Finito: Věhlasný módní řetězec končí. Více než 400 obchodů se navždy zavírá
Další ze světoznámých módních značek je v problémech. Po americké FOREVER 21 a potížích značky Gap ve Španělsku, kde už uzavřela veškeré své prodejny, je v trablech italská historická módní značka Benetton. Firma zavře letos dalších 419 prodejen z celkového počtu 3500 po celém světě, aby odvrátila svůj pád. Už loni přitom v Itálii zavřela 100 nejméně ziskových obchodů, především na jihu země.
Světově známá módní značka Bennetton, která se proslavila barevnými svetry a provokativními marketingovými kampaněmi, staví historicky na třech základních hodnotách. Kombinuje totiž už od roku 1965 barvy, kvalitu a módnost, přičemž nabízí kolekce pro dospělé, kolekce spodního prádla a kolekci pro děti. V Česku nabízí své luxusní zboží třeba v Galerii Harfa v Praze, v Olomouci, Příbrami, Pardubicích a dalších městech.
Uzavřeny mají být hlavně franšízy Benettonu
Benetton působí v celkem 80 zemích světa, kde provozuje celkem 3500 prodejen. V hluboké krizi se kvůli levné konkurenci s módou nachází už několik let. Jen v letech 2013 až 2023 zaznamenala společnost celkovou ztrátu 1,6 miliardy eur, což je více než 40,3 miliardy korun. Firma tak nedávno zahájila v Evropě restrukturalizaci svého podnikání, jejímž cílem je zefektivnění maloobchodní sítě. Loni v květnu se navíc funkce generálního ředitele ujal Claudio Sforza. Nový vrcholový manažer okamžitě vypracoval plán, podle kterého se má skupina do roka vrátit k zisku. Plán ovšem zahrnuje i propouštění zaměstnanců.

Na vině krachů je i levná čínská konkurence
Benetton není jediný, kdo se kvůli levné módě z Číny ocitl v problémech. Před pár týdny vyhlásila bankrot také kdysi marketingově velmi úspěšná americká maloobchodní síť Forever 21. Řetězec, který čelil výraznému obchodnímu tlaku především ze strany čínské internetové konkurence, zahájil likvidační výprodej na více než 350 prodejních místech a podle předpokladů ukončí v USA po 40 letech veškerou činnost. Americký řetězec nyní z poklesu návštěvnosti svých nákupních center a prodejů obvinil čínské internetové giganty Temu a Shein. Podnikání sítě Forever 21 směřuje k úplné likvidaci. Nový kupec se zatím nenašel, je ale možné, že řetězec bude fungovat dál, ovšem v jiné podobě. Firma bude ale současně pod dohledem soudu odprodávat svá aktiva.
Skončil i Gap ve Španělsku
Všechny své obchody ve Španělsku uzavřel v roce 2023 i americký oděvní řetězec Gap stores, stejně jako Gap Outlet a jeho webové stránky. Zatímco produkty tohoto textilního gigantu lze zakoupit v obchodech s více značkami, jako je El Corte Inglés, samotný Gap jakožto neznámější oděvní značka v zemi již nemá vlastní prodejny.

V problémech i výrobci tašek či WUDERS
Nejen móda, ale třeba i výroba nábytku se dostává v posledních letech do problémů. Extrémně nízký obrat evidovala po covidu třeba známá česká firma WUDERS. Loni se sice majitelům podařilo dostat z nejhoršího ven, přesto ale stále chyběly prostředky na další růst a zajištění finanční stability. Ani hledání nových investorů však neodrazilo prohloubení potíží v komunikaci se zákazníky, kteří se se stížnostmi na nedodávání zboží či nevracení peněz v případě odstoupení od smlouvy obraceli dokonce na Českou obchodní inspekci. Podání návrhu na vlastní insolvenci se tak kvůli poškození reputace značky ve finále ukázalo jako nejschůdnější řešení.
Nepomohli ani investoři
Loňský skandál kolem Brašnářství Tlustý, které na sociálních sítích „zahrálo na city“ svým zákazníkům s tím, že se snaží momentálně odvrátit krach a prosí o nákup svých výrobků a nové objednávky, doplnila i krize další kožedělné značky. Ani přes veškeré snahy o finanční pomoc od investorů se totiž nepodařilo zachránit známou českou značku Vagind.
Zdroje: www.newstream.cz, www.cronista.com, elciudadanoweb.com, sportdenik.cz