahrává i vaše vlastní banka
Tento typ podvodu přes falešné e-maily a SMS je tak sofistikovaný, že vypadá skutečně jako by vás kontaktoval váš bankéř. Někdy se až může zdát, že banka tomuto podvodu nahrává. Některé totiž na svých webových stránkách zveřejňují jména, pozice a kontakty svých bankéřů, aby byli pro klienty důvěryhodní a dostupní. Podvodníci si totiž jména jednoduše stáhnou a následně pod nimi vystupují. A právě tady přichází past.
„Vážená rybko, zabereš mi na chleba? Došly mi už žížaly, ale peněz je mi třeba!“

Chytíte se na návnadu?
Hlídejte si své sociální sítě
Phishingové e-maily krok za krokem
Cílem phishingových e-mailů je dostat z vás přihlašovací údaje do vašeho bankovnictví. Útočníci se vydávají za zástupce banky pod různými záminkami, nejčastěji vás však chtějí přesvědčit, že nutně potřebujete aktualizovat své bankovní nebo osobní údaje. V e-mailu se pak dozvíte o takzvaném omezení přístupu k vašemu bankovnímu účtu. Zpráva ovšem obsahuje odkazy na falešné webové stránky banky. Nejčastěji jsou phishingovým útokům vystavené firmy, přičemž čtyřicet procent všech těchto podvodných e-mailů generuje umělá inteligence.

Problém zvaný AI
Pro útočníky je využití AI výrazně levnější, na generování e-mailů pomocí umělé inteligence je potřeba o pětadevadesát procent méně peněz než kolik by stál klasický hacker. Velkým problémem se stává generování falešných informací, fotek a videí. S překotným vývojem AI totiž nesrovnalostí oproti realitě, které by napověděly, že se jedná podvod, ubývá. Umělá inteligence navíc dovede poměrně věrně zachytit politiky nebo celebrity, případně generovat pornografický obsah z fotografií volně dostupných na internetu.
Jak nenaletět
Banky na svých webovkách upozorňují své klienty, aby při jakémkoli podezření, že se stali obětí phishingu, neprodleně kontaktovali její zaměstnance. Například FIO banka důrazně varuje, že žádné podobné údaje nikdy od svých klientů nevyžaduje.
„V případě podobných situací na nic neklikejte, zprávu smažte a kontaktujte nás,“ stojí na webu banky.
Podvodníci jsou ale vynalézaví a neustále vylepšují fígly, kterými chtějí z důvěřivců vydolovat jejich mnohdy celoživotní úspory. Novinkou je tzv. pasivní phishing, který aktivně klienta nekontaktuje. Útočník při něm vytvoří podvodnou stránku a čeká, kolik lidí se nachytá. Nejčastěji jde o umístění reklam ve vyhledávačích, jako je třeba Google nebo Seznam.
Aktuální útoky i přes aplikaci WhatsApp
Zdroje: www.mesec.cz, gov.cz, ct24.ceskatelevize.cz, www.cems-cz.com, www.kb.cz