Oblíbený oděvní řetězec právě vyhlásil bankrot. Své zastoupení značka měla i v Česku
Americká maloobchodní síť Forever 21 vyhlásila bankrot. Řetězec, který čelil výraznému obchodnímu tlaku především ze strany čínské internetové konkurence, již zahájil likvidační prodej na více než 350 prodejních místech. Podle předpokladů ukončí v USA po 40 letech veškerou činnost.
Žádný strom neroste do nebe, jak tvrdí jedno staré lidové rčení. Ukázalo se to také v případě amerického maloobchodu Forever 21, založeného v roce 1984 v Los Angeles v USA, který měl svého času dvě své pobočky i v České republice. První z nich otevřel v Česku roce 2016, krátce po prvním bankrotu, kdy značku tehdy v konkurzu odkoupila společnost Sparc. Navzdory všem změnám se však o tři roky později společnost rozhodla odejít z celé Evropy. Na svém vrcholu přitom zaměstnávala 43 000 lidí a generovala roční tržby více než 4 miliardy dolarů.
Nový kupec se zatím nenašel
Americký řetězec nyní z poklesu návštěvnosti svých nákupních center a prodejů obvinil čínské internetové giganty Temu a Shein. Podnikání sítě Forever 21 nyní směřuje k úplné likvidaci. Ačkoli společnost hledala kupce několik měsíců a oslovila více než 200 potenciálních zájemců, nový se zatím nenašel. Značka tak bude dál žít pod svým dosavadním vlastníkem, společností Authentic Brands Group. Je tak možné, že řetězec bude fungovat dál, ovšem v jiné podobě. V prodejnách již probíhají likvidační výprodeje, firma bude současně pod dohledem soudu odprodávat svá aktiva.

Kam čert nemůže, tam nastrčí čínskou konkurenci
Sotva se řetězec s módou pro mladou generaci vypořádal s dopady pandemie covidu a poklesu tržeb, kdy se mu znovu začalo dobře dařit, vaz mu zlomil překotný nárůst e-shopů Temu a Shein. Módní značku, oblíbenou především teenagery a mladými spotřebiteli, převálcovalo ale v poslední době hned několik zásadních faktorů, souvisejících s rychle se měnícím prostředím. Především v oblasti marketingu. Důvodem bankrotu je tak hlavně neschopnost značky Forever 21 přizpůsobit se překotně se vyvíjejícím technologiím a přesídlení trhu směrem k online nakupování. To totiž v posledních letech zákazníci preferují před návštěvami kamenných obchodů, především kvůli jednoduchosti nákupu.
Raketový propad tržeb
V roce 2021 vygenerovala sice společnost tržby ve výši 2 miliard amerických dolarů, jak se ale konkurence a inflace zvyšovaly, problémy v dodavatelském řetězci a měnící se preference spotřebitelů způsobily, že výkonnost Forever 21 začala prudce klesat. V posledních třech letech tak značka ztratila více než 400 milionů dolarů, jen loni to přitom bylo už 150 milionů dolarů.
Firmě zlomila vaz výjimka pro Temu a Shein
Podle vedení společnosti Forever 21 ovlivnila řetězec s módou negativně tzv. výjimka „de minimis“ právě pro společnosti Shein a Temu. Podnikání americké firmy tak bylo podkopáno mezerou v obchodním právu, kterou se nyní snaží napravit nový americký prezident Trump. Uplatnění této mezery v zákoně totiž historicky umožňovalo přepravu zboží v hodnotě nižší než 800 USD do USA bez dovozních cel. Na to ale doplatily právě maloobchody, které musejí platit cla za nákup produktů pro své obchody a sklady ve Spojených státech.

Forever 21 není jediná
S nástupem moderních technologií měly problém i další fashion giganty, například značka H&M či španělská síť Zara. Těm se ale na rozdíl od Forever 21 podařilo nakonec na změny v nákupních preferencích a chování zákazníků adaptovat. Ne tak Forever 21, která podle webových stránek firmy musela nyní nasadit až 80% výprodejové slevy, aby se zbavila naskladněného zboží.
Zdroje: cnn.iprima.cz, forbes.cz, www.cnbc.com