Největší sledovací systém v Česku? Nevede ho stát. Má ho každý v kapse a aktivuje se při nákupu rohlíků
Ochrana soukromí je téma, které se v posledních letech začíná dostávat do popředí. Spousta lidí začíná řešit, co vše sdílí na sociální sítě. Ty ale nejsou jediným místem, kde ztrácíme to nejcennější, co máme.
Boom sociálních sítí se v posledních letech uklidňuje. To, co by pro naše rodiče bylo nepředstavitelné, je pro nás samozřejmostí. Sdílet svoji snídani, nové oblečení nebo nudný den v práci? Nic neobvyklého. Past, která na nás v moderní době a jejích technologiích ale číhá, se sociálních sítí netýká. O své soukromí přicházíme jinak, pomalu, nenápadně, ale fatálně.
Zbraň máme v ruce my. A dobrovolně ji dáváme protivníkovi
Sdílení našeho soukromí se totiž netýká toho, co jsme měli k snídani nebo na jaký film jsme večer koukali. Každý den o sobě sdílíme mnohem více informací, a to takových, které lze využít v náš neprospěch. Často nevědomky. Pokročilé technologie jsou schopny zjistit naše preference, co bychom si chtěli koupit, jak často tankujeme nebo kdy nám není dobře. A co je nejhorší? Souhlas k tomu, aby o nás stroje tyto informace měly, jsme jim dali my sami.
A přitom je to tak prosté. Každodenní nákup, utrácení peněz za nezbytnosti, které ke svému životu potřebujeme, nás dostane do smyčky, ze které není cesta ven. Aplikace, které máme v mobilním telefonu, o nás uchovávají data, o kterých nemáme ani tušení. A to za pomoci jednoduchých systémů a technik, kterými je například na první pohled zcela nevinné sbírání věrnostních bodů.

Aniž bychom to tušili, právě tyto kartičky a obchodní aplikace jsou schopné o nás nastřádat informace, které použijí ve svůj prospěch a mnohdy proti nám. Díky takové nevinně vypadající věci totiž o sobě poskytneme nejen základní informace jako věk, bydliště a datum narození, ale také informace, jako jsou naše stravovací návyky, frekvence nákupů a preference potravin. A díky těmto informacím prodejce může upravovat nabídku na míru. A nalákat nás na další nákupy.
Věrnostní programy nejsou o věrnosti, ale o datech
I když se nám tyto zákaznické karty a aplikace jeví jako bezpečné, opak je pravdou. Díky tomu, že během nákupu naši aplikaci použijeme, systémy pečlivě mapují naše nákupní chování a to pak mění v pečlivě promyšlenou a fungující byznysovou strategii. Za jediným účelem. Nalákat nás na další nákup a získat tak od nás peníze. Často k tomu ale využívá i citlivé údaje, které jsou právě za našimi každodenními nákupy nenápadně skryty.
Díky tomu, že nakupujeme za pomoci těchto vymožeností, obchodníci o nás mají informace, které bychom nečekali. Nejíte maso? Máte intoleranci na laktózu? Ujíždíte na čokoládě nebo brambůrkách? Informace, které si na veřejný instagramový profil nenapíšete. Oni je ale vědí. A co hůř, použijí proti vám, aby vás nalákali na další, neodolatelnou nabídku za výhodnou cenu.
Z denních nákupů snadno zjistíme životní změny
Byť se to na první pohled zdá jako nevinné, díky těmto informacím se dá zjistit mnoho. Na základě vašich nákupů jsou systémy schopné detekovat například i to, že se nám narodilo dítě, že jsme nemocní nebo že se chystáme na dovolenou. Kromě toho ale tyto informace slouží k perfektnímu přizpůsobení reklam a na první pohled lákavých slev.
Pokud totiž obchodník vidí, že nějaké zboží nakupujete častěji, jednoduše vám na něj nabídne slevu. Aby vás nalákal do obchodu a nenásilně přinutil nakoupit i něco dalšího. A co hůř, systémy dokáží detekovat produkty, které jsou nakupovány často a bez ohledu na cenu. Díky tomu mohou obchodníci cenu nestále zvyšovat. Jednoduše proto, že mají jistotu, že budeme zboží i nadále nakupovat.

S moderní technologií jsou možnosti ještě větší
Byť se mobilní aplikace jeví jako pohodlnější možnost zákaznických kartiček, jsou mnohem záludnější. Díky nim totiž obchodníci sbírají i další informace. Naši lokaci, pohyb po prodejně nebo dokonce naše zájmy. Kartičky zaznamenávají pouze náš nákup, aplikace ale mnohem více. Systémy z ní dokáží vyčíst nejen to, kde jsme nakoupili a co jsme v aplikaci hledali za slevy, ale i to, v jakou denní hodinu nakupujeme nebo kudy přesně po obchodě se pohybujeme. A někdy těmto aplikacím nevědomky dáme přístup i k soukromým věcem.
Byť se to v dnešní době, kdy se hojně řeší právě GDPR, zdá jako nemožné, je tomu tak. Mnoho aplikací je udělaných tak, že nám nedovolí se registrovat, pokud sdílení dat neodsouhlasíme. A ruku na srdce, kdo celé ty dokumenty opravdu čte předtím, než kolonku odškrtne? A když už ano, kdo všechny ty informace opravdu chápe? Díky tomu ani sami nevíme, s čím souhlasíme a jaká všechna data o nás aplikace může sbírat, ukládat je nebo dokonce poskytovat dál.