Kadeřník otevřeně přiznal, jak manipuluje s cenami služeb. Sledujte tento detail a nenechte se napálit
Návštěva kadeřnického salonu je pro spoustu žen i mužů nezbytnou součástí života. Už málokdo se dnes stříhá a barví sám, lidé se raději obracejí na odborníky, kteří to umí s nůžkami a mají zkušenosti s mícháním barev. V dobré víře však můžete přijít někam, kde nemají vůbec zveřejněný ceník služeb, a nakonec vás může čekat nemilé překvapení.
Spousta kadeřníků bohužel vsází na to, že má stálou klientelu, která jejich ceny zná, nebo prostě zaplatí tu, která je jim předložena. Nový zákazník však může být ve výsledku nepříjemně překvapený, protože kadeřník v průběhu úpravy vlasů počítá své služby odhadem, aniž by zákazník dopředu tušil, kolik ho nový účes bude stát.
Když nevíte, kolik zaplatíte
Tuto zkušenost má velká spousta lidí, kteří navštěvují kadeřnické salony. Čas od času se stane, že narazíte na kadeřníka, který ve své provozovně vůbec nemá uvedený seznam služeb s pevně stanoveným ceníkem. Pro vás to znamená jediné, totiž to, že předem vůbec netušíte, kolik ve výsledku zaplatíte za úpravu, střih či barvení vlasů. O to větší vás při placení čeká překvapení, protože mnohdy je částka výrazně vyšší, než jste si představovali. Nejmenovaný kadeřník nám otevřeně přiznal, jak manipuluje s cenami služeb v průběhu úpravy vlasů, a že prakticky vypočítává finální částku od oka, což je samozřejmě špatně. Pokud kadeřník nemá ceník, zeptejte se na cenu předem. Podle vašich požadavků by měl umět odhadnout finální částku. Pak je jen na vás, jestli s ní budete souhlasit.

Bez účtenky neodcházejte
Už roky chodíte ke stejnému kadeřníkovi, od kterého nechcete účtenky. Pokud vám to nevadí a cena je pro vás přijatelná, se službami jste spokojeni, tak to zřejmě ničemu nevadí. Nicméně navštívíte-li nové kadeřnictví, jehož služby ještě neznáte, bez účtenky určitě neodcházejte, protože pokud nebudete s výsledkem spokojeni, těžko se vám bude reklamovat. Ano, reklamovat jde i služby kadeřníka, ale málokdo to ví.
Kadeřnické úpravy připomínkujte v průběhu
Právníci doporučují v první řadě eliminovat rizika, a to jak na straně zákazníka, tak i na straně kadeřníka. Zákazník by měl přijít s konkrétně stanoveným požadavkem, aby mohl kadeřník co nejlépe vystihnout zákazníkovo přání. Dobrý kadeřník dokáže poradit. Pokud klient přijde s nereálným požadavkem na účes, kterého zjevně nelze dosáhnout kvůli kvalitě, délce či dalším překážkám, měl by na to zákazníka ihned upozornit a nabídnout mu jinou alternativu. Nemůžete totiž reklamovat kvalitně provedený účes, který vám pouze nesluší.
Pozdější reklamace je složitá, ale možná
Pokud je kadeřnická úprava dobře provedená, pouze se vám nelíbí, ačkoliv jste si ji vyžádali, je to překážka na vaší straně. V průběhu celého procesu úpravy vlasů je dle právníků nezbytná oboustranná komunikace, která eliminuje riziko vzniku vad. Pokud jde vše podle plánu a vy odcházíte spokojeni, i tak si nechte vystavit účtenku. Doma se vám totiž třeba může stát, že se vám už po prvním umytí vymyla permanentní barva, a vy chcete uplatnit náhradu. Bez účtenky je to pouze slovo proti slovu, a vy se tak svého práva těžko domůžete. Ani s účtenkou však nemáte vyhráno, musíte totiž prokázat ústní obsah dohody, kterou jste s kadeřníkem uzavřeli. Pomoci může fotodokumentace účesu, případně svědek, který přišel s vámi.

Účtenka na vyžádání
Elektronická evidence tržeb (známá pod zkratkou EET) se v lednu 2023 zrušila. Do té doby měli podnikatelé povinnost vydávat účtenky za hotovostní i bezhotovostní služby automaticky. Nyní mají povinnost vydat doklad na vyžádání zákazníka. Správná účtenka musí obsahovat označení podnikatele, datum poskytnutí služby, druh služby i cenu. Pokud vám účtenku kadeřník nevystaví ani na vaši výslovnou žádost, je pravděpodobné, že se snaží vyhnout daním a administrativní odpovědnosti, což je samozřejmě nezákonné.
Kadeřníci, zvlášť ti na malých městech, se snaží svoji klientelu udržet, protože je spokojení a vracející se zákazníci živí. Ovšem ve velkých městech poptávka často převyšuje nabídku, proto kadeřníci příliš neřeší, jestli se zákazníkem jednají fér. Nutno dodat, že drtivá většina kadeřnických salónů má ceníky veřejně přístupné, v opačném případě raději zvolte jiného kadeřníka, abyste ihned věděli, kolik vás střih, barva či trvalá budou stát.