Konec klasického vyhledávání: Google v Česku spouští chytrý AI režim. Změna se dotkne úplně každého
Dnes už nemusíme vyhledávat důležité informace v tištěných materiálech. Většina z nás se totiž suverénně pohybuje v online světě. I klasické vyhledávání se ovšem nyní radikálně mění. Někteří jsou s tím spokojeni, dalším se tahle změna vůbec nezamlouvá.
Google je celosvětově nejrozšířenějším vyhledávačem. V Česku sice při porovnání s ostatními zeměmi poměrně atypicky stále soupeří se Seznamem, ale do našeho slovníku už se také dostala slova jako „googlit“. Od května jste asi zaznamenali novou funkci. Na začátku vyhledávání se objevily přehledy od AI. To byl ovšem teprve začátek. Nyní se objevuje další novinka související s umělou inteligencí. A uživatelé jsou s ní velmi spokojeni. Hůře už se s ní ale vypořádávají provozovatelé webů.
Vyhledávání už nebude stejné
V těchto dnech do Česka (a na Slovensko) přichází tzv. Režim AI (v originále AI Mode). Jde o novou funkci vyhledávače Google, která má podle jeho tvůrců navždy změnit vyhledávání v online světě. Co všechno tenhle režim přinese? Nové možnosti v prozkoumávání témat, nakupování v e-shopech nebo plánování tuzemských či zahraničních cest. Změna spočívá v tom, že umělá inteligence lépe pochopí, na co se jí ptáte, a proto vám dá relevantnější a komplexnější odpovědi.
Jak si nový režim vyzkoušet? Máte-li Google účet, můžete tak učinit v záložce na stránce s výsledky vyhledávání nebo v aplikaci Google pro Android nebo iOS.

Jak to konkrétně funguje?
Režim AI používá k vyhledávání tzv. query fan-out, což znamená, že dokáže vámi zadaný dotaz rozdělit. Pokud se Googlu zeptáte na komplikovanější dotaz, jeho nové mechanismy umožňují současně probíhající vyhledávání mezi možnými podtématy. Uživatelé proto mohou pokládat dotazy delší, než tomu bylo doposud. A skutečně to také dělají, jak ukazují statistiky ze zemí, kde už tenhle režim běží. Lidé zde totiž pokládají o 10 % víc dotazů, jež jsou v průměru dvakrát až třikrát delší.
Zatímco dříve se běžně vyhledávaly fráze jako „vlak a autobus Hradec Králové Praha“, nyní se můžete zeptat: „Jak dlouho trvá cesta vlakem a autobusem z Hradce Králové do Prahy? Vytvoř tabulku nejrychlejších spojů.“ V dotazování navíc lze pokračovat, takže je následně možné zadat otázku: „Který dopravní prostředek se do cíle dostane nejrychleji?“. Režim AI projíždí různé weby a v jednu chvíli hledá různé výsledky. Google vám následně rovnou dá odpovědi.
Od nynějška se v Googlu můžete ptát mnohem přirozeněji, než tomu bylo doposud. Nechce se vám přesto psát dlouhé dotazy, takže raději zůstanete při starém vyhledávání? Nemusíte. Kliknete-li na ikonku mikrofonu, můžete se umělé inteligence zeptat i hlasem. Google se ostatně dušuje, že nová funkce je multimodální, tedy víceúčelová. Uživatelé, kteří tenhle způsob dotazování už vyzkoušeli, jsou obecně spokojení. Nové možnosti považují nejen za užitečné, ale také za komfortní.

Ne všichni jsou spokojeni
Ačkoli uživatelé Režim AI kvitují, hůře jej hodnotí provozovatelé webových stránek. Děje se totiž přesně to, co bylo možné očekávat – dochází k všeobecnému poklesu návštěvnosti. I když mnohé weby navštěvujeme přímo, na mnohé jdeme právě z vyhledávání Googlu (či Seznamu apod.). Nyní už ovšem internetové stránky mnohdy ani navštěvovat nemusíme, protože to, co nás zajímá, nám sdělí přímo Google. Že tedy weby mohou zaniknout? Nemohou. Režim AI z nich bere informace – za což jim ale nic nedává. Není tedy divu, že provozovatelům stránek se tahle změna úplně nezamlouvá.
Kde všude už to funguje? AI Mode se již půl roku testuje ve Spojených státech amerických a v dalších zemích. Postupně navíc přibývají další a další státy a rozšiřuje se možnost dotazování umělé inteligence v mateřštině. Nyní tak mohou činit i Češi.
zdroje: zive.cz, blog.google, smartmania.cz, zive.cz, lupa.cz