Odborníci radí: Tohle je nejlepší čas, kdy dítě začít učit druhý jazyk. Pak už to bude trvat mnohem déle
V přístupu k dětem a výuce cizího jazyka mají rodiče odlišné názory. Někteří začínají co nejdříve, jiní tomu nechávají čas. Existují ale vědecky ověřené přístupy, které pomohou s rozhodováním, která cesta je ta správná.
Rodiče stále hledají tu jednu nejlepší cestu v mnoha oblastech výchovy svých dětí. A to i co se týče jazyků. Ať už jde o angličtinu, němčinu, nebo třeba španělštinu, otázka je vždy stejná: Začít hned u batolete, nebo počkat, až dítě trochu povyroste? Nebo to snad celé nechat až na učitelích ve školce a škole? Mnozí se domnívají, že čím dřív, tím rychleji si dítě jazyk osvojí. Jenže realita je o něco složitější.
Kdy je nejlepší začít?
Názory odborníků na konkrétní věk, ve kterém s druhým jazykem začít, se různí. Výzkumy ale opakovaně ukazují jedno: Rodiče by se měli přiklonit k věku okolo 6 let. V tomto období jsou totiž děti otevřenější novým podnětům a je snazší je motivovat. Jako bonus je i vysoká šance, že se jim zároveň podaří osvojit si správnou výslovnost.

Mozek dítěte je v tomto věku schopný přijmout spoustu nových informací, takže učení jde „jako po másle“. Podle lingvistických studií je období do a okolo šesti let obecně ideální pro všechny typy vzdělávání. Mozek prý roste nejrychleji a vše nové se uloží s mnohem větší lehkostí.
Pokud jste to ale už prošvihli a vašemu dítěti je například 7 nebo 9 let, nemusíte být zklamaní. I do věku 10 let totiž lidský mozek stále slušně rozvíjí jazykové schopnosti. Pro cizí jazyky je tak pořád dostatečný „prostor“. Jediná nevýhoda je, že celý proces učení slovíček bude pomalejší a výslovnost už dětem nepůjde tak snadno jako ve věku do 6 let.
Co dělat – a naopak nedělat?
Důležitý je podle odborníků ale také způsob, jakým se snažíte dětem druhý jazyk předat. Nejde jen o to „nacpat“ jim co nejvíc slovíček do hlavy. Nejefektivnější je u malých dětí učení přirozenou cestou. Napodobováním a zkoušením různých věcí v každodenním životě si jazyk osvojí nejrychleji.

Doporučuje se začlenit cizí jazyk do všech běžných aktivit: her, písniček, pohádek, u jídla… Pokud budou děti v kontaktu s jazykem pravidelně, mohou si výslovnost i gramatiku zažít tak, že se dostanou na úroveň téměř až rodilých mluvčích. Odborníci na lingvistiku upozorňují, že různorodý a častý kontakt s jazykem je klíčem k celému procesu učení.
Naopak děti „drilovat“ může mít opačný efekt. Přemotivovaní rodiče své dítě snadno přetíží, a namísto výhody do života si ponese silný odpor k učení cizích jazyků. Běžte na to tedy chytře: pravidelně, nenásilně a zábavně. V takovém případě se frustraci a ztrátě motivace hravě vyhnete.
Přidání dalšího jazyka
Pokud patříte mezi ambiciózní rodiče a chcete, aby vaše dítě umělo i třetí nebo čtvrtý jazyk, zbystřete. Odborníci doporučují postupovat při výuce opatrně. Děti by podle nich měly nejprve zvládat první a druhý jazyk, než se začnou učit další. Přehnaný tlak a intenzita mohou v tomto případě vést ke stejnému přetížení jako zmíněné drilování.
Jiné je to u dětí, které vyrůstají v rodinách, kde se mluví různými jazyky. Tam výzkumy ukazují, že je vhodný jednoznačný scénář. Pokud je například matka Češka a otec cizinec, je vhodné, aby na dítě každý z nich mluvil svým rodným jazykem. V tomto by rodiče měli být konzistentní a měli by zachovávat hranice. Nepřesnosti a výkyvy by v dítěti mohly vyvolat zmatení.
Někteří rodiče pak mezi sebou používají ještě jiný – třetí – jazyk. Nejčastěji angličtinu. Dítě tak v tomto prostředí může vyrůst ne v bilingvní, ale dokonce v trilingvní osobnost. Zdá se vám to trochu extrémní? Není divu. V Česku je totiž tento scénář ojedinělý. Častěji takto vychovávají své potomky v zahraničních zemích.
Praktické tipy
Nemusíte vychovávat své dítě v jazykový stroj, ani být ve svém přístupu perfektní. Děti se učí rychle a jazykové dovednosti dokážou snadno rozvíjet. Jen zkuste dohlédnout na to, aby se dítě začalo druhý jazyk učit do nebo okolo šestého roku. Vytvořte mu hravé a pestré prostředí pro učení a dávejte mu pravidelné podněty.
Správně zvolený okamžik kombinovaný s vhodnými metodami otevírá dětem dveře do světa plného nových možností, přátel a zážitků – a to bez zbytečného drilu, stresu a frustrace.