Zákazníci nestačí zírat: Lidl spustil novinku, kterou si Češi okamžitě zamilovali. Kdo o ní ví, ten vydělá
Lidl je dlouhodobě jednou z nejoblíbenějších diskontních prodejen u nás. Češi napříč generacemi si zvykli na jeho široký sortiment v oblasti ovoce a zeleniny, mléčných výrobků, pochutin a také drobného nářadí i vybavení pro dům a zahradu. V Lidlu nakoupíte s nadsázkou řečeno úplně vše, co právě potřebujete. Vedení společnosti však ví, že inovace jsou v dnešní době klíčové, a proto se neustále snaží své služby vylepšovat.
Od ledna loňského roku přišel Lidl s další novinkou. V testovacích prodejnách zavádí novou funkci. Kdo to jednou zkusil, prý se už nikdy nechce vracet zpátky. Nový systém je jen logickým technologickým vyústěním již dva roky trvajícího pilotního projektu, do něhož se kromě Lidlu zapojila i společnost Kaufland. Ohlasy zákazníků jsou velmi dobré a spolupráce na projektu je nad očekávání vysoká.
Čeští zákazníci slyší na zlepšování v oblasti recyklace
To, že dlouhodobě patříme mezi evropské země s velmi dobrým systémem recyklace a tříděním odpadu, dokazuje i počínání českých zákazníků v obchodech, které před dvěma lety odstartovaly pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a také plechovek. Na svých vybraných prodejnách tuto službu poskytly společnosti Lidl a Kaufland. Jen v Lidlu odevzdali zákazníci od února 2023 do ledna 2025 více než 820 tisíc obalů. V Kauflandu to bylo jen o trochu méně, do jeho prodejen zákazníci donesli 635 tisíc kusů obalů. Dohromady jde však o množství, které přesně odpovídá tomu, jak velký mají Češi o recyklaci a zpětný odběr PET lahví a plechovek zájem. To potvrzují i data společnosti Lidl Česká republika, která poskytla mluvčí Eliška Froschová Stehlíková.
„Z naší ankety vyplynulo, že až 37 % zákazníků vrací obaly od nápojů minimálně jednou za týden, 13 % lidí dokonce ještě častěji.“

Lidl sází na automatizovaný proces odběru obalů
Od letošního ledna zavedl Lidl ve svých testovacích prodejnách novou funkci. Jde o plně automatizovaný samostatně stojící automat, který umožňuje vracení PET lahví a plechovek. První stroj byl instalován v prodejně Lidl, která je součástí OC Opatovská na Praze 11. K tomuto kroku se Lidl rozhodl zvláště v prodejnách, jejichž velikost a zázemí neumožňují standardní výkup obalů na jednom místě. Za vrácení šesti a více kusů obalů obdrží zákazníci slevové kupony na vybrané zboží. Celý proces je součástí strategie REset Plastic, kterou Lidl dlouhodobě propaguje.

Ne všichni zálohování schvalují
Zavedení plošného zálohování je v Česku na spadnutí, chystá ho Ministerstvo životního prostředí ČR. Fungovat by mělo nejpozději začátkem roku 2027. Zálohované by měly být PET lahve i plechovky s objemem mezi 0,1 až 3 litry. Týkat by se to mělo nealkoholických nápojů i výrobků s obsahem alkoholu do 15 %. Se zálohováním ale nesouhlasí hlavně malé obchody, pro něž by bylo povinné zálohování další administrativní zátěží, a to hlavně kvůli menšímu množství personálu a také nedostatku vhodných prostor splňujících hygienické předpisy. Problém mají i další odpůrci, kteří se obávají toho, že zálohování naruší doposud dobře fungující systém sběru a třídění odpadů. Vzhledem k nárůstu nákladů na nový třídicí systém a sběrné procesy je pravděpodobné, že se zvýší ceny výrobků i pro koncové zákazníky.
Samoobslužné automaty, které jsou určeny pro zpětný odběr PET obalů a plechovek jsou velmi vyhledávanými místy ve vybraných prodejnách. Lidé, kteří už novou funkci otestovali, jsou spokojení. Vrácení je pohodlné a není podmíněno koupí dalšího zboží. Recyklace a třídění odpadu jsou procesem, který je potřeba neustále zdokonalovat, protože planeta není nafukovací a čím více k ní budeme ohleduplnější, tím lépe se nám odvděčí.