V Česku máme rekordní unikát. Věděli jste to? Měří úctyhodných 87 metrů a jízda trvá přes 2 minuty
Česko se může pochlubit mnoha unikáty. Některé z nich jsou navíc výjimečné v rámci celé Evropské unie. Jeden takový se přitom nachází v pražském metru, konkrétně ve stanici Náměstí Míru.
Praha patří mezi oblíbené turistické destinace. Mnozí zahraniční návštěvníci, ale možná také řada Pražanů, neví, že alespoň jednou použila či pravidelně používá jeden unikát. Ten měří úctyhodných 87 metrů a jízda trvá přes dvě minuty. O co že se jedná? O eskalátor na stanici metra Náměstí Míru, který je výjimečný, minimálně v rámci zemí Evropské unie. Nejprve však zapátrejme v minulosti.

Krátký pohled do historie eskalátorů
Eskalátory neboli pohyblivé schody existují už přes 130 let. Takové zařízení si totiž nechal již v roce 1892 patentovat americký inženýr Jesse Wilford Reno, který ovšem svému vynálezu říkal „nakloněný výtah“. V Česku, resp. v Československu, se tento speciální řetězový dopravník objevil až o pár desítek let později, a to ještě předtím, než vzniklo metro. Mezi lety 1926 až 1935 usnadňovaly první jezdící, tehdy dřevěné schody pohyb na trase bývalé lanové dráhy na Letnou v Praze. V roce 1939 se pak rozjely i v pražském obchodním domě Labuť. Rekordní eskalátor však vznikl až o mnoho let později.
Rekordní eskalátor pod náměstím Míru
Eskalátor, který vede do stanice Náměstí Míru na lince A, měří 87,1 metru. To jej činí nejdelším nejen v Praze nebo na území Česka, ale triumfuje v rámci celé Evropské unie. Jedná se totiž o nejdelší pohyblivé schody, které se nacházejí ve všech 27 státech EU. Jízda na nich ostatně trvá dvě minuty a 20 sekundu, takže si vezměte svačinu, něco na čtení nebo alespoň sluchátka do uší. Přepravní výška navíc činí 43 metrů, což je poměrně velké převýšení.
Stanice Náměstí Míru začala fungovat již v roce 1978, a to jako stanice konečná (dnes se ovšem metro protáhlo až do Depa Hostivař). Nachází se 53 metrů hluboko pod zemí, což se zdá až neuvěřitelné. Stojí za ní architekti Miloš Kuthana a Ladislav Dufek z Vojenského projektového ústavu. Její prvenství týkající se eskalátoru spojujícího jediný vestibul s nástupištěm je v rámci Prahy poměrně výrazné. Druhé nejdelší pohyblivé schody se nacházejí ve stanici Hradčanská, měří 76,2 metru a doba jízdy činí dvě minuty a tři sekundy.
Upozorňujeme: Budovaná čtvrtá linka pražského metra, tedy linka D, stanici Náměstí Míru neohrozí. Měla by totiž celá vést blíže povrchu, takže žádné místo nebude tak hluboko.

Porovnání se světem
V Hongkongu se od roku 1993 nachází tzv. Central-Mid-Levels Escalators Aktuálně se jedná o nejdelší pohyblivé schody na světě. Tvoří je vlastně 20 eskalátorů a tři nakloněně pohyblivé chodníky postavené na svahu. Délka? Tento výjimečný systém měří přes 800 metrů. Navíc se na daném dopravním prostředku, který využívají místní i turisté, můžete kochat nádhernými výhledy do okolí. V tomto případě jde totiž o eskalátory pod širým nebem, byť jsou kryté.
Vrátíme-li se na závěr do podzemí, prvenstvím se mohou pyšnit tři ruské eskalátory v petrohradském metru, a to na stanicích Ploščaď Lenina, Černyvskaja a Admiralteyskaja, které se nachází shodně v hloubce zhruba 67 metrů. Místní eskalátory přitom měří cca 138 metrů! Z hlediska geopolitické situace je zajímavé, že čtvrtou příčku okupuje ruskými válečnými štváči částečně okupovaná Ukrajina. Konkrétně jde o eskalátor v metru pod Kyjevem měřící přes 130 metrů.
Mohlo by vás zajímat: Norma EU stanovuje maximální rychlost jízdy eskalátoru na 0,75 metru za sekundu. V Praze se na novějších pohyblivých schodech lze svézt rychlostí 0,5 až 0,75 m/s. Jenže starší sovětské typy jezdí rychleji, a to 0,9 m/s. Ty už ovšem měly při uvádění do provozu výjimku.
Zdroje: nnmagazine.cz, metro.cz, iRozhlas.cz, radiožurnál.rohlas.cz, mentalfloss.com