O tomhle se zatím mluví jen šeptem, ale je to realita. Čína si nenápádně našla cestu do Česka
Ačkoliv se zdá, že si žijeme poměrně dobře, nad celou českou i evropskou ekonomikou se vznáší hrozba, kterou není radno podceňovat. Ekonomickým lídrům dělá stále větší vrásky problém, o kterém se zatím mluví spíše jen šeptem, ale bohužel je to drsná realita.
Neúnavně expandující Čína si v posledních letech nenápadně našla cestu i k nám do Česka. A udělala to velmi chytře. Vsadila na odvětví, na kterém je česká i evropská ekonomika do velké míry závislá. Tradiční výrobu, která má u nás dlouhou historii, začíná přetlačovat čínská vynalézavost, neústupnost a také výhoda silného ekonomického zázemí.
Motor ekonomiky skomírá
Automobilový průmysl je jedním z nejdůležitějších odvětví evropské ekonomiky. Není divu, vždyť právě automobilové odvětví tvoří až 7 % HDP celé Evropské unie. Ze statistických údajů vyplývá, že evropský automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí v rámci EU, což je obrovské číslo, a množství lidí, kteří jsou na fungování výroby automobilů, je enormní. V poslední době nad nimi stále dotěrněji visí hrozba krize, která se v evropském automobilovém průmyslu prohlubuje. Evropskou výrobu stále více drtí konkurence z východu, a zatím to nevypadá vůbec dobře.

Čínské automobilky obsazují evropský trh
Než se evropské automobilky vůbec stačily rozkoukat po covidové pandemii, už tu byla Čína a její obrovský přísun nových aut, které neúprosně proudí do Evropy. Odborníci uvádějí, že prodeje čínských automobilů poskočily v květnu o neskutečných 111 %. Drží si téměř 6% podíl celého evropského trhu a pokračují dál. Vystrkují i doposud nejvyhlášenější asijské značky, jakými jsou Honda a Mitsubishi. Čínské značky MG, BYD a Omoda ženou vpřed. Aby se Číňané vyhnuli vysokým clům, které EU uvalila až ve výši 35 % na elektromobily, rozšiřují své výrobní základny přímo na našem kontinentu. Automobilka BYD už oznámila výstavbu dvou továren v Maďarsku a Turecku, třetí lokalitu stále zvažuje. Výroba v Maďarsku by měla začít už v říjnu letošního roku, turecký závod se rozjede pravděpodobně v příštím roce. Podle údajů, které uvedla agentura Reuters, by měly oba závody ročně vyprodukovat až půl milionu vozidel.
Elektromobily z Asie nemají konkurenci
Čína vsadila na poptávku doby a vyrábí bezkonkurenčně nejlevnější elektromobily, po kterých je v Evropě hlad. V dubnu letošního roku předehnala čínská automobilka BYD v počtu registrovaných vozidel v Británii a EU americkou Teslu, která byla do té doby dominantní. O nízké ceně, jako největší zbrani čínských automobilek, promluvil i ekonom Lukáš Kovanda.
„Nový elektroautomobil čínské značky BYD lze koupit za bezmála 170 tisíc korun. Automobilky v Číně výrazně snižují ceny elektromobilů a hybridů nejen kvůli konkurenci na evropském trhu, ale i kvůli cenové válce s dalšími čínskými výrobci.“

Lze evropský automobilový průmysl ještě zachránit?
Výroba automobilů má v Evropě dlouhou tradici a nedá se pochybovat o tom, že mnohé tradiční automobilky s celosvětovým věhlasem jsou součástí evropské kulturní historie. Problémy, před nimiž výrobci stojí, jsou však obrovské. Mezi nejpalčivější jistě patří vysoké ceny energií, překážky na straně dodavatelů či nedostatek pracovní síly. Navíc jsou evropští výrobci téměř výhradně závislí na dodávkách speciálních součástek zahrnujících software a také baterie, ty se dováží z oblastí, které nejsou součástí EU. To vše jsou témata, která Evropa musí řešit, jinak se automobilový průmysl z potíží nedostane a jeho cesta ke dnu může být rychlá a strmá.
Vezmeme-li v úvahu HDP, je Čína druhou největší ekonomikou světa. Na paty šlape USA, které jsou dosud první, ale bude tomu tak napořád? Čína má velké ambice podmanit si světový trh, a jak se ukazuje, má slušně našlápnuto nejen v automobilovém průmyslu. Zatímco se o problémech mluví zatím jen šeptem, realita začíná být hrozivá.